MijnAlbum

  • Fietsende

    Wat is er nu gebeurd met de ons bekende MijnAlbum.nl? Als ik die open, zie ik alleen maar een log in-pagina. Na het inloggen verschijnt er een heel andere versie met MyAlbum.com , waar ik echt niets mee kan. Ik zie een soort van een fotomozaïek maar nergens kan ik iconen vinden om te bewerken of plaatsen, ook nergens codes te vinden om mijn foto's te plaatsen. Kortom, ik ben nu alles kwijt! En dat zonder te overleggen met en zonder toestemming van de gebruikers. 

  • Jan

    Onderstaande link van Kees Vanger werkt nog steeds:

    http://myalbum.com/album/5Jb9aYLpduzw

  • Ruud Bax

    Ik kan gewoon nog bij mijn fotoalbum alleen even opnieuw ingelogd, en alles werkt nog.

  • Fietsende

    Daar gaat het niet om, die van Kees Vanger staat ook onder MijnAlbum.com en niet .nl

    Ik mis de bekende overzichten met een verticale rij foto's of bestanden. Nu weet ik niet meer na veel pogingen hoe zoiets werkt. Ik heb het nu gehad, ik ben er klaar mee. Ik ga andere programma's opzoeken om foto's online te kunnen plaatsen.  

  • Henk Klöpping

    “Cloud based” computing is natuurlijk geweldig: geen grote harde schijf meer hoeven kopen, altijd overal waar je maar Internet hebt bij je eigen spulletjes kunnen en vaak is het nog (soms bijna tergend) simpel ook.  Geen wonder dan ook dat mensen massaal overstappen. Met alle risico's van dien; dingen waar men je niet op wijst maar die evenzogoed wel aan de orde zijn.

    Jij loopt er nu tegen één aan: dat men de “interface” plotseling weghaalt of dramatisch wijzigt. Een andere, zo mogelijk nog vervelender situatie is dat men je persoonsgegevens “gebruikt” voor doelen waar jij het niet mee eens bent. Als je er wat van zegt blijkt dat je ooit eens een vinkje had gezet bij “I agree to the terms and conditions” en dat in die (12 pagina's lange) tekst inderdaad staat dat jij accoord bent met dat gebruik.  Je hebt geen poot om op te staan.  En verder is het absoluut niet te garanderen dat jij de enige bent die tot je (mogelijk privé) foto's toegang hebt: van Ed Snowden hebben we geleerd dat met name de Amerikaanse overheid schijt heeft aan de onze wetten en regels. Als je dus een Amerikaanse dienst gebruikt, dan loop je het risico dat de NSA jouw foto's ook archiveert en gebruikt. Aan jou of je dat wilt of niet..

    Bezint dus eer ge begint.  Want het is helaas wel waar: diensten als Picasa, Dropbox, Flickr, Google Photo's, SmugMug en Picturelife - zijn vaak Amerikaans. En die gaan niet zo netjes met onze data om. Verder kunnen dit soort bedrijven zo maar worden overgenomen door andere bedrijven.  Hoe die dan weer met jouw foto's omgaan is HUN zaak. Sterker nog: ze kunnen de voorwaarden gewoon wijzigen en je dat mededelen. Wil jij dat dan niet dan heb je pech en kun je je foto's elders onder zien te brengen.

    Als je dus al foto's op zo'n dienst opslaat,  ga er dan van uit dat je ze zo maar “kwijt” kunt zijn. En dat je er niet van uit mag en kunt gaan dat ze op dezelfde manier bereikbaar zijn. Of zelfs niet dat de URL (wat je intikt in je browser om bij de foto te komen) gelijk blijft. En last but not least: wat je eens op het Internet hebt gezet is er vaak maar moeilijk weer af te krijgen. Die leuke foto van dat feest waar je eigenlijk net een biertje te veel op had kan bij een sollicitatiegesprek in de weg gaan zitten…

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Ik heb contact opgenomen met de beheerder van MijnAlbum en ik heb de nodige instructies ontvangen. Nog altijd wel hinderlijk zijn de valse schaduwen aan de boven- en onderkant van de foto's tijdens een slideshow. En alles in het Engels omdat het nu MyAlbum.com heet. Doordat ik tegenwoordig veel vaker Zweeds en Duits gebruik, ben ik m'n Engels (gestudeerd in Utrecht begin jaren '70) al aardig verleerd…. 

  • Fietsende

    Op deze molenprikbord kan ik makkelijk eerst een foto op Word plaatsen en dan naar hier kopiëren (zoals hieronder), maar bij andere fora juist niet. Daar moet ik een url voor aanmaken en die zijn nu niet meer zichtbaar bij de nieuwe MyAlbum.com.

  • Henk Klöpping

    fietsende-molenaar

    Op deze molenprikbord kan ik makkelijk eerst een foto op Word plaatsen en dan naar hier kopiëren (zoals hieronder), maar bij andere fora juist niet. Daar moet ik een url voor aanmaken

     

    Puur ter informatie: de “truuk” met het kopiëren uit Word werkt omdat je dan “onder water” de foto omzet naar tekst. Die tekst wordt dan in de posting geplaatst. Omdat die tekst in een speciale opmaak is, herkennen de meeste browser die opmaak en zetten de tekst weer om naar het plaatje.

    De URL (of ook wel URI genoemd) die je bij sommige forums moet gebruiken werkt dan weer anders: dan staat de foto ergens op een andere website en verwijs je er “alleen” maar naar. 

    Het nadeel (voor de forumbeheerder) van de 1e oplossing is dat het hem veel meer opslagruimte kost. Daarom kiest men vaak voor de 2e oplossing.

    Dat men de URL niet meer zien laat wil niet zeggen dat je hem niet te zien kunt krijgen - maar daar moet je dan even een extra stapje voor doen.  In Mozilla kun je op de rechtermuisknop drukken en dan komt er een menuutje. Daarin staat ook “Copy link location”. Als je dat kiest komt de URI (URL) in je “pastebuffer” te staan. Met een “plak” (Ctrl-V meestal) krijg je hem dan te zien. Kun je hem gelijk in het popupje plakken wat verschijnt als je hierboven het kettinkje aanklikt :D 

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Zal ik proberen, maar waarom zo ingewikkeld maken als het gemakkelijk kon? Moet ik weer opnieuw leren. De door mij geplaatste zwart-wit foto is de Vanbutseles Molen in Wevelgem (W-VL.), gefotografeerd in 1984, daar heb ik een zak maïs gemalen op een koppel maalstenen van 2,10 meter doorsnee! De kap kruit op een zetel en de staart hangt buiten het stellinghek met een rondgaande kruiketting.

  • Fietsende

    Ik heb zelf een grote PC (met scherm 30 x 38 cm groot) met professionele programma's, maar nooit van PowerDesk 9.0 gehoord.