@Karel: helemaal eens met dat gezond verstand, vooral niet uitzetten.
Maar .. dan ben je er echt niet.
De observaties die door jou worden gedaan zijn volgens mij correct: “men dient zich goed bewust te zijn van de gevaren door opleiding” - zeker, maar: hoe is dat geborgd? In mijn vak (informatiebeveiliging) doen we aan “awareness trainingen” en je moet in bepaalde functies minimaal jaarlijks een dergelijke training volgen en een examentje doen. De training is bedoeld om mensen er nog eens aan te herinneren wat de gedragsregels zijn, niet als vervanging van Lex' gezond verstand voor molenaars. Waarom hebben wij niet iets dergelijks? Moeilijk is het niet, duur ook niet, het blijkt in de praktijk (voor informatiebeveiling en ook voor bedrijfsveiligheid) prima te werken dus WAAROM hebben we het niet? Convervatisme, vermoed ik, want ratio kan ik er niet in vinden.
Zeker: “regels voor bezoekers”. Die hoeven echter geen “klein vaarbewijs” te halen voor ze de molen in mogen, dus ben je letterlijk aan de Goden overgeleverd. Je legt de borging voor het gedrag van de bezoekers bij de molenaar, maar dat is in de praktijk niet echt makkelijk: zeker in een grote molen en met veel bezoekers moet je echt werken met bijvoorbeeld molengidsen (of meerdere molenaars) wil je wat overzicht over de “horden” houden. En dan nog: er zit geen noodstop op die molen en als de molengids net manend Jantje van 6 bij de koningsspil wegpraat omdat hij dat voetje ook liever niet bekneld zag, kan achter zijn rug Pietje van 5 wel eens zijn ontsnapt aan zijn ouders aandacht. Een hekje had dat voorkomen, zo simpel is het vaak.
Lees mijn postinkje over “het convenant van moleneigenaren” nog maar eens, dat zou in mijn ogen een aantoonbare verbetering geven.