Doofpot

• Teun

Bart Hoofs

(..) Veel molenaars hebben een drukke baan en willen niet nog eens op hun draai- of maaldag dingen moeten maar vooral genieten van de molen en dat op een verantwoorde manier.

En met 'op een verantwoorde manier' bedoel je…?

TvdM

• Teun

pieter_merselo

Omrekening van molenuren naar autouren zou ca 2300 doden in de molenwereld opleveren ….

Beste Pieter,

Er klopt iets niet aan je berekening. Je stelt in feite dat wanneer autorijden en het molenaar zijn even gevaarlijk zouden zijn, dat er dan dan in een half jaar tijd niet één molenaar meer over zou zijn? Toch? Dat lijkt me wel héél onwaarschijnlijk. Ik snap de stap naar jouw eindconclusie ook niet.

Met statistieken moet je altijd héél voorzichtig zijn. Mensen gaan naar het ziekenhuis als ze zich niet lekker voelen, terwijl juist dáár veel mensen sterven. Raar, toch? De politie controleert op alcoholgebruik, terwijl het merendeel van de brokkenmakers nuchter is. Etc.

Qua onveiligheid hou ik het voorlopig toch op de conclusie van Hay Jansen, tenzij je me met betere cijfers wél kan overtuigen. 

TvdM

• Teun

Pieter, Jouw berekening klopt volgens mij inderdaad niet.

Molens:

10.000 draaiuren per week. Dat is

500.000 draaiuren per jaar. Dat is

0,5 miljoen draaiuren per jaar.

0,66 doden per jaar., dat is

1,33 doden per miljoen draaiuren.

Auto's:

120.000 miljoen kilometers leggen alle auto's in Nederland per jaar samen af (CBS cijfers)

60 km per uur gemiddelde snelheid

2.000 miljoen uren dat er per jaar gereden wordt.

150 doden in het autoverkeer per jaar. (SWOV cijfers, en dus niet 750! Het GVM spreekt over autorijden!)

0,075 (=150/2000) doden per milioen autorijuren

Vergelijken:

Werken op de molen is

per uur 1,33/0,075 = 17,7 keer gevaarlijker dan autorijden

En wie zegt: ik ga met de auto naar de molen; dat is ook gevaarlijk:

Stel je bent met de auto heen en terug samen een uur onderweg en je blijft 8 uur op de molen,

dan is kans op een dodelijk ongeluk op de molen

8 x 17,7 = 142 keer groter dan dat je een dodelijk

auto-ongeluk op heen- en terugweg moet meemaken!!

Volgens mij klopt mijn berekening aardig. Voor wie het kan verbeteren: ik hoor het graag! Maar als het wél klopt, dan moet je toch écht achter je oren krabben wanneer de gevaren van autorijden één geschoren worden met de risico's van het werken op een molen. 

TvdM

• keesvanger

OEPS….ik durf zaterdag nit meer naar molen de Gooijer! Veel te link!

kees 

• Teun

Kees, zolang je maar niet met de hoogwerker gaat valt zo'n rit naar Amsterdam best wel mee. Maar naar binnen gaan? Molens zijn erg gevaarlijk: 2 doden, 2 zwaargewonden in 3 jaar tijd. Doe je een beetje voorzichtig….?

Bart, heb je ooit met iemand gepraat die een dodelijk ongeval op z'n molen heeft gehad? Heeft Hay Jansen ongelijk over de ernst van de situatie?

TvdM

Post is bewerkt op feb 11, 2016, 11:33 p.m. door tvdm

• Teun

Beste mulder,

Bij kansberekening moet je eigenlijk van grote aantallen uitgaan. 1 ongeval op 1 molen zegt niet echt veel. Juist daarom is het opmerkelijk:

• Ik kom, alle Nederlandse molens gerekend over 3 jaar, uit op 1,3 doden per miljoen draaiuren.

• Jij rekent met 1 molen over 143 jaar en je komt uit op ongeveer 0,9 doden per miljoen draaiuren.

Natuurlijk gaat het in beide gevallen om globale berekeningen. Juist daarom vind ik het wonderlijk hoe dicht die cijfers bij elkaar liggen! En inderdaad, vroeger moest men er de kost mee verdienen. Dan kan je een dodelijk ongeval misschien nog wel aanvaarden. Tegenwoordig gaat het voor merendeels om een hobby. Je hoéft geen risico's te nemen. Je bestaan hangt er niet van af.  En toch lijkt de situatie slechter geworden…..?

TvdM

• Ruud Bax

Beste Henk Klöpping als je het gevaarlijk vind om met een molen te malen, heb ik een advies stoppen met draaien en anzichtkaarten van molens sparen. Ik draai al 40 jaar met molens en in die tijd nooit geen ongeluk mee gemaakt. Maar je moet een molen behandelen als een werktuig, en niet als een speelgoedje op de zaterdag.

Ruud Bax molenaar Hoogmadesche molen.

• Willem

Ik vind dit een geweldige discussie! Wel moet het bewonen van molens meegewogen worden. In tegenstelling tot een ‘normaal’ huis, waar de meeste ongelukken al gebeuren zijn er in molens veel meer gevaarlijke hoeken te vinden. De meeste doden (in Nederland zo'n 150.000 per jaar) zijn het gevolg van hart- en vaatziekten; omgerekend ruim 4400 per miljoen mensenlevens per jaar. Ongevallen maken maar een fractie van het totaal aantal doden uit.

Het nare is dat dit vervolgens in de hygienecode nergens staat beschreven.

Als ik een molen bezoek kan de gemiddelde molenaar mij alles vertellen van de gevaren en de HACCP, vervolgens kan ik de geschiedenis of het verhaal van de molen beter googelen. Het molenaarschap is geen ambacht op deze manier en moet zeker niet worden beschermd.

• Eric

Tja, ik ben gemaakt in een molen, geboren in een molen, woon in molen, molen is nog bedrijfsmatig in bedrijf en toch als ik in de auto stap geeft mij dat een onveiliger gevoel al dan wanneer ik thuis ben en met de molen maal.

Ik mis in deze discussie een heel groot ding. Cijfers zeggen totaal niets. De oorzaak van deze cijfers zegt iets. Hoe komen de doden en gewonden tot stand. Zolang niemand daar een antwoord op geeft, kan je van alles verzinnen maar het lost niets op.

Stel: morgen malen we weer en ik ga met een hard lopende molen kijken hoe vaak ik door het wiekenkruis kan lopen. Op een gegeven moment wordt ik geraakt en val zwaar gewond neer. Mijn vrouw ziet dat en schiet mij direct te hulp. Wordt ook geraakt en ook zwaar gewond. Mijn dochter van 12 denkt dat gebeurt mij niet en gooit de vang erop en de as breekt en ze wordt geraakt door de brokstukken. Uiteindelijk vallen er 3 doden. Dit brengt de statistieken ver omhoog. Dan is de molen niet onveilig maar er worden onnodige risico's door de molenaar gemaakt met grote gevolgen.

Of vallen er doden bij een molen omdat er bij een toeristische molen totaal geen afzetting van het wiekenkruis is en er per jaar 3 doden vallen te betreuren.

Het zijn  allebei 3 doden maar de oorzaak is heel anders. Je kan wel hameren op veiligheid, maar vertel eens met die ongevallen oorzaak en gevolg. Dan kunnen er aan oplossingen worden gedacht. Maar roepen dat molens per definitie onveilig zijn, vind ik wel meevallen.

Eric van den Bosch

• Teun

Het is wonderlijk hoe uiteenlopend er over veiligheid op de molen gedacht wordt. Van het goed onderbouwde ‘schokkend en onacceptabel’ van de hogere Veiligheidsdeskundige tot, ‘ernstige risico’s' van DHM tot 'helemaal niks aan de hand' van de meeste reacties hier.

Die 'niets aan de hand reacties' maken mij erg nieuwsgierig! Wanneer is het moment gekomen dat u, reageerder op dit draadje, zegt: Nu gaat het écht te ver. Wat is grens waarbij u zegt: nu moeten we maatregelen nemen: Bij hoeveel doden per 10 jaar vindt u zelf de situatie ‘schokkend en onacceptabel’ Is dat bij 4 doden? 5? 10? 20? 50? per 10 jaar?

TvdM

(PS: 10 jaar praat makkelijk; dan hoef je niet over halve doden te praten…)