Molen Beesel (wordt) verplaatst

• André van Weenen

http://www.ad.nl/ad/nl/1421/Nederland/video/detail/3744908/Video-De-verhuizing-van-een-complete-molen.dhtml

met beeld!

• Martin E. van Doornik

Gaat de RCE niet moeilijk over doen? Best spectaculaire beelden.

• Margreet

Uit Dagblad de Limburger van vanmorgen begreep ik dat de molen verplaatst wordt omdat die anders regelmatig onder water komt te staan. De Molen is al 2x eerder verplaatst. Ik ben erg benieuwd of de molen als die om deze reden verplaatst wordt wél z'n monumentenstatus behoudt

• Lolke Rang

Beste Margreet, die fatwa van de RCE dat een molen bij en wegens verplaatsing zijn rijksmonumentenstatus verliest als de RCE dat wil, is een bedenksel geheel van eigen vinding. Het heeft werkelijk niet de minste basis in de monumentenwet, en als er ooit een rechtszaak over zou komen gaat de RCE gierend af.

Helaas wist de Fryske Mole dit kennelijk niet; zij heeft zich door dit volstrekt loze dreigement laten intimideren en zich aldus ertoe laten dwingen om af te zien van de verplaatsing van twee ‘drooggelegde’ poldermolens naar een plek met een zinvolle maalfunctie!

• Leo Endedijk

Fatwa, dreigement, intimideren…. Wat een beledigend en ongepast taalgebruik. Alsof er sprake is van oorlog of nog erger van de kant van de RCE. En hoe onjuist ook weer inhoudelijk. De RCE is bij het overleg in Beesel over deze verplaatsing betrokken en stemt ermee in voor de volle 100 procent.

Leo Endedijk

• Margreet

Kijk, dat laatste wilde ik nou weten. En eerlijk gezegd kan ik me in bepaalde gevallen verlies van een monumentenstatus weer wél voorstellen. En dat is geen Fatwa, maar voortschrijdend inzicht.

• vanbreenen

Even bijval voor Lolke, voor zover hij dat nodig heeft natuurlijk. Toch vreemd dat deze verplaatsing de volledige goedkeuring heeft, het incidenteel onder water lopen van de molen is toch een historisch gegroeid fenomeen. Waarom zou de verplaatsing naar een historisch verantwoorde locatie in Friesland daar nou zo veel in verschillen?

• Lolke Rang

Beste Leo, dat beledigende en ongepaste taalgebruik had zoals je kunt lezen betrekking op twee Friese poldermolens (en was daarnaast vooral gebaseerd op het jou welbekende beruchte geval van de Nachtegaal in Middenbeemster) en absoluut niet op Beesel! Ik zeg het met tegenzin, maar dit is al de derde keer in korte tijd dat je in een hekelend stuk van mijn hand kennelijk inhoudelijk iets leest, en vervolgens aanvalt, dat er gewoon niet in staat.

• Arie Hoek

Ik mis weer een woord in de discussie.

Blijkbaar is de gemeentelijke monumentencommissie niet erg interessant voor de Hollandsche molen , maar ze bestaan tocht echt hoor!

Sterker nog, ze mogen ook nog advies geven.

Arie.