BELGISCHE PLETTER.
Vanmiddag de in 2013 in België gekochte pletter, werkend in molen de Weert gezien. Een echte aanwinst!
Het verschil is zelfs erg duidelijk te zien. Er komt echt een prachtige zemel bij het malen van geplette tarwe vrij. Veel groter dan wanneer de tarwe ongeplet maalt! Bovendien maalt de molen nu ook eerder bij minder wind. Het is echt een prachtige aanwinst.
Onderstaand mailtje kreeg ik gisteren binnen van de trotse, vorige Belgsche eigenaar:Beste KeesErg leuk van jou om nog iets te laten horen. Ik heb me al vaak afgevraagd hoe ver het stond met de restauratie van de pletter.
Zo te zien heeft de pletter een aardig kleurtje gekregen en loopt hij goed. Je hebt hem blijkbaar wat moeten inkorten en de motor en de zak met het geplette graan onderaan i.p.v. vooraan gehangen om hem te kunnen plaatsen in jullie molen.
Het doet me veel plezier te kunnen vaststellen dat alles is goed gekomen. Het zou zonde geweest zijn dat een dergelijk stuk nostalgie bij het schroot zou terecht gekomen zijn.
Spijtig dat mijn vader jouw filmpje niet meer kan zien.
Ik wens jullie nog veel succes met het in stand houden van jullie molen en breng veel bewondering op voor jullie werk.
Mocht ik ooit eens in de buurt komen dan geef ik een seintje en kom beslist eens een kijkje nemen.
Met vriendelijke groet,
Roland
Pletten jullie het helemaal voor het malen of net genoeg om de korrel open te breken? Ik heb het een keer helemaal geplet en toen liep de steen dicht. Ben wel een dag bezig geweest om alles er weer uit te hakken. Ik heb ondertussen het maalvlak wat smaller gemaakt maar ik heb het nog niet opnieuw durven proberen. Heb sindsdien wel gehoord dat je de korrels niet echt moet pletten maar alleen een beetje open breken.
Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?