Nou gaat het plotseling wel over iets anders dan de lelijkheid van de verlichting - maar goed,ik begon er niet over
Bij mij rijst de vraag rijst of onze ooit zeer terechte zorg om ons milieu zo langzamerhand niet wat aan het doorschieten is. Met name in het “persoonlijk domein” zijn we vaak bezig met kolderieke maatregelen die helemaal NIETS voor ons milieu doen, in tegendeel. Men legt massaal zonnepanelen op de daken en vergeet na te rekenen wat het produceren van die dingen doet met ons milieu. We willen nu allemaal electrisch rijden, maar heb je wel een gekeken waar die batterijen van zijn gemaakt..? En hoe wordt de stroom opgewekt waar je het ding mee moet laden?
We vergeten wel eens dat we gewoon onderdeel zijn van de “circle of life” - alsof we buitenaardsen zouden zijn die te gast zijn op een kwetsbare planeet. Onzin, we horen er gewoon en ja, dan heb je invloed op het milieu. So, what? In de 19e eeuw stookte “iedereen” turf, hout en steenkool. Wel eens in Londen geweest? Daar zit het roet van eeuwen nog op sommige muren. In onze contreien smeten mensen hun po leeg op straat. Paarden deden zo maar zonder vragen hun behoefte op straat (ik heb het als jongen nog meegemaakt). En mijn vader smeet routineus de strontemmer leeg over de preien die wij een tijdje later met smaak consumeerden. Milieu, milieu, je kunt ook te ver gaan.
Ik noem een voorbeeld uit eigen leven: ik woon in een buitengebied. Wij hebben een eenvoudige doch goed werkende septic tank. Nou moest ik plotseling “omwille van het milieu” een IBA installatie aanleggen. Offerte gevraagd. Bleek het te gaan om drie enorme plastic (!) bakken, die in mijn landje in moeten worden gegraven, daar dan een electromotor op om de faeces te roeren. Die plastic bakken zijn gemaakt uit olie en het kost heel wat energie om ze te maken. Dan heb ik het niet over het materiaal voor die electromotor: koper, ijzer, verf.. allemaal belastend voor het milieu. En o ja, die motor loopt op stroom en stroom .. komt bij ons deels uit kolencentrales, kerncentrales, gasgestookte centrales .. afijn. Maak de som maar eens en dan zul je zien dat het maken van zo'n enorm ding + de energie die nodig is om het ding in leven te houden sterk milieubelastend is. Verder moet hij volgens het foldertje elk jaar worden gecontroleerd - dan komt er een vent in een auto langs en dat kost energie en belast het milieu. En zo eens per jaar komt de zuigwagen, die kwam vroeger eens per 4-7 jaar! Vroeger lieten we de tank eigenlijk pas leeghalen als het water terug begon te komen in het toilet. Vaak groef ik dan de put zelf uit en brak ik met de schop de koek wat weg rond de uitstroom. Dan konden we nog een jaar verder. Maar dat mag dus niet meer, want ‘het is slecht voor het milieu’. Och kom nou.
Ondertussen spatten de scholeksters verheugd mijn hele molen er onder, de lokale reiger laat al wegvliegend hele kwakken kletsen, de hele visstand doet het gewoon in het water, de zwanen en eenden ook al en amaai, dan zetten ze ook nog koeien in de wei, heb je wel gezien wat DIE aan methaan produceren.. werklieden bij mijn molen sassen ongestraft zo maar in de sloot - maar zouden wij het zo in het water laten lopen dan is DAT plots slecht voor het milieu..
Zie Mike, ik ben ook milieubewust. Ik heb de tijd meegemaakt dat je hier in Groningen niet fatsoenlijk bij het kanaal langs kon omdat het zo verschrikkelijk stonk. Verschrikkelijk. Daar hebben we iets aan gedaan en dat was maar goed ook. Maar als we ons zorgen gaan maken of de paar watt die de moderne verlichting vraag wel “kan” en “mag” verstookt worden zijn we volgens mij compleet zot bezig. Dat kan en dat mag en dat zorgt NIET voor opwarming van de aarde…