Welke molen is dit?

• Fietsende

Ik ontving een mail van iemand uit Amsterdam met de tekst:Een vraag via Facebook. Iemand van jullie een idee om welke molen het hier gaat?

Er staat op de achterkant van de oorlogsfoto met Duitse militairen wat moeilijk leesbaar ‘vor Walcheren’ maar de molen is door het ontbreken van de vangstok waarschijnlijk een trommelvanger en die vindt je niet op Walcheren. Wie weet?
  • Henk Klöpping

De Koe - Veere

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

Helaas fout, Henk Klöpping! De Koe is een stellingmolen en die had in die tijd op één roede het Bilau-systeem. De rode bogen van de ramen en het aantal steigergaten…. http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=921

Op de raadselfoto hangt de staartbalk opvallend hoog in het achterkeuvelens, waarschijnlijk een oude roede.

• Henk Klöpping

Mja, Martin - de stelling zou onzichtbaar kunnen zijn achter die bosjes. En de Koe heeft (had) een ijzeren bandvang, dus geen vangstok. Maar inderdaad: geen Bilau.. nou, dan maar even doorzoeken..

• Fietsende

Mooi opgelost, Erwin! Ik had al een sterk vermoeden dat de foto ergens in het Brabantse moet zijn gemaakt.

Henk: de molen op de raadselfoto is trouwens veel te laag voor een stellingmolen.

• Henk Klöpping

@Martin: ik keek rond Walcheren naar ronde stenen molens zonder vangstok, dit was de eerste die naar boven kwam. Inderdaad, hij is te kort. Nou zijn er wel meer korte stellingmolens, denk bijvoorbeeld aan Swabedissen die ooit in Hellum stond, maar je hebt gelijk. 

Maarreh.. hoe weet je nou zo zeker dat het inderdaad de molen van Gemert is - dat ding stond in BRABANT, da's dan toch wel een heel ruime interpretatie van “Vor Walcheren”.. ? En de foto op de verdwenen molendatabase is amper bruikbaar. Wel staat er ongeveer net zo'n gebouwtje naast, het lijkt er dus wel heel veel op, maar .. Walcheren? Of zouden die Duitsers gewoon in de war zijn geweest?

• Fietsende

Ik heb een sterke band met Zeeuwse molens, er stroomt voor een deel Zeeuws bloed door m'n aderen (m'n oma van vaders kant is - weliswaar in Amsterdam in 1884 - uit Vlissingse ouders geboren) en ik heb veel boeken over Zeeuwse molens. Ook heb ik veel geleerd van Frans Weemaes hoe en wat de streekeigen kenmerken zijn van molens in de provincie Zeeland.

Op de foto hieronder ben ik aan het billen in standerdmolen De Hoed in Waarde (links scherpsel!). 

• Henk Klöpping

Dat begrijp ik, Martin - maar ik begrijp niet hoe de kennis van Zeeuwse molen je zo helpt bij het herkennen van een Brabantse molen? Ik wil geen twijfel zaaien als die niet nodig is (en ik zat er sowieso naast) maar weten we het inderdaad ECHT zeker en .. waarom dan?

• Henk Klöpping

Erwin, ik heb de beide foto's over elkaar gelegd en je hebt volledig gelijk, het moet hem wel zijn. De heg, het bijgebouwtje, de weg, alles past precies. Die ene Duitser staat precies met zijn hoofd voor het raampje, daarom zie je het niet. Er zijn wat bosjes bijgegroeid en de molen had zo te zien een nieuw jasje gekregen, maar het is hem inderdaad overduidelijk ||| 

• Fietsende

Henk Klöpping

Dat begrijp ik, Martin - maar ik begrijp niet hoe de kennis van Zeeuwse molen je zo helpt bij het herkennen van een Brabantse molen? Ik wil geen twijfel zaaien als die niet nodig is (en ik zat er sowieso naast) maar weten we het inderdaad ECHT zeker en .. waarom dan?

Ik ben in bezit van het fraaie gele molenboek - een van de allermooiste molenboeken ooit uitgegeven - „MOLENS IN ZEELAND“, gefotografeerd en per regio beschreven, door Frans Weemaes, uitgave 2003. Zo lang sinds de fotografie is ontstaan, zijn er van iedere Zeeuwse plaats een of meer molens afgebeeld (vaak met mooie oude foto's) en beschreven. Dit boek is inmiddels uitverkocht, maar nog wel te vinden op Bol.com. Hij mag op geen enkel molenboekenplank ontbreken. Wel uitsluitend zwart-wit foto's maar dat is juist de charme uit vervlogen tijden. Ik heb dit boek zo vaak doorgebladerd, daarom kan ik de raadselfoto met de Duitse soldaten niet thuisbrengen. Mijn gevoel was dan ook terecht dat het iets „Brabants” moet zijn.