Het Duo BarPol zoekt de grens op

• Bart Hoofs

Gaan de molenliefhebbers deze zomer op watertorentoer getuige dit bericht van Ruud Bax https://www.facebook.com/photo.php?fbid=267182246812602&set=a.110244355839726.1073741825.100005624862529&type=1&theater

De meest imposante hier in de buurt is die in Tilburg http://nl.wikipedia.org/wiki/Watertoren_(Tilburg)

• Martin E. van Doornik

Doet me denken aan een dikke variant van de “round towers” wat men in Ierland ziet, daar vlieg ik over 2 weken naar toe om te fietsen. Er staan er drie langs m'n route. http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_round_tower

• Martin E. van Doornik

De watertoren De Esch in Rotterdam geldt wel als de mooiste van Nederland. Die bij Scheveningen is ook zo'n fraaie.

• Rob Pols

En vlakbij de molen van Goidschalxoord staat een schattig klein watertorentje: dat van Heinenoord. Verder staan er bijzondere watertorens in Brielle en Delft (ik ken er twee daar) en een knots van een toren in Naaldwijk. Het Duo BarPol pikt traditiegetrouw regelmatig een watertoren mee als we er toevallig eentje passeren!

• Eddy Blenke

De molens in Denekamp, Lattrop en Tilligte zijn in beheer van de Molenstichting Lattrop - Tilligte. Een groep zeer enthousiaste mensen. Dat de molens in goede staat van onderhoud verkeren is niet zo gek. Zo hebben ze zelf onlangs van de Nicolaasmolen het hekwerk vervangen. Dit is gebeurd met hout dat men zelf gezaagd heeft op de watermolen van Singraven, die dan wel niet onder de stichting valt maar wel wordt bedreven door molenaars van deze stichting.

De molen van Oude Hengel is eigendom van Plegt Bouwgroep waar ook het project met de huizen rond de molen van is. De molen is door hen in samenwerking met Groot Wesseldijk gerestaureerd. Momenteel is de molen draaivaardig maar er schijnt van binnen nog e.e.a. afgewerkt te moeten worden voordat er publiek toegelaten kan worden. Er is voor zover ik weet nog geen vaste molenaar. Wel heeft de molen onlangs nog gedraaid tijdens een wielerwedstrijd, zie ook dit artikel.

Saasveld draait nauwelijks, eigenlijk niet. Ik woon er tamelijk dichtbij en kom ik er regelmatig langs. Begin dit jaar ben ik er nog geweest met een aantal leerlingen uit Almelo om te kijken of we er wat leven in konden blazen. Dat was net voor de oude eigenaar, de heer Spijker overleed. Jaren geleden (decennia), nog in de tijd dat het molenvirus in mij nog niet ontkiemd was, heeft de heer Spijker me de hele molen van binnen en buiten laten zien. Hij legde uit hoe de vang werkte en vertelde over rouw en vreugde standen. Misschien is toen de kiem gelegd.

Ons groepje uit Almelo werd zeer hartelijk ontvangen door Jos Spijker, zoon van de laatste molenaar. Hij heeft ons de hele molen laten zien en heeft hem ook nog even laten draaien. Gelukkig kwam de wind ongeveer uit de goede hoek want alleen vanuit het zuidwesten is er nog enigszins wat windvang.

Uit ons gesprek met Jos over de molen bleek dat hij hem heel af en toe liet draaien. De onderhoudsstaat is redelijk. Zo is de molen onlangs nieuw gepleisterd (helaas is het te wit geworden). Het gevlucht en zeilen hebben duidelijk hun beste tijd gehad en mogen wel eens aangepakt worden. Op onze vraag of het niet mogelijk was om met onze hulp de molen wat vaker te laten draaien kregen we als antwoord dat men tevreden was met hoe het ging en er was geen behoefte aan om de molen wat vaker te laten draaien.

Als je op of aanbelt (Jos Spijker woont vlak naast de molen) kun je rustig de molen komen bekijken en wordt je zeer hartelijk ontvangen maar van een actieve molenorganisatie kunnen we niet spreken.

Of de molen werkelijk zo'n ramp is voor de fotograaf? Ik denk daar anders over zie hier.;)

Met molengroet,

Eddy

• d' Orangemulder

De Enkings Mühle is voor zover ik weet de windroos rot. En de bladen liggen gedemonteerd op de kapzolder.

De molen draaid af en toe nog wel als hij goed op de wind staat. Met duitse molendag stond het gevlucht overhek. Dus er word wel is wat mee gedaan.

Marijn.