Veel gelijkgestemde zielen dus. Maar ik zou toch graag horen hoe TvdM het graag anders wil / anders zag, er van uitgaande dat hij er over na heeft gedacht en een plan / aanpak heeft bedacht.
Ik heb er zelf wel ook gedachten over, maar die reiken wat verder dan alleen veiligheid.
Ik denk dat veel te winnen is met het introduceren van een kwaliteitsborging van het onderwijs van het Gilde. Dan kan het landelijk bestuur controleerbaar uitgevoerde accenten leggen in de opleiding.
Mede daarom moeten in mijn ogen niet alleen molenaars maar ook instructeurs voldoen aan objectieve kwaliteits-eisen. De toetsing daaraan moet ook objectief zijn, inclusief een goede beroepsmogelijkheid. Dat is er nu allemaal niet, willekeur regeert.
Ik meen ook dat er een formele en hoogwaardige opleiding tot instructeur moet komen. En wat je dan in die opleiding leert moet je ook aantoonbaar toepassen. Een voorbeeld van hoe het mis gaat: de meeste instructeurs die ik ken gaan niet op een eenduidige, voorspelbare en controleerbare manier door de stof. Je weet dus nooit of een leerling wel “alles” heeft gezien / geleerd wat hij had moeten zien/leren. De instructeurs zijn er natuurlijk ZELF volledig van overtuigd dat dat zo is.. maar ik heb ervaren dat dat echt niet zo is. Verder is het ontbreken van zo'n centraal lesprogramma ook de reden dat overdracht van leerlingen tussen instructeurs zo moeilijk loopt - in de praktijk begint een leerlng vaak maar weer van voren af als hij van instructeur wisselt.
Er zou in mijn ogen dan ook een centraal curriculum moeten komen. Er zou gecontroleerd moeten worden of instructeurs dat curriculum wel kunnen geven, voldoen de instructeurs wel aan de nodige criteria? En dan zou ook geborgd moeten worden dat leerlingen een eenduidig pad door de stof krijgen.
Nou ja, dan hoor ik de horden al huilen. Want de meeste instructeurs die ik ken zijn daar absoluut niet voor te porren. “We doen dit al decennia, we krijgen onze leerlingen goed door het examen, wat zeur je nou.”. Of “Ik ga toch op mijn 76e niet meer in de schoolbankjes zitten. Man, ik gaf al les toen jij nog niet eens geboren was, wat wil jij nou!”
Maar omdat die objectieve borging er niet is is het ook totaal onduidelijk hoe vaak er aandacht aan bijvoorbeeld veiligheid wordt besteed. En de besturen - vooral het landelijk bestuur - heeft ook geen instrumenten om de opleiding gecontroleerd aan te passen. Ik zag hoe dat ging bij de introductie van de nieuwe lesbrieven: die worden door heel veel instructeurs, nu inmiddels jaren na introductie, nog steeds niet gebruikt. Er zijn geen controles, geen borging, geen sancties, geen beroepsmogelijkheden. Sja, dan is het als bestuur ook wel #($*# moeilijk om te sturen…
We zouden veel kunnen leren van organisaties als het Rode Kruis, de vrijwillige brandweer en de vrijwillige Politie, om maar eens wat te noemen: daar speelt veiligheid ook een grote rol.
Overigens probeerden wij in Slochteren WEL een publiek curriculum te hebben waar we ons ook aan hebben gehouden gedurende de laatste 5 jaren. In ons lesprogramma wordt structureel aandacht besteed aan veiligheid: er zijn 2 dingen die ELKE les aan de orde komen: het weer en veiligheid. Je kunt dat desgewenst zelf nakijken, het staat online: http://www.msmog.nl/lessen/Lessen
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren