Eindelijk gestemd.....

• Margreet

Eindelijk dan… gisteravond was ik er lang voor opgebleven, totdat ik ontdekte dat er pas om twaalf uur vanmiddag gestemd kon worden. Iedere keer is het weer moeilijk uit de projecten te kiezen, maar het hemd is nader dan de rok, dus weer op een niet- al-te-ver-weg-liggend project gestemd.

• Kees vd Graaf

even een vraagje voordat ik ga stemmen.

mag de Goliath weer op het wad gaan malen? Ik bedoel hiermee te zeggen. zijn er nog vergunningen nodig om door een dijk heen te graven? of heb je daar geen dijk? de situatie ter plekke ken ik niet.

als er een dijk aanwezig is, zit een waterschap er niet op te wachten om er door heen te graven neem ik aan. hier in de Alblasserwaard in iedergeval niet.

mvg

Kees

• Margreet

Volgens mij ligt er nog aardig wat polder tussen Goliath en het wad. De waterloop is nu bestraat. Niks an als er nooit water doorheen loopt….

• Aad Schouten

Ja dat vroeg ik mij ook af , want zonder sluis in de waddendijk blijft het een molen die nooit meer de polder kan bemalen, alle goede bedoelingen ten spijt .

Dus komt er een sluis in de waddendijk ?????

vr gr Aad

• Piet Groot

De Goliath bemaalt de Eemspolder en maalde vroeger rechtstreeks uit op zee.

Toen de kwelder aan de zeekant van de Eemspolder hoog genoeg was aangeslibd, is dit stuk kwelder bedijkt; en vormde de Emmapolder.

Bij het gemaaltje van de Emmapolder lagen - tot het verhogen van de dijk bij de uitvoering van het Deltaplan- twee hevels over de dijk, voor de Emmapolder en de Eemspolder.

Na het maken van de Deltadijk is gekozen voor het afvoeren van het kwelwater van deze dijk via de dijksloot en de Eemshaven naar zee.

Het is de bedoeling om De Goliath via deze dijksloot het water weer op zee te laten lozen.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Ida Wierenga dit voor elkaar krijgt, ze heeft invloedrijke Groningers achter haar staan, ook buiten het molenwereldje .

Piet