Veiligheid 1

• Henk Klöpping

Kijk, TvdM, daar verschillen we dus van mening.

Eerst een caveat: ik hou van discussies, want ik leer er veel van. Ik heb een vrij gangbare discussietechniek: ik begin met het zwart/wit uiteen zetten van mijn standpunt.  Dat is met opzet: het provoceert mensen om oppositie te gaan voeren. Oppositie - dat zijn de mensen die mij iets gaan leren, nietwaar. 

Ik zal het dus nu ook zwart/wit stellen: schijt aan de molenaars. Wat hebben we hier: een groep door amateurs opgeleide amateurs met een ego van hier tot Maastricht (ik woon in Groningen). De opleiders van molenaars voldoen aan geen enkel objectief kwaliteitscriterium anders dan dat ze 3 jaar op een molen moeten hebben gewerkt. Ze zijn zelf ooit door een paar amateurs opgeleid. Ze hebben geleerd hoe je een molen voor de Prins moet laten draaien (!). Maar hebben meestal niet geleerd hoe je les moet geven. Ze toetsen subjectief (of helemaal niet) dat het geleerde ook echt geleerd is. Het materiaal wat wordt gebruikt om molenaars op te leiden voldoet aan weinig didactische regels. Het kent bijvoorbeeld geen heldere structuur, noch is het helder of het compleet is (Amerikaanse windmolens staan er niet eens in, elementaire berekeningen rond waterloop en windkracht ook al niet etc.). Er is geen curriculum (tenzij de de inhoudsopgave van de lesmap als dusdanig wilt zien). Er is geen nazorg, geen nascholing. Er wordt subjectief getoetst door amateurs die zelf door amateurs zin opgeleid voor iets heel anders dan examens afnemen. Molenaars? Interessantdoeners zijn het, die zich al snel “heer en meester” wanen op ANDERMANS instrument.  Afijn, nou hebben die prutsers elkaar naar eigen zeggen geleerd hoe ze VOOR DE PRINS een molen mogen laten slingeren - en dan zijn het plotseling ook deskundigen op het gebied van het weer, biotopen, waterbouwkunde en vooral veiligheid. En gij geleuftda?

Dan komen we bij de eigenaar: die weet vaak zelf niet hoe zijn eigendom in elkaar zit. Dus laat hij het maar over aan de man die hem wordt gepresenteerd als deskundige: de molenaar. Dat was dus die vent die zijn autoriteit ontleent aan een flinterdunne opleiding… waarin veiligheid beperkt is tot 1 hoofdstukje in de map en waarin meting en bijstelling (continue verbeteren) bepaald geen rol spelen. Daarbij heeft de voornoemde molenprutser, die zich als molenaar voordoet meestal niet veel praktijkuren gemaakt: een paar in het weekend. Maar hij heeft het air van de oude vakmolenaar die naar de molenschool was geweest en al 30 jaar dag-in dag-uit op molens had gewerkt. 

Dus: schijt aan de molenaar. Die mag beide handjes dichtknijpen dat de eigenaar hem aan laat modderen op zijn eigendom. Wat een geluk dat de Staat onze molens zo geweldig vind: die hoest jaarlijks miljoenen op. Wat een geluk dat wij bij fondsen de illusie nog in stand weten te houden - er gaat echt heel veel particulier geld naar onze molens. Maar als je ook maar ietsje dieper kijkt .. brrrrr..

Ik stel dus: het is de EIGENAAR die de verantwoordelijkheid draagt voor de molens en de molenaar moet eens wat nederiger worden. Als hij al zegt dat hij iets weet van lesgeven, laat hem dat dan maar aantonen. Als hij al zegt dat hij iets weet van veiligheid dito. Als je al aan zijn autoriteit kunt twijfelen waar het gaat om molens .. en dat is waar hij voor “geleerd” heeft, laat hem dan alsjeblief geen “advies” over veiligheid uitbrengen aan de eigenaar. Laat hem maar feedback geven op door veiligheidsdeskundigen uitgebrachte adviezen, laat hem tips en hints geven. Dan bakken de deskundigen daar een goede norm uit, de eigenaren kunnen dan door veiligheidsdeskundigen worden geadviseerd en de molenaar krijgt scholing en instructie rond hoe de eigenaar wil dat het op de molen toegaat.

Daarom wil ik dus normen, beste TvdM. Niet alleen voor veiligheid, maar ik zou ook graag zien dat er eens een opleiding voor instructeurs kwam, gegeven door mensen die verstand hebben van lesgeven. En dat er eenheid kwam in het lesprogramma, zodat je als leerling kunt verhuizen zonder gelijk opnieuw te moeten beginnen. En dat de toetsing anders werd geregeld dan door het invullen van een maalboekje (waarmee nogal eens liberaal wordt omgegaan) en 2 examens waarbij soms het weer op dat moment meer bepalend is dan de kennis en vaardigheid van de kandidaat..

En wat is dat toch met die 2 molenaars op 1 molen? Volgens mij zijn alle argumenten al gehoord, ik zie tenminste geen nieuwe.

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

dieje mulder..

Dan komt ARBO ook in een ander licht te staan ‘want’ het is een ‘eenmanszaak’. Maakt de term ‘algemeen belang’ van Henk ook weer minder belangrijk.

'Normen' worden dus moeilijk, want tis hier immers gewoon één van die vele molens, maar dan nét een beetje anders dan ‘die buurman waar ze met 8 vrijwilliger draaien (niet malen) op twee dagen per maand met pannekoekenbak en toeristenstromen’

Goede argumenten. Mijn repliek.

Er is ook bij een éénmanszaak een algemeen belang: de molen is een open instrument wat in het geval van een korenmolen vaak in een stad of dorp staat. Er kunnen steekborden uitvliegen en mensen raken, die ene man kan zijn hamer van de stelling afschoppen en die landt dan op het koppie van een kind wat naast de molen in zijn eigen tuin speelt, het hele gevlucht kan er af vallen, bij een pelmolen kunnen plots zware brokken zandsteen uw buurt in spuiten. . afijn, ik verdedig dat het toch ook bij een éénmanszaak zo is dat het algemeen belang in het geding is. Daarnaast worden molens gezien als onderdeel van de cultuurhistorie en die is van ons allemaal (de molen vaak ook, trouwens, in jouw geval denk ik niet?). Dus, 1 of 10 op de molen, het algemeen belang lijkt me altijd in het geding.

Het argument over de diversiteit van molens: zeker, ze zijn verschilend. Maar: ze hebben allemaal een gevlucht en het overgrote deel heeft 2 roeden en 4 enden. Ze drijven via een stelsel van meest open tandwielen, assen en spillen een meestal levensgevaarlijk instrument aan. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen en dus kan een norm voor heel veel gevaarlijke situaties helpen de risico's te bepalen en te verminderen. Of je nou een hekje zet om de onderbonkelaar en het vijzelwiel, om het gevlucht of om een zaagraam: een hekje is een manier om mensen af te schermen van gevaar. De norm is generiek.

• Teun

Beste Henk,

Je herhaalt wéér je inmiddels wel bekende standpunten. Je zet er nu ook nog wéér een tandje bij. Hou je toch een beetje in! Henk. Je spreekt je minachting voor zowat iedereen in de molenwereld uit. Dat kán toch niet je bedoeling zijn….!

Ik hoor nog steeds nieuwe standpunten over het al of niet verplicht met 2 molenaars draaien, maar die discussie dreigt te verdrinken in lange lappen tekst over dingen de er maar zijdelings mee te maken hebben. En dat is jammer.

TvdM

• Henk Klöpping

Je spreekt je minachting voor zowat iedereen in de molenwereld uit.

Dat is jouw invulling van mijn woorden, beste “TvdM”.

Ik heb helder beschreven waarom ik het zwart/wit stel: als stimulatie om met tegenargumenten te komen. Waar zijn die, vraag ik me af?  Jij hebt het niet over de inhoud maar over de vorm.  Wat had ik eigenlijk verwacht - maar misschien ben ik naief - ik had eigenlijk verwacht dat je mijn argumenten zou ontkrachten, maar dat zie ik nog niet.

Terzijde: als ik werkelijk minachting had voor “de hele molenwereld” dan zou ik hier helemaal niet willen posten, geen uren tijd investeren in nadenken en meedenken, schrijven en antwoorden.  Dan zou ik niet actief zijn voor mijn eigenaar, zou ik niet jaren lang les hebben gegeven, zou ik niet werken voor het Groninger Molenhuis, niet draaien op de molen.

Overigens: vanmorgen had ik hier mijn collega molenaar nog even op de koffie. We kregen het over veiligheid op de molen en zowel hij als ik zijn de mening toegedaan dat je er al snel te ver in door kunt slaan. Wij zijn immers MOLENAARS - geen eigenaars…

• Henk Klöpping

tvdm

Ik hoor nog steeds nieuwe standpunten over het al of niet verplicht met 2 molenaars draaien, maar die discussie dreigt te verdrinken in lange lappen tekst over dingen de er maar zijdelings mee te maken hebben. En dat is jammer.

De lange lappen tekst moeten wel geschreven worden.  En ze hebben niet “zijdelings” te maken met veiligheid, ze zijn reflectie van hart en ziel van veiligheid.

Overigens heb ik, aangaande de 2 molenaars discussie, nog een vraag: Je stelt “Op enkele molensites lees ik dat men als regel stelt dat vanwege de veiligheid tijdens het draaien 2 molenaars op de molen moeten zijn.”. Wil je aangeven op welke sites dat dan is, want ik ken eigenlijk geen enkele eigenaar die dat wil of stelt??

• Henk Klöpping

Dank, Oane, voor je reactie. Ik onderschrijf dat de RIE map waardevol is. Ik heb gesteld dat de last voor het invullen er van nu bij de verkeerden ligt. Ik heb empirisch bewijs dat men er dan niet veel energie in steekt. Er is geen dwang en de molenaar vind het vaak maar een “hoop bureaucratie” - de eigenaar heeft er te weinig verstand van. Vandaar mijn verleggen van accenten: niet de molenaar maar de eigenaar moet met de RIE werken, er moet dwang komen (normering / wetgeving) en handhaving. Niet erg sympathiek allemaal.

Hoe zie jij dat, hoe krijgen “we” het voor elkaar dat de RIE wel wordt gebruikt? Wat moet er dan gebeuren in jouw ogen?

• Henk Klöpping

Dank voor je bericht, Oane. Ik heb het gelezen en moet er over nadenken, ik kom er op terug.

• Henk Klöpping

Beste Oane,

ze waren de afgelopen dagen bezig met mijn molengat - ik heb nou een molenmeer, eigenlijk ||| . Zie www.msmog.nl als je meer wilt weten hierover. Dat, en het beetje werk wat ik nog uit de vingers krijg, zorgden er voor dat het even duurde voor ik kon reageren, Mijn excuus.

jouw verhaal is hier gelezen en overdacht.

Nou ziet een vent met een hamer overal spijkers, maar .. ik kan niet anders dan constateren dat jouw betoog het mijne naadloos onderbouwt. Jij noemt allerhande zaken op die op te lossen zijn met normering en certificering.

1. Jij zegt, zoals ik ook, dat de eigenaar te weinig weet van molens. Jij noemt dat "we moeten af af van bestuurders (en molenaars) die niet veel meer weten dan  'die mooie molen' “.  Eens, en daarom wil ik dus een standaard / norm in ”lekentermen" met een vent (m/v) er bij die die standaard gebruikt bij certificatie.

2. Jij waarschuwt voor valse ‘diplomatrots’. Nou ja, dan zijn er 2 dingen van belang: een gecertificeerde opleiding met gecertificeerde opleiders - en geborgde nazorg.  Je onderbouwt hiermee mijn betoog dat we eens wat serieuze werk van die opleiding en met name de opleiding van de opleiders moeten maken. En let op: in feite zeg jij op een meer politiek verantwoorde wijze ook “schijt aan die molenaars met hun grote waffel”.  

3. Je observeert onkunde bij betuursleden, daardoor niet nakomen van de regels / Wet. En dat er niet veel aan gedaan wordt.  Inderdaad: wie controleert, wie handhaaft? Geregeld doornemen van de RIE map - wie borgt dat? “Van je fouten leer je wel het snelste dat het niet op die wijze moet, maar in het geval van molens kan dat ook te laat zijn. ” - precies.  Dus ook hier onderschrijf je weer de noodzaak voor een norm, standaard, certificatie.

4. Je wilt wat ik wil, zo te lezen. Trouwens, veel mensen willen dat, en zeer zeker de gelukkig talrijke goede molenaars. Maar je merkt op “Hiernaast zou ik ook niet weten hoe je dat in de praktijk moet realiseren (tenminste niet voor nauwelijks tot geen geld).”. Ik wel, ik heb daar ervaring mee.

Over het organiseren van het opzetten van een norm / standaard en het handhaven daarvan wil ik best eens een boom opzetten. Ik tik dit even tijdens mijn lunch in, mij ontbreekt nu de tijd.  Maar het kan.

Je vat MIJN stanpunt wat betreft opleiding heel goed samen als je schrijft: “Die zelfdiscipline en eigen verantwoordelijkheid moet er daarom tijdens de opleiding zoveel mogelijk ingestampt worden en daarna in herinnering blijven en / of, mee door anderen, gehouden worden. Het is dan wel allemaal vrijwilligerswerk maar zeer zeker niet vrijblijvend!”:

Precies. Die kant moet het uit, niet meer HOBBY, maar VAK.