ericvdboschIk heb toch het idee dat eerst de stap oorzaak belangrijk is en dat je dan pas preventieve maatregelen kan treffen. Er zijn ook al vele preventieve maatregelen getroffen naar aanleiding van ongevallen. Heel, heel lang geleden stonden er bij molens geen veiligheidshekken. Na ongevallen zijn die er nu toch denk ik wel overal. Dus hekken rond de erven. Zo zijn er na invoering van RIE ook maatregelen genomen en gebeuren er nog steeds ongevallen. En overal blijven ongelukken gebeuren dat is nu eenmaal zo als je op deze wereld geboren wordt tot je doodgaat.
Beste Eric,
Met de laaste zin lijkt het alsof je iedere inspanning om de veiligheid op molens te verbeteren verder weinig zinvol acht. Maar met die manier van redeneren kan je ook iemand bij jou in Oude Rijn ook gewoon laten verdrinken. “Overal blijven ongelukken gebeuren…..” Het gaat er natuurlijk om dat je alles doet wat redelijkerwijs mogelijk is om het aantal slachtoffers tot het laagst haalbare minimum te beperken. En dat doe je niet alleen voor het aanzien van de molenwereld. Het maakt een wereld van verschil of je na een ongeval verder moet leven met 'ik had het kunnen en moeten voorkomen' of 'Ik heb altijd alle aandacht voor veilgheid gehad; ik heb gedaan wat ik kon/moest doen".
Dit draadje heeft de titel “Doofpot”. Het begon over mij: Ik geef geen gedetailleerde informatie over een ongeval op een andere molen. “De schrijver heeft dus gekozen om dit geval in de doofpot te stoppen…..”. Dát zinnetje heeft mij er toe gedreven om deze discussie zo lang op te rekken. En wat ziet u, mijnheer Ouendag, wanneer u dit draadje herleest? Behoudens de enkele goede uitzondering leeft veiligheidheid bij de gemiddelde molenaar op dit draadje niet of nauwelijks! Het is bijna standaardreactie om als het woord veiligheid valt, te ontkennen of te baggetaliseren of zelfs onheus te worden. Bij de vraag ‘hoeveel per doden per 10 jaar’ is acceptabel blijft het oorverdovend stil.
Ik heb eerder geschreven over mijn ervaringingen in mijn werkzame leven. Je kan veiligheid sturen. Je kan gericht het aantal doden en zwaargewonden reduceren. Maar als men daar -de teneur op dit forum- het nut / de noodzaak niet van inziet, dan verandert er nooit iets en vallen er onnodig veel doden. Ik vind dat de presentie van alle betrokkenen over het belang van veiligheid beter zou kunnen. Het is nu volkomen onduidelijk hoe ernstig de situatie nou in feite is. De visies lopen van ‘onacceptabel’ tot ‘niets aan de hand’.
Het slechtst qua presentatie vind ik (niet persoonlijk bedoeld) de site het GVM: 5 regeltjes in krom en onduidelijk Nederlands dat uitmunt in vaagheid. Waarom krijgt de GVM-er de vergelijkingcijfers met Landbouw niet voorgelegd? Maar wél dat in slaap sussen met het in één adem noemen met autorijden en skien? Ik heb er mijn universitaire bul voor uit de kast gehaald om zo goed en eerlijk mogelijk (met dodelijke ongevallen) te rekenen. Ik vind de resultaten óók alarmerend:
Maar om niet helemáál in mineur te eindigen:
Eerder berekende ik dat het risico van het met een auto naar de molen rijden véél kleiner is dan het werken op de molen. Als je op een half uur rijden woont is kans dat je op de molen sneuvelt 140 keer zo groot, dan tijdens de rit heen en terug! Nu zijn er mensen die voorzichtig naar de molen rijden. Maar dat hoeft helemaal niet!!! Want of jij ‘s avonds wel of niet levend thuis komt: dat hangt voor zo’n 99% af van jouw verblijf op de molen, en voor zo'n 1% van de autorit! Je kan daardoor zelfs relaxed naar huis schéuren, in de wetenschap: Wat kan mij nog gebeuren? Je hebt het allergevaarlijkste voor die dag met het verlaten van de molen al vér achter de rug…..
Ik laat het hier verder bij, wat veiligheid betreft. Dat er structureel iets verbetert, dat zal een hele tijd gaan duren. Dat is (helaas) mijn overtuiging.
TvdM