Geen verslag Nationale Molendag/Weekend?

• Fietsende

Voor het eerst sinds vele jaren geen verslag van de Nationale Molendag/Weekend? Loopt het nieuwe Molenforum niet lekker genoeg voor? 

Nou hier is de mijne dan. Zaterdag 9 mei op de fiets naar Bunde (Ostfriesland) geweest om de na zware storm van 28 oktober 2013 herstelde en weer complete hoge zelfkruier te fotograferen. En dan nog vier lekkere Duitse broden van Bäckerei Warsing (naast de kerk) meegenomen. Daar is m'n vrouw dol op. Op de terugweg Winschoten aangedaan. Aangezien de Molendatabase buiten Molen Edens nogal wat summier was, heb ik daar extra foto's geplaatst met tekstaanpassingen. Staan er nou drie of vier molens in Winschoten? Op de tweede zolder in Molen Berg staat er namelijk een heuse paaltjasker. Wat een harde wind was er die dag: Molen Dijkstra was aan het pellen, wat stond het toch zwaar gebouwde achtkant flink te schudden! Lang niet gezien sinds Tiddo Muda en m’n ogen schoten zowat vol. Per trein terug naar huis. Wat later dan gepland vanwege twee lekke banden…. Een nieuwe binnenband gekocht bij een fietsenzaak naast theater De Klinker.Zondag samen met Jan en Bert gedraaid op Kolham, zonnig weer, ik wou gaan malen met 4 volle zeilen, maar na twee kilo meel zakte de wind weg, dan maar de steen uit het werk. Wel heb ik het lichtwerk 11 mm hoger gecorrigeerd, want de nieuwe stenen zijn nog in proefstadium. Wat zwabberde de wind uit verschillende richtingen, veel kruien. Maar de molen draaide wel met 25-40 enden.

Ik ging per trein van Baflo naar Kropswolde, fiets mee (m’n vrouw had de auto nodig) dan slechts 10 minuten naar de Entreprise trappen. Op de terugweg deed m’n OV-chipkaart het ineens niet meer, kassiewijlen. Boete € 35,- van de conducteur en de kaart in beslag genomen…. Wel een ‘dure’ molendag geweest. Om chagrijnig van te worden.

• Henk Klöpping

Zie www.msmog.nl. En kijk dan ook gelijk even naar het schitterende plaatje van “onze” molen van de Groote Polder, gemaakt door Lammert Groenewold. 

Zie hieronder..

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren