molenbekers

• Niek van Eekelen

Enige tijd geleden ben ik in het bezit gekomen van 6 molenbekers (steen) met een afbeelding van de volgende molens:

Snuifmolen de Lelie-Rotterdam

Korenmolen de Hoop-Zoetermeer

Poldermolen de Rooie Wip-Hazerswoude

Verfmolen de Kat-Zaanse schans

Houtzaagmolen de Herder-Leiden en

Oliemolen de Zoeker-Zaandijk.

Op de bodem staat de fabrikant : Villeroy&Boch,made in Luxembourg.

Zelf ga ik er vanuit, dat het niet echt bijzonder is,maar ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar de productie datum ( vermoedelijk half jaren zestig ) en de eventuele waarde. Niek van Eekelen.

• Piet Groot

Zelf heb ik deze melkbekers voor het eerst gezien bij molenverzamelaar Jan van Egmond, ergens tussen 1956 en 1962.

Ze zullen in de jaren 50 geproduceerd zijn.

Rond 1960 heb ik de serie op het Waterlooplein gekocht voor 10 gulden. En ik geniet er nog steeds van.

Afgelopen zaterdag kwam ik het exemplaar met molen De Herder nogmaals tegen op een rommelmarkt in Winsum.

Ik weet dat enkele enthousiaste molenaars, bij verkoop van deze molen, nogal sneu zijn weggekomen.

Een Vrijwillig Molenaar, die met De Herder heeft gezaagd, en deze beker graag als herinnering thuis wil hebben, mag contact met mij opnemen.

Piet

• Leo Middelkoop

Ik wil er wel een van hebben.

Groeten,

Leo

• Martin E. van Doornik

Zijn het die bekers en kopjes met bruin-groene afbeeldingen van molens? Ik heb die nog compleet.

• Niek van Eekelen

Hoi Martin,de bruin met groene kop en schotels zijn als ik me niet vergis rond 1974 op de markt gekomen en deze vind je nog wel terug op rommelmarkten ed.Zelf heb ik deze serie compleet. Vriendelijke groet, Niek van Eekelen.

• Piet Groot

Deze kop en schotels werden verkocht via De Hollandsche Molen.

IN 1973 op het TIMS symposium in Oosterbeek waren de eersten te koop.

Piet