smering hals en penlager

• Kersenmulder

Goeiemorgen. Al enige tijd krijgen wij van een slager gratis varkensreuzel aangeboden als we deze nodig hebben. Echter zitten hier ook flink wat vellen aan en die vellen zijn niet best voor de smering. Zeg maar gerust heel slecht. Hoe gaan jullie hiermee om of smeren jullie met andere middelen? Graag lees ik jullie reacties. Groet, Tom

• Patrick.

Gewoon smeren met de vet kant en je houd het vel op den duur over.

Vel dan weggooien.

Patrick

• Judith Brandon

Reuzel moet besterven. Daarom zie je het vaak in de molenkap hangen. Daarna kan je het vel er meestal makkelijker afhalen.

Afhankelijk van de kwaliteit kan je het daarna in een emmertje doen, maar ik heb het ook wel door een gehaktmolen gehaald om het enigszins smeuïg te krijgen.

• Kersenmulder

Dat besterven weet ik uiteraard:-) verse reuzel kun je niet mee smeren. Ik heb de reuzel op de luizolder hangen daar druipt t niet met warm weer.

• vluchtje

Hoi Tom

Ik steek de reuzel met een plamuurmes van het vel af.

groet!

• Andreas de Vos

Met een oud/bot eetmes (zo een waar je je brood mee smeert) of een eetlepel gaat het ook heel goed. Die snijden niet, dus minder kans op stukken vlies, of dat je het vlies stuk snijdt/steekt.

Overigens, je ziet wel vellen reuzel waarbij het vlies uit dunne lagen bestaat met vet er tussen. Dat zijn lastige!

Groeten,

Andreas de Vos

• Oane Visser

De as en de vijzel van de Hantumer molen smeer ik met een EP 4-vet (is een langdradig industrieel vet). Van vroeger weet ik het niet zeker maar vermoed dat de as en de vijzel ook toen met een industrieel vet gesmeerd zijn geworden. De hals en pen van de as zien er evenwel nog net zo uit - maar wel gladder - als toen de as van de draaibank kwam. De hals is geen enkel groefje in te zien en de achterkant van de pen is nog steeds helemaal vlak en glad. Ook het gebroken hoekje (overgang van de achterzijde naar de zijkant) heeft nog steeds dezelfde vorm als net vanaf de draaibank. Ondanks dat ik er door de jaren heen meer dan 6500 uren mee gemalen heb is de roestplek op de hals van 20 jaar liggen zoals hij lag nog heel goed te zien. Ook ligt de as nog op de halssteen die in 1880 op het windpeluw gelegd is.

De molen heeft, naar schatting, alles metelkaar een 100.000 uren gemalen. De steen is daardoor behoorlijk ingesleten. Desondanks kan die steen nog wel meer dan 100.000 uren mee, voor hij vanwege te veel slijtage, vervangen moet worden.

Wanneer reuzel goed gebruikt wordt heb ik er niets op tegen maar van de molens waarvan ik weet dat die altijd met reuzel gesmeerd zijn is de hals nogal gegroefd en de pen, bijna tot helemaal, een steenbreker geworden (achterzijde rond gesleten). Het nadeel van reuzel is voor mij dat de as altijd eerst iets warm moet worden voordat het goed smeert (met slijtage als gevolg) terwijl vet, ook bij (zeer) koud weer, direct goed smeert en je kunt het gemakkelijker dan reuzel over de hals en pen verdelen.