Henk KlöppingMaar kom op nou, jij mekkert wel steeds over de gevaren - en niemand ontkent die - maar wees eens constructief. Wat is dan JOUW voorstel, TvdM?
Dat je mijn inbreng als ‘mekkert’ omschrijft vind ik onheus. En dat niemand de gevaren ontkent: Als zelfs Oudendag stelt dat de ‘eigen risico’ bordjes bedoeld zijn om de bezoekers te waarschuwen, dan ontken je toch de ernst van de situatie: “De veiligheidssituatie in de molenwereld is schokkend en onacceptabel”? Is men het daar niet mee eens? Of wil men bezoekers en molenaars die informatieliever toch liever maar onthouden?
Ik kom zelf uit de wereld van bouw van raffinaderijen. Amerikaanse bedrijven met veiligheid als prioriteit nr 1. Als je sneller dan stapvoets op het terrein liep kon je definitief vertrekken. Dat had 2 goede redenen: als er bij een ontruimingsalarm 8000 mensen gaan rennen vallen er doden. Maar daarnaast, wanneer je over het terrein liep was je je altijd bewust van de noodzaak van veiligheid! Ook stond er een groot bord bij de ingang. “x dagen zonder letsel”. Iedere maand zonder incident kreeg iedereen een frutseltje. Door deze en andere maatregelen is het aantal doden over de hele bouwperiode van zes jaar tot 3 doden beperkt gebleven. En dat was een hele goede score, in de weteschap dat in vergelijkbare situaties 8 doden zijn gevallen. Goed gewerkt…! Wel raar dat zo'n 5 mensen dus het leven gespaard is gebleven, maar dat niemand weet wie dat zijn. Misschien ben ik wel een van die 5…..
Volens mij is het van groot belang om veiligheid écht op de agenda te krijgen. Is men zich wel bewust van de ernst van de situatie? Willen we het eigenlijk gewoon liever niet weten? Wie meldt er zijn incident(en) bij de veiligheidscoordinator aan? Bijna niemand toch? Is het niet opmerkelijk dat iemand het ‘mekkeren’ noemt zodra het over de gevaren gaat? Wie durft er zijn collega-molenaar op onveiligheid aan te spreken.? Waarom staan alle Nederlandse molens niet een week of maand in rouw als er een dodelijk ongeval gebeurt is? Niet mee te koop lopen? Doofpot? Waarom niet voor op de Gildebrief “ x dagen zonder ongeval”. Waarom moeten molens juist voor veiligheid / de R&I-map zoveel betalen? Je ziet allerlei mensen bezig met veiligheid, maar ik heb geen idee wie wat doet. Waarom is veiligheid in de molenwereld zo versnipperd? Heeft veiligheid niet juist baat bij één duidelijk gezicht? En als de situatie daadwerkelijk schokkend en onacceptabel is, is het dan niet raadzaam om molens niet wekelijks maar slechts maandelijks te laten draaien, totdat er een structurele verbeteringen zijn?
TvdM