Zo open mogelijk, zou ik zeggen.
Maar er zijn wel eens situaties waarin het niet handig is om met alle molentechnische details naar het grote publiek te gaan. Dat hoeft ook niet: je zou - bijvoorbeeld - een afgesloten sectie op een DHM of GVM webstek kunnen maken met daarin adviezen om bepaalde zaken te doen of te laten en daaronder dan voorbeelden hoe het (waar) mis ging en hoe je maatregel daar tegen helpt.
Ik geef een voorbeeld hoe ik dat voor me zie, uiteraard compleet verzonnen en absoluut niet bedoeld als finaal, maar meer om de gedachten te provoceren:
Advies 23: maak een plank tussen het bovenwiel en de bovenbonkelaar, aan de indraaiende kant. De molenaar kan nu niet meer ongemerkt (bijvoorbeeld ruggelings) bekneld raken, de plank houdt hem tegen.
Betrokken molendelen: kap, bovenbonkelaar, bovenwiel, lange spruit, ijzerbalk.
Risico's: groot risico op verlies van leven of ledematen, beperkt risico op beschadiging molen
Urgentie: HOOG.
Onderbouwing: op zowel de molen van Oerst (1973), de Tusaweerder polderplakker (1822) en op het Waterkonijn (1983) zijn molenaars bij draaiende molen in de kap tussen bovenwiel en bonkelaar geraakt. Daarbij liep het in één geval af met een afgerukte arm (Oerst). De andere molenaars hebben het niet overleefd.
Bekende restrisico's: op de Kelkwaarder (2002) was zo'n plank aangebracht. Gerrit Zeil kwam met zijn stropdas tussen bonkelaar en bovenwiel en verloor daarbij het leven.
Zie ook: advies 39: zolderluik afsluitbaar maken; advies 47: twee zolderluiken aanbrengen; advies 7: ladder afsluiten met plank; advies 61: ladder afneembaar / wegneembaar maken; advies 44: borgen ladders; advies 1: niet bij draaiende molen in de kap
Post is bewerkt op jan 24, 2016, 11:45 a.m. door Henk Klöpping
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren