zeilsmeer echt nodig

• Rolf Peter

Ik heb nu nog zeilen kado gekregen, heel fijn! Maar ik vraag me af, of die viezigheid met de zeilsmeer echt nodig is, of alleen voor de traditie moet?

Soms heb ik met andere materialen (kunststof) de ervaring opgedaan, dat minerale vet het materiaal op den duur aantast, bros maakt…

En de zeilen zijn wk77. Ik begrijp wel, dat katoen en manilla en dergelijks zo een maatregel nodig heeft, maar hier zit het toch anders.

Wie weet?

• Fietsende

Ik heb Maarten Dolman zijn zeilen op de grond voor de molen De Windotter in IJsselstein met een rood spul zien insmeren. Is ook een AKG-molen. Willem Roose: natuurlijk wel eerst je handen goed wassen, hoor!

• Peter van Kuik

Ik ken niemand die WK77 zeilen insmeert met zeilensmeer. Ik heb wel eens gehoord over molenaars die dat doen om de zeilen wat zwaarder te maken en eventueel te kleuren zodat ze meer lijken op de zeilen van vroeger.

Zeilensmeer werd gebruikt om zeilen waterafstotend te maken, bij WK 77 is dit niet nodig want de vezel neemt geen water op en de zeilen rotten niet. Uiteindelijk gaan wk77 zeilen kapot door inwerking van zonlicht en door slijtage, volgens mij helpt zeilensmeer hier niet tegen. Mijn oudste wk77 zeilen zijn nu circa 15 jaar oud en daar beginnen de eerste gaatjes in te komen. Ik herstel die door er een stukje zeildoek achter te lijmen met contactlijm. Veel makkelijker en ik denk ook beter dan stukken erop naaien.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Jesse in 't Veld

Bij ons in de buurt (Hoeksche Waard) draaien er nog relatief veel molens (weer) met behandelde zeilen. Hoewel hydrolin op de zeilen niet echt meer nodig is, vind ik behandelde zeilen persoonlijk fijner werken dan onbehandelde zeilen. Bij mij op de molen hangen er, als ik het goed begrepen heb, nog twee WK77 zeilen uit 1987 voor (met hydrolin). Ze schijnen wel een beetje door, maar slecht zijn ze nog lang niet. Dit jaar gaan ze weer in de bruine hydrolin en dan kunnen ze er weer een tijdje tegen. 

Een leuk detail over het smeren van de zeilen dook laatst nog op uit de archiefstukken, waarin men over het ‘bolussen’ van de zeilen sprak. Hoogstwaarschijnlijk verwees men hier naar de ‘rooie bol’ wat men indertijd op de linnen zeilen smeerde. 

Jesse in 't Veld

Molenaar “De Lelie”, Puttershoek

• Ruud Bax

Alleen de zeilmaker is niet blij met hydrolin in gesmeerde zeilen.Ik heb met een zeilmaker gesproken die ingesmeerde zeilen niet meer op zijn naaimachine wil hebben. en die zeilen niet meer aan neemt voor reparatie.