Zoiets kan je ook in Nederland verwachten wanneer een molen een andere bestemming krijgt………
http://www.ebay.de/itm/151367173474?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Piet
Wat moet je, tussen al die bomen, anders met zo’n kast? Er weer een kruis, dat vanwege de bomen amper loos (op de wind) rond kan gaan, aan hangen?
Hiernaast: in de ‘Lage Landen’ (Nederland en België) hebben zij er toch al wel zulke voorbeelden? Het achtkant op de Ûlesprong bijvoorbeeld. Al meer dan honderd jaar geleden is de toenmalige molen herbestemd tot woning. Nu is / was er een plan dit in de loop der tijd telkens aan het wonen aangepaste achtkant, met daarbij de huidige woonmogelijkheid zo weinig mogelijk geweld aan te doen, in een maalvaardige molen te transformeren. Net zo kitscherich als die kast? Volgens mij wel.
Het herbestemmen van molens is, mijns inziens, nou eenmaal onmogelijk zonder het oorspronkelijke karakter van een molen als werktuig, of wat er van over is, aan te tasten. Dit uitgezonderd wanneer de toren of kast al helemaal leeg is. Dan is er niet veel aan te bederven.
Je vindt het echt niks he, dat herbestemmen?
Bij dezen ben je van harte uitgenodigd om in Arkel te komen kijken hoe het óók kan.
In de stenen onderbouw van molen Jan van Arkel en de daaraan grenzende schuur
hebben zes (voornamelijk eenmans-) bedrijven hun kantoor en/of atelier. De oorspronkelijke
indeling is in takt gebleven (vroeger bewoond geweest), er is gekozen voor een stijlvolle, passende
afwerking en de molen is nog draai- en maalvaardig.
www.molenjanvanarkel.nl
Ik begrijp wel dat je (en anderen) moeite hebben met het herbestemmen van monumenten. Met molens
is dat om verschillende redenen erg lastig en in veel gevallen onmogelijk. Eerlijk is eerlijk, van plannen zoals in
Vessem gaan ook mijn nekharen overeind staan. Als je dan kijkt naar hoe het in Arkel wél gelukt is (en neem
restaurant de Noordmolen, wie klaagt daar over?) zie ik het probleem niet. Er zijn in Arkel verschillende scenario's
overwogen en grondig onderzocht en het verhuren aan ondernemers bleek de beste optie.
Hartelijk groet,
Justin van den Heuvel
Oane, gezien het aantal losse onderdelen van de molen, neem ik aan dat de molen inwendig nog compleet of redelijk compleet was tot de verbouwing tot zomerhuisje.
De aanplant rond de molen is vrij jong, op ebay geven ze aan dat je vanuit de molen nog een mooi uitzicht hebt, dus na een dagje zagen zou je voldoende windvang kunnen hebben.
In mijn ogen is het doodzonde dat ze van deze standerdmolen een zomerhuisje gemaakt hebben, of denk je er anders over?
Piet
Justin, herbestemmen van monumenten doet altijd afbreuk aan de monumentale waarde en veroorzaakt altijd extra brandrisico!
Moeten we zwichten voor het binnenschrapen van geld?
Een bedrijfsverzamelgebouw hoort op een bedrijventerrein thuis, en niet in een monumentale molen.
Bij nog verdere aantasting van de molen in Arkel, zullen velen zich gaan afvragen of deze molen eigenlijk niet beter teruggeplaatst kan worden naar de Schermer, waar de molen als werkende watermolen teruggeplaatst kan worden, zelfs in dezelfde molengang als waar hij vandaan komt.
Piet
Geachte heer Visser, wat betreft Ulesprong: het is al weer net zo als enige tijd geleden toen u eveneens zonder enige feitenkennis over die zaak volstrekt ten onrechte iets zeker dacht te weten, namelijk dat de nieuwe kap van deze molen ‘nep’ was, en daar eveneens volledig misplaatst flink op afgaf. Stel u eerst eens minimaal op de hoogte voor u weer eens zomaar wat baz…, pardon, roept. Daarom te uwer informatie: de Ulesprongse molen is, zeer zeldzaam in Friesland maar gebruikelijk bij de Friese veenpoldermolens, al vanaf zijn bouw en dus ook in zijn werkzame periode altijd bewoond geweest!! (zie ‘Friese Molens’, pag. 21-22, en de omschrijving in het monumentenregister.)
En dat die woning in de loop der tijd is aangepast / gemoderniseerd, is iets in wezen volkomen normaals dat ook bij de meerderheid van de wèl compleet (of zelfs in bedrijf) gebleven van oudsher bewoonde molens is gebeurd, zonder dat er ook maar iemand ooit op dat nergens op slaande idee kwam om voor het dus heel gewone resultaat ‘gemoderniseerde woning in bedrijfsvaardige molen’ het woord ‘kitsch’ te bezigen.
Ik ben het met Justin eens, een herbestemming kan ook op een heel passende wijze gedaan worden. Zeker niet alle molens zijn geschikt voor herbestemming maar je hebt er zeker wel molens bij die dat wel zijn.
Extra brandrisico? Bekijk de molenbranden eens die de afgelopen decennia geweest zijn en kijk eens in hoeveel gevallen dat herbestemde molens betrof…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?