Oane, je schrijft: "En dus is het toch weer de molenaar die bepaalt wat wel en wat niet veilig is."
Nee, dan heb ik het niet goed beschreven. Het zijn molenkenners (en dus ook: molenaars) die bepalen welke gevaren er zijn. Niet wat (voldoende) “veilig” is - dat bepaalt namelijk de eigenaar.
Je schrijft ook: “Hoeveel eigenaren (stichtingsbesturen e.d. zouden eigenlijk kaas van de veiligheid gegeten hebben?”
Ik hou er geen statistiek van bij, noch ken ik die besturen allemaal. Ik weet van een aantal hoe de vlag er bij hangt, en dat is halfstok. Juist DAAROM is het van groot belang dat er een norm / standaard komt; dat helpt de eigenaar - niet de mulder - om keuzes te maken wat acceptabel is, wat niet (op die molen(s)). En dus ook welke maatregelen er genomen moeten worden. Of de mulder dat nou leuk vind of niet.
Ter illustratie: het tussen bovenbonkelaar en bovenwiel bekneld raken is zeker één van de gevaren die ik zou noemen. Ik zou als tegenmaatregel kunnen bedenken: een plank aanbrengen. Kosten als het mis gaat: hoog (zowel materieel als immaterieel). Impact van het mis gaan: hoog (zeker immaterieel). Kans dat het mis gaat: gemiddeld (of misschien wel hoog, ik heb de statistiek niet). Kosten van de tegenmaatregel: laag. Nieuwe gevaren die zo ontstaan: aantasting van authenticiteit, bevorderen van illusionaire veiligheid en dus onachtzaamheid.
Dit kan ik een bestuur echt wel uitleggen, Oane: “de kans dat dit misgaat is groot en het gaat je veel geld kosten. Je kunt het makkelijk voorkomen door dit of dat te doen. Kies maar wat je wilt: niets doen of deze maatregel nemen” etc. Nou, stel dat de eigenaar het risico te groot vind in verhouding tot de kosten van de tegenmaatregel - dan maakt hij daar een plank, punt. En de mulder moet er mee leven, maar het is verdorie in zjn eigen belang..
Je schrijft ook nog "Is dit niet wat er met de map ‘RisicoInventarisatie en -Evaluatie voor molens’ (RI&E) bedoeld wordt en gedaan moet worden? En… hoeveel wordt er in de praktijk met de inhoud van die map gedaan? Bij ons totaal niets!"
Even los van de vraag of de RIE wel een norm/standaard is (verre van dat), maar je hebt hier precies te pakken wat er bji het zetten van een standaard ook moet worden gedaan: handhaven. Dat is enerzijds openbaar maken wat de eigenaar gesteld heeft, met de betrokken partijen (molenaars bijvoorbeeld) afspraken maken die men MOET nakomen, punt - en dan vervolgens een onafhankelijke controleur laten toezien of het ook zo wordt gedaan.
Het is heel eenvoudig, Oane: als eigenaar van een molen bepaal ik dat dit en dat en zus en zo op die en die manier gedaan moet worden. Dit, omdat ik geen onnodig leed wil veroorzaken, omdat ik mijn molen graag in stand wil houden, omdat het verdraaide ding een (half) miljoen herbouwwaarde heeft etc. - en de mulder? Die moet toch gloeiende, gloeiende aan 12 kanten blij zijn dat hij zijn “hobby” mag uitoefenen op MIJN molen, binnen de kaders die IK zet! Nou moet het nog mooier worden: jij laat je babysitter toch ook niet bepalen of je kind wel een schone luier aanmoet als hij hem volge.. eh.. nou ja…?
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren