Roeden steken bij de GP

• Henk Klöpping

Opnieuw een heugelijke gebeurtenis rond één van onze molens. Deze keer is de oudste molen aan de beurt: de molen van de Groote Polder in Slochteren. Deze heeft er deze zomer wat triest bijgestaan: het oude gevlucht was alvast verwijderd in afwachting van het nieuwe gevlucht. Maar de firma Blom heeft niet stilgezeten en voor ons een paar mooie nieuwe roeden gemaakt. Deze worden- behoudens voldoende goed weer - gestoken op

dinsdag 13 oktober 2015

rond 13.00 uur

Uiteraard zijn molenliefhebbers (en natuurlijk de media) van harte welkom om deze heugelijke gebeurtenis mee te maken. Pas op: het terrein is nog niet helemaal veilig. Een val is zo gemaakt, daarom zullen er opzichters zijn wiens instructies de aanwezigen strikt moeten volgen - om ongelukken te voorkomen.

Meer informatie vindt u op onze webstek, snelcode 259.

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

Bedankt, Lolke :) - ik krijg dat maar steeds niet goed voor elkaar. Hoe doe jij dat eigenlijk?

• Fietsende

Net terug uit Zweden reden wij zaterdagmiddag laat langs Wetsinge. Ook daar zijn nieuwe roeden gestoken. Merkwaardig grijs gevefd van kleur…. 

• Henk Klöpping

De door mij genoemde levensduur van roeden van 30 jaar is inderdaad een behoudende schatting - en toch zijn er plenty roeden die het (veel) korter volhouden. Gelukkig inderdaad ook plenty die 50 halen of meer.

Je kunt de roedendatabase leegtrekken en dan een “echt” gemiddelde berekenen - het zou me niet verbazen dat je dan wat hoger uitkomt dan 30 jaar, misschien is het eerder 40. Heel zinvol acht ik dat niet - net als met auto's kun je een gemiddelde levensduur berekenen maar ook daar zie je dat het vooral afhangt van gebruik, merk, type, bouwjaar etc.  Zo is het bij roeden ook.

Maar goed, we doen een steekproef. Voor Bremer (waar mijn oude roeden zijn gemaakt) staan een paar honderd roeden in de database. Kijk ik naar de een willekeurige reeks in het verleden (nrs 33-48)  zie ik 1960-1991 (31 jaar), 1962-2004 (42 jaar), 1961-2001 (40 jaar), 1961-2002 (41 jaar) en een hele rij uit 1963 die er nog steeds inzitten (en die dus al 52 jaar oud zijn en nog draaien). Kijk ik zo rond de jaren 1975 dan zie ik ook hier weer grote verschillen: roeden die het 25-30 jaar volhouden, sommige die nog steeds draaien (40 jaar dus). 

Ik hou vooralsnog even staande dat een roede die het 30-40 jaar volhoud het goed heeft gedaan. Mogelijk hadden we met de roeden van de molen van de Groote Polder ook nog wel de 50 kunnen halen, maar ja, die rare gewoonte om het gevlucht steevast in dezelfde positie weg te zetten - en ook nog strak recht voor de borst - heeft toch heel wat schade aangericht. Toch heb ook ik dit in 2004 nog zo leren doen. Nu leer ik mijn leerlingen wel anders..

• Fietsende

De binnenroede nr. 219 van Bremer uit 1981 op De Jonge Hendrik heeft al eind jaren negentig ernstige roestvorming vertoond! Eén dreun met een hamer en je had er zo een hoopje roest op de stelling onder de staande roede.

Daar heb ik het roedeplaatje nog van bewaard, dat lange tijd met veel kabaal los binnen de Dekkerbeplating heeft gerammeld tijdens het draaien!.

• Henk Klöpping

Lolke, ik had je inderdaad niet goed begrepen. 30 jaar is misschien wel niet veel in relatie tot oudere roeden die 100 jaar meegingen.  Morgen komen er in de GP roeden van Blom - #2 en #3. #1 zit in de Fraeylema, even verderop aan de dijk. Ik hoop dat ze over 100 jaar op de opvolger van het prikbord nog schrijven over die ouwe trouwe Blomroeden die  nog steeds rondgaan aan de Groenedijk. Die #2 en #3 “van mij” zijn alvast wel deelbaar, maar dat was meer om het gemak van het verzinken. Als er roestvorming optreedt beperkt die zich vast niet tot een halve roede |.| 

Oane, ik denk dat jij een punt hebt: regelmatig rondgaan verwijdert natuurlijk regenwater uit de roede. Dus: vaak even draaien. Maar ja, ik ben nog geen pensionado…

• Peter van Kuik

Ik heb Bremerroeden in de molen uit 1967 die de eerste 30 jaar van hun leven nauwelijks gedraaid hebben en eigenlijk nog als nieuw zijn. Alleen de stukken die in de askop zitten zijn ingeroest, die zijn een aantal jaren geleden behandeld en er is epdm tussen de askop en de roe gekomen, en daar zie ik nu ook geen roestsporen meer. Dus of veel draaien de levensduur belangrijk verlengt is voor mij niet zo duidelijk. Goede bescherming in de askop en geen ligging bij zee doen denk ik meer. Ook heb ik goede bussen in de gaten van de heklatten zitten, waardoor er weinig water in de roe komt. Misschien helpt dat ook wel, die hekbussen zie je niet zo vaak meer.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Henk Klöpping

13 oktober 2015, om een uur of 12 - Blom #2 en #3 arriveren aan de Groenedijk. De navigatie houdt geen rekening met een vrachtwagen en trailer van 25 meter lengte. Dus is het een heel gedoe om die roeden over het smalle bruggetje voor het huis van Van der Broek te krijgen. Die brug is wel vaker eens vernield en niemand meldde zich ooit om de schade te vergoeden. Dus hebben ze er twee zware rood-wit gestreepte stalen palen in gezet. Dat hielp, maar nu zitten ze wel precies net in de weg.  Het is één van een aantal perikelen die er uiteindelijk toe zullen leiden dat de roeden van de GP om 16.00 pas worden gestoken - en niet om 13.00 uur zoals verwacht. 

http://www.msmog.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=262&Itemid=1

Post is bewerkt op okt 16, 2015, 11:14 p.m. door Henk Klöpping

• Henk Klöpping

Overigens werkt een URL met ampersands er in alleen maar als je als “tekst” letterlijk de URL gebruikt. Dus als je een willekeurige tekst pakt en daar een link van maakt werkt het niet maar als je dit doet:

http://www.msmog.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=262&Itemid=1

.. en dat dan oplicht en er die url “onder” plakt dan werkt het wel. Vraag mij niet welk briljant genie dit zo bedacht heeft, maar het is zo.

• Henk Klöpping