Heeft iemand een idee welke molen dit zou kunnen zijn? De foto is gemaakt in September 1944 in de omgeving van Nijmegen, Grave, Overasselt, Groesbeek of Mook.
Ik heb wel een idee, al kan ik het niet echt bewijzen: het zou de molen van Thijssen in Malden (verdwenen-molendatabase nr. 232) kunnen zijn (die overigens op het prikbord al eens eerder is langsgekomen op een oorlogsfoto met onbekende molen). Ik baseer mijn vermoeden op het feit dat de toegangsdeuren ‘dubbel’, dus openslaand, zijn uitgevoerd, en op de zichtbare raadselachtige ‘steigergaten’ in het metselwerk achter de soldaat. Bovendien lijkt op onderstaande foto bij sterke vergroting uiterst rechts in de schaduw een zelfde buitentrapje zichtbaar.
http://collecties.allemolens.nl/AtlantisPubliek/detail.aspx?view=lijst&xmldescid=2161763#media/2161763/1
Leo, je hebt helemaal gelijk! Het IS de molen uit Malden! SUPER bedankt!
Hier een link naar het artikel over het verdwijnen van de Maldense molen: http://airstrip-b91.comule.com/Airstrip-B91/adieu-mooie-maldense-molen/
Erwin.
Als deze Leo dan ook even wat mag zeggen: zeer opvallend bij de foto van de soldaat is het stenen trapje: een zelden vertoond detail bij grondzeilers en bergmolens. Op de foto's in Allemolens zie ik toch niet direct een stenen trapje terug.
Overigens moet de windvang uit bepaalde hoeken, kijk eens naar foto 2161805 in Allemolens, ronduit beroerd zijn geweest. De molen is, aan de zeilen te zien, op dat moment nog in bedrijf maar zal soms voornamelijk hebben geklapperd.
Groet,
Leo M.
Leo, de foto van de complete molen op de internetpagina waar Erwin naar linkt, toont die stenen buitentrapjes zo duidelijk dat hij echt aan alle twijfel een einde maakt. Inderdaad zijn ze op de foto's in Allemolens niet te zien; kennelijk zijn ze vanwege het uitzakken of ‘slijten’ van de ‘berg’ (geen echte, het was een grondzeiler) rond de molen later toegevoegd. Overigens lijkt op bovengenoemde foto de molen uit DIE hoek juist een uitstekende windvang gehad te hebben!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?