Charel Heuvelmans overleden

• Rob Simons

Zojuist het bericht ontvangen dat Charel Heuvelmans van de Haenvense molen in Meerhout (prov. Antwerpen, België), is overleden. Zijn gezondheid was al enkele jaren zwak, en het overlijden van zijn vrouw ongeveer een week eerder is teveel gebleken. Charel (geboren in 1933) was molenaar op de Haenvense molen, een standerdmolen in Meerhout-Zittaart. Deze molen was in 1943 door zijn vader Alfons overgebracht uit Haenven bij Veerle-Laakdal. Dit ter vervanging van een houten achtkante grondzeiler die in 1940 door de Belgische troepen werd opgeblazen. Oorspronkelijk had de huidige molen nog een open voet, later werd deze halfgesloten. Wat mij zal blijblijven van deze molen en molenaar is dat alles er steeds uitermate piekfijn onderhouden bij stond, zowel de molen vanbinnen en vanbuiten als de directe omgeving. Gemalen werd er helaas niet meer vanwege de verslechterde windvang. Desondanks draaide de molen tot een aantal jaren geleden zeer regelmatig. Bij de molen staat een model van zijn voorganger. Als ik het goed heb, heeft >Charel ook nog bij molenmaker Caers uit Retie gewerkt. Moge hij rusten in vrede.

Meer info: http://molenechos.be/molen.php?AdvSearch=232

• Bart Hoofs

De maaldersfamilie Heuvelmans stamt van oorsprong uit het naburige Oostelbeers hier in Brabant. Charel of Karel was eigenaar van de molen en molenaarswoning sinds 1958. Tot 1970 maalde hij voor en na zijn werk met de molen. Hij was ook molenmakerij bij wijlen Rik Caers uit Retie. Tijdens de laatste restauratie van de Lommelse molen door molenmakerij Peusens was Karel er vaak bij. Zijn eigen molen stond er inderdaad piekfijn bij en elke dag werd er gewerkt aan de molen. Zijn vrouw deed dan de moestuin en de hof en het geheel zag er, zoals Rob al schreef, piekfijn uit.

In 2011 tijdens de Brabants-Vlaamse molenaarscontactdag werden we zeer gastvrij onthaald door Karel Heuvelmans en zijn vrouw.

Die dag verscheen het boekje “Slag van de Molen” met daarin informatie over o.a. de Haenvense molen en de molenaarsfamilie Heuvelmans. In 1978 overigens begonnen hier de vermaarde Vlaamse molenfeesten georganiseerd door wijlen Els der Kinderen en haar zoon Jef Druijts. Dit leverde toen een maalvaardige molen op!

Met het overlijden van Karel verliezen we een bekende vakman en maalder in de provincie Antwerpen.

• Bart Hoofs

http://www.levendemolens.be/

• Robert Van't Geloof

Gecondoleerd veel sterkte !

Op dit filmpje is dat Charel ? https://www.youtube.com/watch?v=wSS7p5czWTs

Groetjes Robert

• Bart Hoofs

Hallo Robert,

Nee, dit is Victor Bakelants uit Geel. Telg uit een bekend molenaarsgeslacht die de Gansakker molen in eigendom had. Vic draait nu op de molen in 't Veld in Geel. De laatste tijd liet hij voor Karel Heuvelmans de Zittaartse molen draaien. http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=231

Karel ging op zondag vaak nadat het koersen (wielrennen) op televisie was geweest nog vaak op molenpad en je kwam hem dan tegen in Geel, Olen etc.

• elise_denys@hotmail.com

Dit is Karel Heuvelmans samen met Michel Allaert van de herentmolen te Meulebeke een tiental jaren terug.

Michel was toen op bezoek bij Karel. Beide molenaars hebben een merkwaardige gelijkenis in hun molenleven: hun vaders ,allebei molenaars in hart en nieren, bouwden nog een molen

terug op terwijl ze elders verdwenen. Beide zoons hebben deze molens hun ganse leven gekoesterd en zo lang mogelijk bemalen.

Karel heuvelmans had een grote bewondering voor de imposante molen van Michel. Beiden waren eerder stille maar minzame mensen. Ze zijn ook ongeveer even oud geworden.

Ik herinner me nog heel goed die ene keer dat ik in Meerhout op bezoek was. Ik was er zeer welgekomen en Karel toonde me met veel passie zijn molen.

Hij heeft me ook tweemaal bezocht op mijn molen in Tielt, de laatste keer herkende ik hem niet direct. Hij was heel wat verouderd.

Groeten, Geert Denys , molenaar poelbergmolen Tielt