Veiligheid 1

  • Teun

    Het molenaarsvak is best wel gevaarlijk. Ergens las ik dat molenaar zijn bijna net zo gevaarlijk is als het werken met machines in de landbouwsector, zowat de gevaarlijkste branche in Nederland. Mark Dwarswaard stelde in een presentatie over veiligheid dat het molenaarschap bijna net zo gevaarlijk is Formule1 races rijden. Ook niet mis..!

    Op enkele molensites lees ik dat men als regel stelt dat vanwege de veiligheid tijdens het draaien 2 molenaars op de molen moeten zijn. Die eis is eigenlijk best wel interessant! Is dit ooit onderbouw? Want uit de statistieken blijkt dat de molenaars juist zélf vaak veroorzaker en slachtoffer zijn. Vergróót je met 2 molenaars juist niet de kans op ongeval?

    TvdM

  • Fietsende

    Ligt eraan hoe groot de molen is. Vanmiddag heb ik de Ybema's Molen bij Workum gezien…. geen plek voor twee. En op Kolham heb ik al een paar keer in mijn eentje gedraaid. Geen probleem, je word er juist voorzichtiger door. Autorijden op een snelweg vind ik in verhouding daarvan veel gevaarlijker, want je weet niet wat al die andere automobilisten doen…. Je kent je eigen molen door en door en je weet wat je doet. Tja, afgezien van de dreun van m'n hoofd tegen het paard van de maalstenen een half jaar geleden, waarvan ik nu op een lichte manier nog steeds last van de gevolgen heb.

    Tijdens m'n MIO-opleiding is er nooit gezegd dat er minimaal twee man op een molen aanwezig moeten zijn.

  • Henk Klöpping

    De (on)veiligheid van molens komt voort uit de aard van het instrument: het is een oud ding, een open instrument zonder ook maar wat voor veiligheidsvoorzieningen. Het komt dus op de behendigheid en alertheid van de molenaar aan.

    Het verplicht hebben van 2 mulders op 1 molen (tegelijkertijd) kan goed zijn als bijvoorbeeld één mulder - hoewel gediplomeerd - nog niet zoveel ervaring heeft en dus een paar extra (ervaren) ogen wel kan gebruiken. Maar zoals hier ook al gesteld: het kan ook tegen je werken, want het is wel gezellig. En gezellig kan ook leiden tot onachtzaamheid.

    Van veel groter belang vind ik het dat er regelmatig wordt bijgeschoold /  herschoold. Molenaars zouden ook als ze al jaren draaien er goed aan doen eens een les of wat mee te draaien bij een instructeur. Of, nog beter: les te geven aan anderen over bijvoorbeeld veiligheid. Want je onthoudt - zo weet ik uit ervaring - het beste die dingen die je uit moet kunnen leggen :D 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    fietsende-molenaar

    Autorijden op een snelweg vind ik in verhouding daarvan veel gevaarlijker, want je weet niet wat al die andere automobilisten doen.

    Tja, afgezien van de dreun van m'n hoofd tegen het paard van de maalstenen een half jaar geleden, waarvan ik nu op een lichte manier nog steeds last van de gevolgen heb.

     

    Er vallen naar verhouding méér doden in de molen dan op de snelweg. Het is aantoonbaar onjuist dat autorijden op een snelweg veel gevaarlijker zou zijn. En zou je er na jouw -te betreuren- ongeval misschien wel voor pleiten dat alle molenaars tegenwoordig toch maar een veiligheidshelm gaan dragen?  Vroeger maakte 'n dooie niet echt veel uit. Tegenwoordig kan je van het geld dat een molenaar kost na een ongeval en permanente arbeidsongeschiktheid zowat de herbouw van een molen financieren. Als onze Max Verstappen zo vanvelfsprekend met een helm op rondrijdt, waarom doen molenaars dat niet,  terwijl de hobby zowat net zo gevaarlijk is?

    TvdM

  • Henk Klöpping

    De discussie is al heel vaak gevoerd: we doen dat niet omdat we zoveel mogelijk het ambacht uit willen oefenen zoals dat vroeger werd gedaan. We hebben dus geen hoogwerkers bij de molen, geen tuigjes aan en we schermen niet alle draaiende delen met plexiglas af. We leiden molenaars op om verantwoord met al dat gevaarlijks om te gaan.

    Jazeker, we kunnen molens VEEL veiliger maken: stilzetten. Of omkleden met 1001 beveiligingen. Maar dat doe ik in ieder geval allemaal niet. Wat ik wel doe is goed opletten, bij twijfel de molen stilzetten en we hebben wat eenvoudige, niet al te storende veiligheidsmaatregelen, zoals een hekje om de onderbonkelaar / vijzelwiel en een bordje met ‘verboden toegang’ boven aan de zoldertrap etc.

    Maar, beste TvdM - laten we het dan omdraaien: wat is jouw voorstel, waar leg JIJ de grens?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Henk Klöpping

    De discussie is al heel vaak gevoerd: we doen dat niet omdat we zoveel mogelijk het ambacht uit willen oefenen zoals dat vroeger werd gedaan.

    Maar, beste TvdM - laten we het dan omdraaien: wat is jouw voorstel, waar leg JIJ de grens?

     

    Leuk, ‘het ambacht uit willen oefenen zoals dat vroeger gedaan werd’. Maar wie betaalt daarvoor de rekening? De bezoeker, die we willen laten zien hoe het ambacht vroeger uitgeoefend werd? Weet die bezoeker wat die ‘show’ hem daadwerkelijk kost? Aan ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheiduitkering, weduwen- en wezenpensioen, etc?

    En waar ik de grens leg? Die grens is momenteel allang overschreden. 1 dode per 25 jaar vind ik gevoelsmatig nog acceptabel. Maar het zijn er in de praktijk véél en véél meer. Bij het neerstorten van de MH17 werd een dag van nationale rouw afgekondigd. De Nederlandse molens stonden in de rouw en we klopten mekaar daarvoor op de schouders want we gaven een signaal van deelneming af. Maar wanneer een molenaar verongelukt, een naar verhouding veel groter ongeval: staan dan de Nederlandse molens dan ook een aantal dagen stil…?

    Op de keper beschouwd leeft veiligheid niet op de Nederlandse molens. Ook niet op dit forum. Molenaars gaan er van uit dat bezoekers het grootste gevaar vormen (U betreedt deze molen op eigen risico) maar het zijn de molenaars zélf die het grootste risico vormen. De praktijk wijst dat uit. De Blauwe mappen heb ik in  mijn opleidingstijd grondig doorgespit en de allerbelangrijkste zin die ik daar tegenkwam was: 'Het grootste risico voor de molenaar is gewenning'. Ofwel: wie denkt door jarenlange ervaring gevrijwaard te zijn, die staat vooraan in de rij om een dodelijke klap te krijgen. Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt: Een opzichter die met 35 jaar ervaring bij een werkinstructie met een potlood een hoogspanningsrails aantikt: Dood! Voor m'n eigen ogen!

    Alsjeblieft niet van dat ‘we hebben het er al zo vaak hier over gehad’. Veiligheid leeft nog steeds niet echt in de molenwereld.' Autorijden is gevaarlijker, bemoeizuchtige overheid, etc. etc'. Veiligheidsregels van de overheid zijn er vooral voor bedoeld dat u 's avonds weer levend en in één stuk thuis komt…..

    TvdM

     

  • Henk Klöpping

    Wat is dan je voorstel, TvdM?

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • karel

    tvdm

    Het molenaarsvak is best wel gevaarlijk. Ergens las ik dat molenaar zijn bijna net zo gevaarlijk is als het werken met machines in de landbouwsector, zowat de gevaarlijkste branche in Nederland. Mark Dwarswaard stelde in een presentatie over veiligheid dat het molenaarschap bijna net zo gevaarlijk is Formule1 races rijden. Ook niet mis..!

    Op enkele molensites lees ik dat men als regel stelt dat vanwege de veiligheid tijdens het draaien 2 molenaars op de molen moeten zijn. Die eis is eigenlijk best wel interessant! Is dit ooit onderbouw? Want uit de statistieken blijkt dat de molenaars juist zélf vaak veroorzaker en slachtoffer zijn. Vergróót je met 2 molenaars juist niet de kans op ongeval?

    TvdM

    Als het molenaarschap net zo gevaarlijk zou zijn als Formule1 races, dan zouden molens misschien beter stilstaan. In elk geval was het draaien dan onverzekerbaar. Gelukkig kan het Gilde een ongevallenverzekering aanbieden voor € 9,50 per jaar. Een ongevallen-inzittenden verzekering voor de auto kost € 40 per jaar. Zelfs met een hoge no-claim is dat meer. Dat zegt niet alles, maar toch wel iets, over de risico's. Het overdrijven van die risico's bevordert de veiligheid op de molen niet.

  • Teun

    Beste Oudendag,

    De vergelijking over de veiligheid op de molen en Formule1 rijden komt van de coordinator Opleidingen van het GVM. Ik ga er van uit dat die uitspraak juist is. En ga niet premies vergelijken zonder dan ook ernaast te zetten wat er vergoed wordt. De vergelijking Gilde-ongevallenverzekering / autoinzittenverzekering gaat daarom volkomen mank. Maar het gevaarlijkste zit in de zin “Het overdrijven van die risico's bevordert de veiligheid op de molen niet”. Maar het bagitaliseren van de risico's bevordert de veiligheid al helemáál niet! En toch is dat bagitaliseren bijna standaardreactie, zodra veiligheid op dit forum aan de orde komt. Kijk eerdere reacties in dit draadje er maar op na….

    Beste Lolke,

    In Zweden en is het dragen van een helm op de fiets al sinds jaar en dag verplicht. Privacy? Nou, nou, nou. Hoeveel kosten moet de gemeenschap voor haar rekening nemen zodat jij met de wind door je haren kan fietsen? Die afweging gaat ook in Nederland ooit gemaakt worden. Als ik op ski-vakantie ga moet ik ook zelf dokken.

    Beste Henk,

    Wat mijn voorstel is? Het gevoel voor veiligheid zou verder kunnen groeien. Er vallen teveel slachtoffers in de molenwereld. Er heerst die cultuur van baggataliseren en niet mee bemoeien. Ik heb qua ongevallen teveel gezien en zie met toegeknepen billen situaties aan. Een discussie opstarten over is het nou veiliger met 2 molenaars op een molen, dan met 1 molenaar lukt niet echt. Terwijl  dát me juist vooral interesseert.

    TvdM

  • Henk Klöpping

    Veel gelijkgestemde zielen dus. Maar ik zou toch graag horen hoe TvdM het graag anders wil / anders zag, er van uitgaande dat hij er over na heeft gedacht en een plan / aanpak heeft bedacht.

    Ik heb er zelf wel ook gedachten over, maar die reiken wat verder dan alleen veiligheid.

    Ik denk dat veel te winnen is met het introduceren van een kwaliteitsborging van het onderwijs van het Gilde.  Dan kan het landelijk bestuur controleerbaar uitgevoerde accenten leggen in de opleiding.

    Mede daarom moeten in mijn ogen niet alleen molenaars maar ook instructeurs  voldoen aan objectieve kwaliteits-eisen. De toetsing daaraan moet ook objectief zijn, inclusief een goede beroepsmogelijkheid. Dat is er nu allemaal niet, willekeur regeert.

    Ik meen ook dat er een formele en hoogwaardige opleiding tot instructeur moet komen. En wat je dan in die opleiding leert moet je ook aantoonbaar toepassen.  Een voorbeeld van hoe het mis gaat: de meeste instructeurs die ik ken gaan niet op een eenduidige, voorspelbare en controleerbare manier door de stof.  Je weet dus nooit of een leerling wel “alles” heeft gezien / geleerd wat hij had moeten zien/leren.  De instructeurs zijn er natuurlijk ZELF volledig van overtuigd dat dat zo is..  maar ik heb ervaren dat dat echt niet zo is. Verder is het ontbreken van zo'n centraal lesprogramma ook de reden dat overdracht van leerlingen tussen instructeurs zo moeilijk loopt - in de praktijk begint een leerlng vaak maar weer van voren af als hij van instructeur wisselt.

    Er zou in mijn ogen dan ook een centraal curriculum moeten komen. Er zou gecontroleerd moeten worden of instructeurs dat curriculum wel kunnen geven, voldoen de instructeurs wel aan de nodige criteria? En dan zou ook geborgd moeten worden dat leerlingen een eenduidig pad door de stof krijgen.

    Nou ja, dan hoor ik de horden al huilen. Want de meeste instructeurs die ik ken zijn daar absoluut niet voor te porren. “We doen dit al decennia, we krijgen onze leerlingen goed door het examen, wat zeur je nou.”.  Of “Ik ga toch op mijn 76e niet meer in de schoolbankjes zitten. Man, ik gaf al les toen jij nog niet eens geboren was, wat wil jij nou!”

    Maar omdat die objectieve borging er niet is is het ook totaal onduidelijk hoe vaak er aandacht aan bijvoorbeeld veiligheid wordt besteed.  En de besturen - vooral het landelijk bestuur - heeft ook geen instrumenten om de opleiding gecontroleerd aan te passen. Ik zag hoe dat ging bij de introductie van de nieuwe lesbrieven: die worden door heel veel instructeurs, nu inmiddels jaren na introductie, nog steeds niet gebruikt. Er zijn geen controles, geen borging, geen sancties, geen beroepsmogelijkheden. Sja, dan is het als bestuur ook wel #($*# moeilijk om te sturen…

     

    We zouden veel kunnen leren van organisaties als het Rode Kruis, de vrijwillige brandweer en de vrijwillige Politie, om maar eens wat te noemen: daar speelt veiligheid ook een grote rol.

    Overigens probeerden wij in Slochteren WEL een publiek curriculum te hebben waar we ons ook aan hebben gehouden gedurende de laatste 5 jaren.  In ons lesprogramma wordt structureel aandacht besteed aan veiligheid: er zijn 2 dingen die ELKE les aan de orde komen: het weer en veiligheid. Je kunt dat desgewenst zelf nakijken, het staat online: http://www.msmog.nl/lessen/Lessen

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren