Het valt mij op dat het aantal incidenten met molens aan het toenemen is. Of ik moet mij sterk vergissen.
Nu betreft het een schadegeval aan de Konijnenbelt in Ommen, maar nog niet zo lang geleden was het De Schoolmeester in Westzaan en verder ook de molen te 's-Gravenzande. In alle gevallen ontstond deze schade tijdens het in werking zijn. En ongevallen bij/met/op molens met ernstig letsel en zelfs dodelijke afloop hebben zich ook al meerdere malen voorgedaan.
Dit zou toch meer dan voldoende reden moeten zijn om de vraag te stellen of we wel door zouden moeten gaan met het regelmatig in werking stellen van onze monumentale molens. Deze vraag is naar mijn weten nog niet eerder gesteld. Hoeveel gewonden en doden moet er nog vallen en hoeveel molens moeten nog ernstige schade oplopen tijdens het in werking zijn om te besluiten “we stoppen ermee met het in werking stellen van molens”.
Het zal mij verbazen als er geen incidentenregistratielijst bestaat waar alles op vermeld staat m.b.t. monumentale molens. Dan zal vlot duidelijk worden of het inderdaad klopt dat het aantal ongelukken en schadegevallen met molens aan het toenemen is.
Daarnaast is het absoluut zinvol om de vraag te stellen hoe voorkomen we schade aan molens tijdens het in werking zijn. Momenteel is er wel ruime aandacht voor veiligheid m.b.t. bezoekers, maar is die er blijkbaar (nog) niet als het gaat om schade aan de molen zelf tijdens het in werking zijn.
Mijn voorstel is er eentje waar bijna niemand enthousiast van zal worden, maar dat wordt je ook niet als je alle incidenten op een overzicht hebt staan.
Dus stel ik voor om alle molens voorgoed stil te zetten. De Nationale Molendag zou dan de enige dag worden waarop molens in werking mogen zijn, maar geen bezoekers bij/in/op molens worden toegelaten. De Open Monumentendag gaat dan de enige dag worden dat molens opengesteld worden voor bezoekers, maar zijn niet in werking vanwege veiligheid.