Het valt me op dat ik op het prikbord weinig zie over de molenprijs. Op Twitter zie ik dat een aantal molenaars flink hun best aan het doen zijn om stemmen binnen te halen. Natuurlijk, want als jouw molen de prijs wint, dan krijg je een mooi geldbedrag, en kan jouw plannen worden gerealiseerd.
Alleen: het is een publieksprijs. ‘Het publiek’ kan stemmen, wordt verleid met de kans op een scooter (sic) en een overnachting. Men kan stemmen middels een mailadres. Als je even je best doet, kun je wel een paar honderd mailadressen aanmaken, en jouw molen dus ook een flink aantal stemmen binnen laten halen. En als je in de hoofdstad woont, kun je op dagen dat er veel toeristen zijn, natuurlijk ook een aardig aantal folders uit gaan lopen delen.
Dan kan het dus gebeuren dat de winnaar van de molenprijs niet valt op de molen waarop wij (molenaars) de prijs het liefst zien vallen. Zijn we teleurgesteld? Is het daarom zo stil over de molenprijs op het prikbord?
Ik heb in ieder geval (2x tot nu toe, maar ik heb nog een aantal mailadressen ‘over’) gestemd op een molen omdat ik de betreffende molen het geldbedrag gun.