Blijkens deze bijdrage van Tony Hop is, naast zoals altijd de Friese en Overijsselse, dit jaar ook de Alblasserwaardse molendag van de SIMAV samenvallend gemaakt met de Open Monumentendagen.
In de lijn van dhr. Visser ('herhalen, herhalen en nog eens herhalen') wil ik het volgende voor de zoveelste maal herhalen: wie kan mij nu eindelijk eens in begrijpelijke taal uitleggen wat die gelijktijdig met de OM gehouden regionale molendagen (buiten voor de ‘organisatoren’ wat gratis op de OM meeliftende publiciteit) in vredesnaam aan substantieels toevoegen aan de Open Monumentendagen? Ofwel: wat zou er in vredesnaam nu werkelijk veranderen voor de betreffende molens, voor de betreffende molenaars en voor de betreffende bezoekers als die regionale molendagen gewoon afgeschaft werden en de betreffende molens gewoon in het kader van de Open Monumentendagen werden opengesteld? Ofwel, het moet nu maar eens keihard gezegd worden: de facto bestaan de Friese, Overijsselse en Alblasserwaardse molendagen in deze situatie door de kennelijke (excusez le mot) gemakzucht van de ‘organisatoren’ nu helemaal niet!
Het zou daarom wel zo eerlijk zijn tegenover iedereen om in de genoemde gevallen de keuze waar het eigenlijk om gaat nu eindelijk eens te maken: verplaats die molendagen, of schaf ze af. Maar blijf niet vrolijk de volstrekt valse schijn ophouden dat je nu met die dag voor ons molenliefhebbers en andere belangstellenden een evenement aan de molenkalender toevoegt, zoals wèrkelijk voor ons wordt gedaan door de regionale-molendagorganisatoren elders die wèl bereid zijn de moeite te nemen om ZELF en ZELFSTANDIG een publieksdag op te zetten, en geen gemakzuchtige praatjes ophangen dat ‘laten samenvallen met de Open Monumentendagen organisatorisch, publicitair en qua publieke belangstelling zo gunstig is’.
Zoals ik ook al herhaaldelijk eerder heb betoogd: ik zal tot mijn grote ergernis net als vele andere molenliefhebbers die ook gewoon monumentenliefhebber zijn, de Friese, Overijsselse en nu dus ook de Alblasserwaardse molendag zolang deze situatie bestaat nooit kunnen bezoeken, hoezeer ik ook geniet van een dergelijk evenement, omdat ik op de Open Monumentendagen net als andere monumentenliefhebbers elk jaar de gelegenheid met beide handen aangrijp om enkele van de zeer vele belangrijke Nederlandse monumenten van binnen te bezichtigen die in het hele jaar alleen tijdens dat weekend die kans bieden en waar ik anders van mijn leven nooit binnen zou komen. Waar de meeste molens, in Friesland, Overijssel en de Alblasserwaard of elders, dus zeer beslist (en gelukkig) volstrekt niet onder vallen! Maar zonder dat dat laatste ook maar in het minst mijn wens vermindert om molens ook ‘collectief’, in het kader van een molendag, te kunnen bezoeken.