Er is hoop, Oane. Want niet alle mensen zijn op de korte termijn gericht, veel zelfs niet! Een interessant experiment is het Stanford marshmellow experiment. Zelfs bij kinderen blijkt al dat “slechts” een derde van die kinderen de marshmellow onmiddellijk opeet - maar inderaad, het korte termijn belang wint het uiteindelijk toch wel bij ongeveer tweederde. Maar bij 1/3 dus niet. En het blijkt ook dat cognitieve ontwikkeling een doorslaggevende rol speelt, want het gedrag veranderd snel als de kinderen ouder worden.
We moeten misschien - ik vloek even in de kerk - onze boeren wat minder inbreng geven en het algemeen belang eens wat laten prevaleren boven het individuele gewin. Maar goed, dat is een verzuchting die ik al vele jaren doe.
In die context: ze zijn vrijdag nu zo ver gekomen dat mijn nieuwe 6000 liter bezinkbakken (die abusievelijk ook wel “septic tanks” worden genoemd..) nu ook in bedrijf zijn. Ik heb dus ook wel vrij veel over voor het algemeen belang, zij het dat het algemeen belang me er wel even toe aan moest sporen
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren