Beëindig de schijnvertoning van de met de OM samenvallende regionale molendagen!

  • Lolke Rang

    Blijkens deze bijdrage van Tony Hop is, naast zoals altijd de Friese en Overijsselse, dit jaar ook de Alblasserwaardse molendag van de SIMAV samenvallend gemaakt met de Open Monumentendagen.

    In de lijn van dhr. Visser ('herhalen, herhalen en nog eens herhalen') wil ik het volgende voor de zoveelste maal herhalen: wie kan mij nu eindelijk eens in begrijpelijke taal uitleggen wat die gelijktijdig met de OM gehouden regionale molendagen (buiten voor de ‘organisatoren’ wat gratis op de OM meeliftende publiciteit) in vredesnaam aan substantieels toevoegen aan de Open Monumentendagen? Ofwel: wat zou er in vredesnaam nu werkelijk veranderen voor de betreffende molens, voor de betreffende molenaars en voor de betreffende bezoekers als die regionale molendagen gewoon afgeschaft werden en de betreffende molens gewoon in het kader van de Open Monumentendagen werden opengesteld? Ofwel, het moet nu maar eens keihard gezegd worden: de facto bestaan de Friese, Overijsselse en Alblasserwaardse molendagen in deze situatie door de kennelijke (excusez le mot) gemakzucht van de ‘organisatoren’ nu helemaal niet!

    Het zou daarom wel zo eerlijk zijn tegenover iedereen om in de genoemde gevallen de keuze waar het eigenlijk om gaat nu eindelijk eens te maken: verplaats die molendagen, of schaf ze af. Maar blijf niet vrolijk de volstrekt valse schijn ophouden dat je nu met die dag voor ons molenliefhebbers en andere belangstellenden een evenement aan de molenkalender toevoegt, zoals wèrkelijk voor ons wordt gedaan door de regionale-molendagorganisatoren elders die wèl bereid zijn de moeite te nemen om ZELF en ZELFSTANDIG een publieksdag op te zetten, en geen gemakzuchtige praatjes ophangen dat ‘laten samenvallen met de Open Monumentendagen organisatorisch, publicitair en qua publieke belangstelling zo gunstig is’.

    Zoals ik ook al herhaaldelijk eerder heb betoogd: ik zal tot mijn grote ergernis net als vele andere molenliefhebbers die ook gewoon monumentenliefhebber zijn, de Friese, Overijsselse en nu dus ook de Alblasserwaardse molendag zolang deze situatie bestaat nooit kunnen bezoeken, hoezeer ik ook geniet van een dergelijk evenement, omdat ik op de Open Monumentendagen net als andere monumentenliefhebbers elk jaar de gelegenheid met beide handen aangrijp om enkele van de zeer vele belangrijke Nederlandse monumenten van binnen te bezichtigen die in het hele jaar alleen tijdens dat weekend die kans bieden en waar ik anders van mijn leven nooit binnen zou komen. Waar de meeste molens, in Friesland, Overijssel en de Alblasserwaard of elders, dus zeer beslist (en gelukkig) volstrekt niet onder vallen! Maar zonder dat dat laatste ook maar in het minst mijn wens vermindert om molens ook ‘collectief’, in het kader van een molendag, te kunnen bezoeken.

  • Lolke Rang

    Een bepaald niet onbelangrijk extra argument in dezen: op de Open Monumentendagen worden de meeste (vrijwillig) molenaars geacht om, net als op Nationale Molendag, op hun molen te zijn om publiek dat op dit evenement afkomt te ontvangen. Eén van de belangrijkste en aardigste aspecten van regionale molendagen evenwel is nu juist, dat het publiek ervoor niet alleen bestaat uit de plaatselijke bevolking (en molenliefhebbers van overal), maar ook voor een groot deel uit (vrijwillig) molenaars uit de rest van het land. Immers, wanneer en doordat regionale molendagen op een ‘vrije’ datum zijn geagendeerd, hebben (vrijwillig) molenaars van elders ook eens de gelegenheid om al dan niet in groepsverband een keer een molendag te gaan bezoeken, en doen dat ook. Wat hun dus volstrekt onmogelijk is op de Friese, Overijsselse en Alblasserwaardse molendagen.

    Beste Friese, Overijsselse en Alblasserwaardse verantwoordelijken: jullie zouden het zelf toch ook totale waanzin vinden om jullie regionale molendag, omdat dat organisatorisch, publicitair en qua publieke belangstelling beter uitkomt, te laten samenvallen met de Nationale Molendag? Wees eerlijk, wat is qua ‘toegevoegde waarde’ nu WERKELIJK het verschil met wat jullie nu doen? En: hoe denk je dat de molenagenda er uit zou zien als ook de andere regionale organisatoren van hun goed recht gebruik zouden maken om eveneens jullie logica te volgen, te kiezen voor dezelfde gemakkelijker weg en te stoppen met het zelfstandig organiseren op een vrije datum? Met alle respect, en dat meen ik, voor jullie vele vrijwillige werk voor de molens: besef goed dat jullie huidige comfortabele ‘meeliften’ op de Open Monumentendagen een luxe is die je je alleen kunt permitteren dankzij het feit dat de anderen wèl genoeg gedrevenheid hebben om dat comfort beslist te weigeren!

  • teake

    mocht men van de dezelfde datum een andere vaste dag willen dan moeten de commissies eerst maar met elkaar om tafel want voor je het weet is er geen molendag tijdens de Open Monumentendag maar zijn er 2 of 3 molendagen tegelijk in een ander weekend en dat lijkt me ook weer niet de bedoeling… ,

    maar goed wat mij betreft mogen de commissies zelf beslissen of ze hun molendag op dezelfde dag als de Open Monumentendag te willen houden , en blijkbaar zijn de Overijsselse en Friese molendagen toch succesvol want anders had men ze denk ik wel uit de schaduw van de Open Monumentendagen georganiseerd.

    groeten van teake

  • Enkie

    Ook de Groninger molendagen (weekeind) valt altijd buiten de nationale dagen, zodat molenaars uit andere streken des lands deze ook kunnen bezoeken. Groninger molenweekeind is altijd het twede weekend van juni.

    Enkie

  • Andre Koopal

    Het punt van Lolke is dat monumentendag altijd al een molendag is, want de meeste molens zijn monumenten en draaien dan toch al. Dus op open monumentendag hoeft er geen molendag te zijn, en het is veel leuker als het op een andere dag is, want dan kunnen molenaars ook eens komen.

    Groetjes,

    André

  • Lolke Rang

    Beste Teake, wat ik betoogde was niet dat die Fr. en Ov. dagen nu niet succesvol zouden zijn, maar dat ‘hun’ succes nu in werkelijkheid enkel het succes is van de Open Monumentendagen. En dat om die reden die Fr. en Ov. dagen nu in werkelijkheid eigenlijk helemaal niet bestaan, omdat er nu als ze afgeschaft werden feitelijk niets zou veranderen.

  • Margreet

    Lolke, op monumentendagen zijn er altijd allerlei door elkaar lopende activiteiten. Het is de tijd van het jaar dat iedereen weer terug is van vakantie en dat het ‘gewone’ leven weer begint.Zo is er ook vaak een opening van het culturele jaar of culturele uitdag. Voor de molenaar is het zaak op dat soort dingen in te spelen, dus activiteiten te ontplooien die elkaar versterken. Ik dacht overigens dat het leuke van die Friese Molendagen was dat de molens 's avonds na monumentendag openbleven. En dan zijn er in het Friese de onvolprezen avondexcursie georganiseerd door het Gild! deze zijn nog meer de moeite waard als (dan?) regionale molendagen omdat er veel collega-molenaars op pad zijn en omdat de dikwijls mooie avonden in juni bijdragen tot de sfeer.

  • Mario Collombon

    Rij maar eens ‘ff’ voor een avondje vanuit bijvoorbeeld Brabant/Limburg/Zeeland naar Friesland om molens te bezoeken Margreet….

    Ik ben het wel met Lolke eens, voor de Monumentendagen kun je ook publiciteit maken voor molens zonder er meteen een molendag van te maken, dat is dubbelop omdat wat Andre al aanhaalt de meeste molens toch ook monumenten zijn.

    Het is mooier om regionale molendagen buiten dit soort dagen te houden, ook voor molenaars die graag op zo`n molendag een (groot) aantal molens wil bezoeken.

  • H.Noot

    Je hebt het hele verhaal van Lolke schijnbaar niet goed begrepen Teake. De Friese en Overijsselse molendagen zijn alleen maar succesvol omdat ze meeliften met Monumentendag. Wat heet succesvol? Ik ken de discussies uit het verleden waarbij er werd geklaagd over te weinig aanloop tijdens de provinciale molendagen. Dit is volgens mij dan ook de enige reden dat de provinciale molendagen met de Monumentendag zijn samengevoegd. Persoonlijk kan het mij helemaal niets schelen of er nu wel of geen bezoekers op mijn molen komen. Ik vermaak mij altijd prima al zijn bezoekers natuurlijk van harte welkom.

    Harmannus.

  • FrankT.

    In maart wordt de Friese Molenaarsdag georganiseerd. Deze dag op een aantal molens, elk jaar in een andere regio, is speciaal voor collega molenaars en molenvrienden uit het hele land.