Nieuwsbrief molen de Vlijt deel 5

• keesvanger

NIEUWSBRIEF MOLEN DE VLIJT deel 5 staat HIER

• Fietsende

Wat sneu, schaliën nu al verrot en dat voor een vrij nieuwe molen! Op nog meer problemen zit De Vlijt - die geen monumentenstatus heeft - niet bepaald te wachten. In Twente en Achterhoek zijn er veel molens met schaliën te vinden. Hoe worden die dan gemaakt? Bij het kloven van de schaliën blijven de houtcellen intact en bij het zagen gaan de houtcellen helemaal kapot met inwateren en verrotting als gevolg. Wat betreft het kloven van het hout: heeft niemand een toestel dat daartoe is gemaakt? Op ca. 1 km van mijn Zweedse huis staat een watermolen die schaliën vervaardigd, er is een soort van een kaasschaaf die middels een kolderstok met het rad is verbonden. Boven die schaaf kan het blok hout vastgeklemd worden. Kan een molenmaker zo'n ding niet installeren, aandrijving kan ook motorisch of aankoppelen in de houtzaagmolen van Ruurlo? De tweede foto toond de kerk van Sunnemo, mijn dorp in Zweden. Gebouwd in 1653 maar de schaliën (van gewoon vurenhout!) zijn in 1937 allemaal vervangen, dus al bijna 80 jaar geleden! Ja, ik kan dit qua klimaat niet vergelijken met Nederland, daar is de lucht droog en hier te vochtig. En dan heb je de zeer goede bescherming van de Zweedse verf falurödfarg en dat zie ik nou niet bepaald op De Vlijt zitten.