Ik ben nu weer thuis gekomen van het billen in Mühle Steenblock in Spetzerfehn. Eerst op 29 februari de eerste trein naar Nieuweschans genomen om bij zonsopgang de Duitse grens per fiets over te steken. De 51 km lange fietstocht ging verder via Bunde, Bunderhee (fraaie steenhuis uit de 14e eeuw), St. Georgiwold (schattig veenkerkje uit 1689), Holtgaste en Bingum naar Leer. Soms zonnig, soms mistig bij –2 graden. Het was van Leer naar Hesel best gevaarlijk: van de vele vrachtwagens vlogen ijsplaten van het dak af, wel 2 tot 3 cm dik en tot zo groot als een A-viertje! De weg lag er mee bezaaid. Gelukkig had ik m'n fietshelm op. Van Bagband over de oude spoorbaan naar Spetzerfehn. Al kort na aankomst op de molen werd ik na hartelijke begroetingen aan het werk gezet: billen van zowel de loper als de ligger van het Ø 1,80 meter grote koppel maalstenen. Rolf Wassens van Joeswert in Feerwerd was er ook bij. Net een week terug is er een nieuwe jakobsladder van roestvrij staal in de molen geïnstalleerd, 18 meter hoog! Met de afwerking ervan was men nog bezig zoals het elektrische systeem. De oude jakobsladder uit 1932 gaf de geest.Ik heb Heyo Steenblock gevraagd waarom er niemand uit de rijke molenwereld van Ostfriesland is om hem te helpen, nu hij na het overlijden van zijn vader Theodor handen tekort komt. Op verzoek van Heyo heb ik het gevlucht „hakscheef” gezet. Veel molens staan in Ostfriesland maar mooi te wezen en anderen worden af en toe gedraaid. Door de Duitse wet „Mühlenstilleggunggesetz” uit 1957 zijn er veel molens stilgelegd, daardoor zijn er nu veel oude beroepsmolenaars uitgestorven. Müller Schoof van Greetsiel en Müller Saathoff van Aurich heb ik nog gekend. Allemaal voorbij. Het oprichten van een Oostfriese gilde van vrijwillige molenaars (bij ons ontstond het idee al in 1967) is daar in feite te laat begonnen, dat haast niemand het billen kan leren. Opgepast voor de toekomst! Best emotioneel, billen op dezelfde molensteen waar ik vroeger van Theodor heb geleerd. Ik heb daar overnacht en gegeten. Heel gastvrij!Op een zelfkruier moet men heel goed letten dat het spoorwiel altijd vrij moet blijven en dat de steenspil met schijfloop er niet zomaar tegenaan kan leunen. Ik heb op dinsdag 1 maart geconstateerd dat de kap in 20 minuten van noordoost naar zuid dankzij de windroos omgekruid is. Haast geruisloos.De loper heeft een drietaksrijn met vast werk. Er zijn nog sporen van een vroegere viertaksrijn zichtbaar. Deze grote stenen dateren uit 1932, maar de fabrikant is nog onbekend.  Nadat de loper klaar was, werd deze door de steenkraan tegen de wand opzij gezet, waarna de ligger aan de beurt kwam. Bij elkaar hebben wij wel twee emmers met steengruis volgebild! Heyo heeft een zeer druk beklant veevoederbedrijf, dat zijn mobieltje tijdens het billen vaak afging en hij even weg moest. Er is zojuist een derde vrachtwagen bijgekomen, die tweedehands is gekocht van collega Meyer van de molen in Bardowick (die met de vier Ten Have-wieken). Heyo heeft bij „Flensburg” (zeg maar de Duitse Veendam) ervoor gezorgd dat op alle kentekenplaten van het wagenpark, ook de privé-auto’s, naast de Kreis-letters AUR de middenletters ST nu staan en dat niemand anders die mogen gebruiken! Dit verwijst naar de naam Steenblock.’s Nachts in het Müllerhaus kon ik mijn slaap door het continue geklop van het billen door mijn hoofd moeilijk vatten. Na twee dagen werd het koppel maalstenen met een „rij” gecontroleerd en schoongemaakt, waarna de 11 meter lange steenspil naar beneden is gezakt. Door het enorme gewicht rust de onderlagering van de bolspil dan ook op een betonnen blok op de begane grond. De kuip met kaarbomen, enzovoorts in elkaar gezet. Ik weet alles nog precies hoe het ging. Van dit prachtige werk zijn er tientallen foto’s en wat filmpjes gemaakt. Al met al kan ik terugkijken op een bijzondere en avontuurlijke belevenis op een buitenlandse molen! Best emotioneel, op hetzelfde koppel stenen heb ik nog in 1983 een opleiding billen en malen door Theodor Steenblock gehad! Filmpje: www.youtube.com/edit?o=U&video_id=n4QV-3VMzOU

Links het zakken van de steenspil en rechts staat Heyo Steenblock aan de loper te draaien.