@Karel: mij dus niet en ik heb geleerd het dan even na te vragen. Ik ben zelf voorstander van “eerst een intake doen en dan pas lid worden”. Maar dat is vanuit het Gilde (en dan vooral: de financiën) niet aantrekkelijk, dan mis je mogelijk een jaar inkomsten. Een andere invalshoek is het al dan niet verzekerd zijn: als MIO ben je verzekerd. Nou meen ik wel dat je “zelfs” als “gewoon” molenaar ook les mag geven en dat je leerlingen dan verzekerd zijn via jou, dus zal het misschien meevallen, maar ja, aannames..
Ik vind het echt niet goed als mensen 10 jaar bezig zijn met opleiden. Dat kan duiden op examenvrees of op een leermoeilijkheid, een slechte match tussen instructeur(s) en leerling(en) etc. en dan zou je toch willen dat er iets structureels wordt ondernomen om het eerder op te lossen. Hoe dan ook, in ieder geval zou er altijd een instructeur voor die mensen moeten zijn die aan kan geven hoe het zit.
Wat betreft die afhakende jongeren: ik zie een aantal redenen. Bijvoorbeeld de inertie van molenaars (op zich zeer begrijpelijk) om met de tijd mee te groeien. Voor veel molenaars zijn de mogelijkheden van social media, on-line opleiden etc. nog steeds niet gemeengoed - waar jongeren dat dood- en doodnormaal vinden. Wij komen dan over als een wat stoffige ouwe mannenclub, vrees ik. Verder krijgen jongeren nu eenmaal vaak een partner en komen dan vaak in een gezinssituatie terecht, werken dan volop voor de kost en ja, dan is het moeilijk nog tijd te vinden voor een opleiding, waar men gemiddeld rustig 2 jaar voor uit denkt te moeten trekken. 2 jaren is voor iemand van 16 of zelfs van 18 nog een eeuwigheid. Verder doen wij nou ook niet bepaald erg ons best om de jongeren bij onze molens te krijgen. Ik ben voor een programma om met molenaars en molengidsen de VMBO scholen langs te gaan om zo elk jaar dit oude ambacht onder de aandacht te brengen. Als je maar een promille van de scholieren meekrijgt heb je al een gigantische instroom van jongeren. Want in mijn ogen zetten we veel te veel onze kaarten op de ouwe mannen en veel te weinig op de jongeren. Die ouwe kerels komen vanzelf wel is mijn ondervinding, maar de hupse jonge mulders (m/v) die moet je echt actief benaderen, meen ik.
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren