Veiligheid 1

• Teun

De laaste postings gaan vooral over standaarden, normen, lijsten, etc. Daar moet je naar mijn overtuiging in de molenwereld niet mee aankomen. Een eigenaar kan misschien dan wel op eigen houtje mogen beslissen over bijvoorbeeld het draaien met 2 molenaars maar doet dat natuurlijk in nauwe samenspraak met de betreffende molenaars! Door zo'n discussie over nut en noodzaak van zo'n regel vergroot zich het veligheidsbesef, bij alle betrokkenen.

Veel belangrijker dan het invoeren van een nieuwe veiligheidsregel is mijns inziens ervoor zorgen dat alle betrokkenen overtuigd reken van de noodzaak van zo'n nieuwe regel. En als dat niet lukt, dan moet je echt durven nadenken of zo'n regel wel door moet gaan. Want een regel waar (bijna) niemand achter staat is veel erger dan zonder die regel te werken. Werken met een regel waar niemand achter staat kweekt een gevaarlijk soort van schijnveiligheid.

Je ziet het vaak gebeuren in bestuurskamers. Er gebeurt ergens een incident of ongeluk. Kordate bestuurders gaan maatregelen nemen! Maar door de invoering van bijvoorbeeld zo'n 2-molenaarsregel kan de veiligheid zelfs wel verslechteren! Maar het bestuur heeft daadkracht getoond….! En de molenaars zijn straks misschien wel het slachtoffer….

Ook daarom blijf ik geinteresseerd naar de afwegingen bij, en de wijze van de introductie van de 2-molenaarsregel zoals die op enkele molens gelden.

TvdM

• Henk Klöpping

tvdm

De laaste postings gaan vooral over standaarden, normen, lijsten, etc. Daar moet je naar mijn overtuiging in de molenwereld niet mee aankomen.

Naar mijn overtuiging dus juist wel.

Ik zeg het al jaren, ik zeg het nu weer: we moeten eens uit die verrekte hobby-hoek. We werken met instrumenten die gevaarlijk zijn, die hartstikke duur zijn en die ook nog eens vaak een grote emotionele waarde hebben. En dat doen we dan - ik chargeer om het punt duidelijk te maken - met prutsers(1) die van andere prutsers hebben “geleerd” hoe je met een molen om moet gaan.  Dat moet stoppen.

1) Merk op dat ik ook maar gewoon 1 van die prutsers ben hoor, het gaat me er niet om om mensen weg te zetten maar om het proces wat we hebben - dat is onvoorspelbaar.

Je mag je rustig en terecht afvragen hoe ik aan mijn mening kom en waar ik het gezag vandaan denk te halen die zo absoluut te poneren.  Nou ja, ik werk nu meer dan 30 jaar in mijn vak, ben gecertificeerd deskundige op meerdere gebieden en ik ben ook nog gecertificeerd informatiebeveiliger.  Daarnaast ben ik ook nog molenaar met getuigschrift met inmiddels ook alweer 10 jaar ervaring. Ik heb 2 jaar les gekregen van instructeurs en heb 5 jaar lang les gegeven aan leerlingen - geef daarnaast ook buiten de molenwereld les (en daar betalen ze me voor, dus ben ik een “professional”).  Ik snap normen, ik snap beveliging en ik snap molens. Ik ben dan ook zo eigenwijs dat ik stel dat ik mag en kan oordelen of een norm wel of niet zinvol is in onze wereld. Vandaar mijn stelling: we kunnen niet zonder normen, standaarden en regels, ook niet in de molenwereld.

Maar jij denkt daar - ik hoop ook vanuit expertise en ervaring - anders over. Waarom is dat, TvdM? Waarom blijven we praten over 2 molenaars op 1 molen als we het ook zouden kunnen hebben over hoe je zo'n standaard vorm kunt geven?

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

Andreas de Vos

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik had toch de indruk dat de RI&E voor molens in het leven is geroepen om t.b.v. de eigenaar (!) en molenaar per molen een inventarisatie te doen van de risico's, gevaren en de daarvoor bedachte/aangebrachte/toegepaste afschermingen en “procedures” (zeg maar werkwijze) om hier op een gepaste manier me om te gaan.

Dat lijkt me te kloppen, Andreas.  Ik heb het al een paar keer gezegd: de RIE ligt dicht tegen een standaard aan, maar is het niet. Het is een hulpmiddel, prima geschikt om in een gestandaardiseerd proces in te zetten.  Wat mist is de externe borging van zowel standaard als naleving er van.

Een deel van de nu nog imaginare ISO standaard voor molenbeheer zou kunnen voorschrijven dat de eigenaar ten minste eens per jaar de meest recente lijst van gevaren en maatregelen doorloopt en verslag maakt van zijn beslissingen. Dat is dan de norm. De lijst met gevaren en maatregelen kan, als hij niet te veel wijzigt (zoals op molens) een eigen standaard zijn. De RIE bevat elementen uit beide.

• Henk Klöpping

Leuke video - maar ik zit wel wat raar te kijken naar dat gevlucht met 4 vollen en GEEN steekborden…

Overigens griezelig genoeg, dat aan de inlaatkant smeren van de kammen. Hij laat dat stuk was (of vet?) vallen en instinctief grijpt hij er achteraan. Dat gaat maar NET goed. “Wassen” met volop draaiende molen.. nee, dan is het toch beter zoals “wij” het doen: stilzetten, de was laten smelten en ofwel in een thermoskan, ofwel op een electrisch plaatje au-bain-marie vloeibaar houden  - en dan gewoon kwasten.

• Peter van Kuik

Ik denk dat het in het algemeen veiliger is om alleen met een molen te werken. Je weet dan namelijk precies wie er verantwoordelijk is voor elke aktie, want dat ben je zelf en je weet ook precies de status van alle zaken. Met meerdere molenaars moet je een hele goede en strikte comunicatie opzetten om verrassingen te voorkomen.

Het is echter niet zo handig om naast je molenaarswerk grote hoeveelheden bezoek te moeten verwerken, zeker niet op een grotere onoverzichtlijke molen. Niet alleen kan je het bezoek niet altijd in de gaten houden (statistisch lijkt dat nog niet zo gevaarlijk) maar je kan dan onvoldoende aandacht bij je molenwerk houden. Het hebben van gastpersonen is denk ik voor molens met veel bezoek wel een goede zaak. Er is dan ook een duidelijke taakverdeleing. De molenaar zorgt voor de molen en de gastpersoon voor de bezoekers.

Natuurlijk is er een kans dat je een hartstilstand krijgt, maar dat kan ook bij autorijden of vele andere aktiviteiten waarvan maatschappelijk geaccepteerd is dat je die alleen kan doen. Er zijn tegenwoordig man-down alarmen beschikbaar als je je daar zorgen om maakt.

Behoudens sommige industriemolens zijn molens in principe ook ontworpen om door 1 persoon bediend te kunnen worden.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Henk Klöpping

Misschien moet ik eens beginnen met een publieke lijst van molengevaren aan te leggen. Ik denk dat er al een aantal hier genoemd zijn:

1. hartstilstand molenaar tijdens het werk - kans gering, - impact wisselend - maatregel: man-down alarm, tweede paar ogen op de molen, preventief periodiek medisch onderzoek laten verrichten..  Nieuwe gevaren van de maatregel: afleiding, gebrek aan coördinatie, aantasting privacy (medisch onderzoeksresultaat). 2e man houdt in: minder mogelijkheden molen te laten werken -> verval van molen.

2. bekneld raken tussen bovenwiel en rondsel of bonkelaar - kans gemiddeld - impact groot - maatregel: plank aan ijzerbalk of spruit, voorlichting aan de molenaar over veilige werkwijzen (niet in de kap tijdens draaien, geen draaiende wielen smeren).  Nieuwe gevaren van de maatregel: aantasting authenticiteit monument; vals gevoel van veiligheid in de kap

3. uit het gevlucht vallen - kans gemiddeld - impact groot - maatregel: veilige werkwijzen aanleren, tuigje met borging via touw door oog aan windpeluw en tweede man. Nieuwe gevaren van de maatregel: aantasting van het cognitief erfgoed (instandhouding beroep zoals het was) - minder mogelijkheden molen te laten werken -> verval van molen, gebrek aan coordinatie tussen de personen, afleiding door 2e man.

Ik heb de beschikking over mogelijkheden tot het publiek (op een webstek) plaatsen van deze lijst.

Als we nou eens gewoon beginnen, mensen? Kwaad kan het niet, het is een oefening in veligheidsbewustzijn voor ieder die aan de lijst bijdraagt. Spieken in de RIE om op ideetjes te komen lijkt me een zeer goed idee. Ik denk dat ik hier wel een paar uurtjes aan wil besteden.

• keesvanger

Beste Henk.

Wanneer ik dit zo lees durf ik bijna niet meer alleen naar de molen te gaan.

Kees.

• Robert

Ik leef nog moet ik dat als een wonder zien? Nooit een erg ongeluk gehad.

Ja een keer een zwichtlijn rond de as omdat de zoomlat door veroeste spijkers los raakte precies waar de knoop zat .

Verder nooit wat gehad. Ik vind de stelling dat molens gevaarlijker zijn dan een formule 1 race kortweg onzin veiligheid Prima maar niet te ver in door slaan das mijn mening

• keesvanger

Vandaag één van de velden van molen “de Vlijt”in Meppel in de Ecoleum gezet (alleen) Leuk werk trouwens met dit mooie weer.

Na veel gepuzzel en geklooi kreeg ik mijn valbeveiliging niet aan.Lastig en de handleiding was bijna onleesbaar.en ik was ongeduldig!

Na een kwartieren puzzelen lukte het nog niet. Ik was het zat!  Uit frustratie toch maar gaan verven. Niet slim …..ik weet het, want het is best wel hoog op de laatste spot van een 10 meter ladder. Zou ik mijn eventuele leerlingen dan ook nooit laten doen.Maar ik heb het uiteindelijk dan toch maar zonder een “touwtje” gedaan. Zo drammerig ben ik dan ook wel weer. Wel één wiek vlak achter de ladder gezet en extra vast gehouden. Het ging prima, maar een voilgende keer eerst maar eens samen kijken hoe ik zo'n gordel met alles er op en eraan om moet doen.

Groet, Kees, die nog onder de verf zit. 

• Peter van Kuik

Werken met een valbeveiliging is iets wat je nu juist niet alleen moet doen. Als je meer dan 10 minuten in dat ding komt te hangen sterven je benen af.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen