Ongeluk op molen Landzicht in Zuid-Beijerland

• Willem

De laatste alinea begrijp ik niet zo goed; hoe dan wel? Waarom niet alvast een korte verklaring? Wat kan een veiligheidsdeskundige aan dit voorval veranderen behalve de berichtgeving? Geef toch gewoon even kort weer wat er is gebeurd!

Klinkt als een tijdelijk doofpotje.

• Willem

Nee; helemaal niet. Hoe langer de stilte hoe meer vragen het gaat oproepen. Het is 2016, een volledig rapport, met alle risico's besproken en afwegingen gemaakt is ‘old school’. Kom gewoon met een korte verklaring, noem de onduidelijkheden, maar houdt niet je mond.

• Teun

Ik ben het helemaal met vanbreenen eens. We leven niet meer in de tijd van paard en wagen. Nieuws gaat via internet razendsnel. Als dat beeld niet klopt moet je snel en open zijn. Je krijgt geen 2e kans. De Provinciale Zeeuwsche Courant heeft het bericht inmiddels letterlijk overgenomen.Wie volgt?

• Willem

Het nut van een verhaal vertellen is dat je speculaties wegvangt. Het voorkomt ook dat er weer kilo's papier verspilt worden op het onnodig aanpassen van veiligheidsprotocollen.

• Peter van Kuik

Als je de beschikbare informatie bij elkaar zoekt en naar de situatie van de molen kijkt is het denk ik toch wel mogelijk om een beeld te vormen wat er gebeurd is, al kan ik er best naast zitten. Dit is dus niet de waarheid maar een analyse op basis van beschikbare maar niet betrouwbare informatie.

De molen ligt aan de ZZW kant van de dijk/weg. De gebruikelijke ingangsdeur zit aan de NO kant. De wind was rond het weekend in de N-NO hoek. Waarschijnlijk stond de molen nog stil toen de bezoeker kwam en die is via de NO deur naar binnen gegaan. Ondertussen is de molen gekruid en gaan draaien. De bezoeker verlaat via de deur waar hij door binnen is gekomen de molen en wordt getroffen door de wieken.

De verdere omstandigheden zijn onduidelijk. Was de deur aan de NO kant nog open of was deze dicht maar niet op slot? Hoe kan het dat de bezoeker dit niet gemerkt heeft?. Waren er meerdere mensen op de molen dus 1 die de winkel runde en 1 die de molen aan het draaien zette en iets met een leverancier aan het regelen was?

Ben benieuwd of we nog te horen krijgen wat er echt gebeurd is, misschien in de volgende gildebrief?

Post is bewerkt op feb 19, 2016, 10:20 p.m. door Peter van Kuik

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Fietsende

Hoewel ik de molen Landzigt (mét een g) nog nooit heb gezien, verwacht ik wel zoiets als wat Peter van Kuik heeft uitgelegd. Als ik een molen over een grote boog ga kruien, doe ik toch automatisch de ene deur dicht (met een klamp aan de binnenkant en zet er desnoods een stoel ervoor of zo) en de andere deur open, vóórdat de vangstok omlaag wijst. Altijd eerst vaststellen of het veilig is. Tja, grondzeilers zijn qua veiligheid lastiger dan stellingmolens, waar bezoekers op een vast punt binnen kunnen komen. Maar juist op de stelling is het natuurlijk oppassen geblazen.

• Teun

Als molenaar zou ik dagenlang in een shocktoestand verkeren wanneer ik zo'n ongeval zou meemaken. Het wordt dan helemaal triest wanneer je in zo'n toestand iets zegt, hetgeen dan later ook nog héél anders uitgelegd wordt of kan worden.

En over openheid: de voorzitter loopt in het AD-krantenartikel -al of niet juist geciteerd- toch ook al een beetje vooruit op conclusies die de Veiligheidsdekundige nog moet trekken. 'Als men zich aan de regels houdt, is het veilig'. En dus? Is er dus iemand die zich niet aan de regels heeft gehouden?  Dat lijkt de conclusie (al) te zijn. Dat is nogal wat! Het zou toch ook een zeer ongelukkige samenloop van meerdere omstandigheden kunnen zijn? Dat er zich misschien wel een situatie heeft voorgedaan waar zelfs geen regels voor opgesteld zijn. Etc….

Vroeger kon je nog zeggen: ‘Ach, morgen gaat de vis erin’. Maar die tijd is met de komst van internet voorbij, waar alles bewaard blijft en ook alle informatie toegankelijk blijft. Internetfora: ze zijn er ze hebben hun eigen, nieuwe dynamiek. Ook op dit forum worden visies over het ongeval gegeven. Dat hou je gewoon niet tegen. Als (direct) betrokkene bij een ongeval heb je ook de macht niet meer om te bepalen waar welke informatie terecht gaat komen. Dat is écht verleden tijd. Zodra er wat gebeurt -ook op uw molen- wordt men direct onderwerp van een voor publieke discussie, waarbij de stem van de meest ervaren molenaar of van de hoogste bestuurder net zo zwaar weegt als die van de beginnde MIO. Dat is de realiteit. Daar moet je op voorbereid zijn. Staat over dat voorbereid zijn iets in de R&I map? Hoe -bij een ongeval- goed om te gaan met de media? Wat doen en wat te laten?

TvdM

• Fietsende

Je moet altijd oppassen met de media, vaak zijn het sensatiezoekende aasgieren…. Na een ongeval niet de pers bellen maar liever eerst een eigen persbericht sturen. Maar wat dan als de ambulance en politie bij de molen staan, dat ook als een magneet op de media werkt. Wij leven inderdaad niet meer in de paard-en-wagen tijd, want met eenvoudig een paar toetsen intikken en het is zo gebeurd.

• Peter van Kuik

Inderdaad volgens mij is het beter om zo snel mogelijk zoveel mogelijk feitelijke informatie te verstrekken zonder in te gaan op de schuldvraag.

Verder is het in machineveiligheid de norm dat een afscherming van draaiende delen niet zomaar open gemaakt mag kunnen worden, er moet een sleutel of gereedschap voor nodig zijn. Een stoel voor de deur is niet voldoende, er moet echt een slot op. Het hoeft geen goedgekeurd anti diefstalslot te zijn, als je het maar niet zo open kan maken. Een hangslotje van de Action met een schroefoog om de bestaande grendel mee te borgen is al voldoende

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen