Beëindig de schijnvertoning van de met de OM samenvallende regionale molendagen!

  • Lolke Rang

    Die Friese Molenaarsdag is zonder meer een zeer waardevolle toevoeging aan de molenagenda, Frank, maar je beantwoordt hiermee in het geheel niet mijn vraag: wat is nog het bestaansrecht van de Friese (en Overijsselse en Alblasserwaardse) molendag bij handhaving van zijn huidige agendering ‘binnen’ de Open Monumentendagen als hij dan volstrekt niets aan die dagen toevoegt, dus eigenlijk geheel overbodig is en DE FACTO al niet meer bestaat?

  • C. Stam

    Beste molenvrienden

    Na de kritiek op de regionale molendagen, die samenvallen met de open monumentendag.

    Kritiek die ik overigens voor een groot gedeelte steun, waag ik het toch om jullie er aan te herinneren dat het a.s. zaterdag SIMAV molendag is.

    Een ieder is hartelijk welkom.

    Cor Stam

    Achterlandse Molen

  • Lolke Rang

    Ter illustratie van mijn zeker positief bedoelde tirade mijn invulling van deze Open Monumentendagen.

    - zaterdag, Kampen: Bovenkerk met bijgeleverd orgelconcert door orgelleerlingen op beide orgels (het was ook Nationale Orgeldag); alle drie de stadspoorten; beklimming Nieuwe Toren; Koggewerf; diverse particuliere woonhuizen, al dan niet in restauratie. Te laat voor de (nog wel draaiende) molen De Olde Zwarver.

    - zondag, Delft (helaas waren de Oude en Nieuwe Kerk op die dag dicht): Gemeenlandshuis van Delfland; stadhuis; R.K. Maria van Jessekerk; synagoge; Hofje van Pauw; diverse particuliere woonhuizen, al dan niet in restauratie, bij één ervan werden fraaie beschilderingen uit rond 1615 op een balkenplafond getoond die net werden vrijgelegd. Te laat voor de (nog wel draaiende) molen De Roos.

    Nogmaals, hoe graag ik ook de Friese, Overijsselse of vooral de Alblasserwaardse molendag had bezocht, deze eenmalige bezoekmogelijkheden moesten toch echt voorgaan!