De Meule van Wassens Zuidwolde (Dr)

• keesvanger

De Meule van Wassens Zuidwolde (Dr)

Vandaag samen met molenaar Erwin de Jonge de “MEULE VAN WASSENS” in Zuidwolde weer bezocht en van onder tot boven goed geïnspecteerd.

Wouw…Wat een pracht van een molen en wat een joekel met zijn unieke conische bonkelaar in de gigantische kap. De binnenkant ziet er gelukkig nog zeer goed onderhouden uit! Eigenaar Joe Wassens zorgt er dan ook erg goed voor.

De roeden, die naast de molen liggen, zien er gelukkig ook nog goed uit.

De buitenkant (zeg maar “het staartwerk” ziet er helaas veel minder uit. De windpeluw moet waarschijnlijk vervangen worden.

De zware voeghouten kunnen blijven zitten.

Redenen genoeg om deze molen een kans op herstel te geven!  http://myalbum.com/album/6E26ND2mYOi6

• Peter van Kuik

Ik vind de molen er eigenlijk nog heel behoorlijk uitzien als de foto's niet bedriegen. Niet iets dat van ellende uit elkaar aan het vallen is. Alleen staart en wieken moeten vernieuwd maar dat is eigenlijk groot onderhoud en de maalzolder is weg. Ik snap ook niet dat dit in de verdwenen molendatabase moet staan.

Het gangwerk wordt consch gangwerk genoemd. het is zo ontworpen dat de kammen alleen maar recht in elkaar lopen en er geen zijlingse wrijving optreedt. Het is op meerdere (ex) Zuid Hollandse molens toegepast, zoals ook in Katwijk bij Cuijk (verplaatste poldermolen van onbekende afkomst) Of het nu echt beter is weet ik niet want de kammen steken wel met de draad tegen elkaar in.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Fietsende

„Ik vind de molen er eigenlijk nog heel behoorlijk uitzien als de foto's niet bedriegen. Niet iets dat van ellende uit elkaar aan het vallen is. Alleen staart en wieken moeten vernieuwd maar dat is eigenlijk groot onderhoud en de maalzolder is weg. Ik snap ook niet dat dit in de verdwenen molendatabase moet staan."

Molens, die over lange tijd geen wieken meer hebben, worden standaard naar de verdwenen molendatabase verplaatst. Zo is het beleid nou eenmaal. Zie ook de Koffiemolen in Egmond. Verdwenen betekent nog lang niet altijd alles compleet verdwenen te zijn!

Bij de foto van de man met de zaklantaarn ziet het kruiwerk er niet best uit: de kruirollen zitten diep „in de nesten". Dus een nieuwe kruivloer is nodig.

Zo'n conische aandrijving vindt men ook in de grote korenmolen van Wolvega, eveneens een verplaatste poldermolen (uit Mijdrecht – vlakbij Zuid-Holland).

• keesvanger

Vandaag de molenbaard samen met Joe Wassens uit de kelder van de molen gehaald. Ziet er gelukkig nog erg goed uit. Ga ik (Kees) de komende weken in de molen maar eens flink schuren en daarna alles mooi in de verf zetten. Leuk werk!  http://myalbum.com/album/hzkZopxtfr7l

• keesvanger

1879 TWAALF MOLENS TE KOOP!

Vandaag een mooi en erg oud  (20 juni 1879) affiche gekregen van de eigenaar van de meule van Wassens (Joe Wassens) 

Een van deze molens is uiteindelijk beland als korenmolen in Zuidwolde (Dr)

TWAALF WINDWATERMOLENS TE KOOP STAANDE ONDER DE GEMEENTEN MOORDRECHT EN NIEUWERKERK AAN DE IJSSEL

ZIE HIER

:  http://myalbum.com/album/xiFET29bTJjD=10pt

• Teun

Het affiche geeft een prachtig tijdsbeeld van hoe zo'n verkoop indertijd kennelijk verliep: "De verkoopvoorwaarden liggen ter lezing in de voornaamste Herbergen van Gouda e.o." Wel bijzonder. Makelaars bestonden toen toen toch ook al eeuwenlang? “De molens zijn inmiddels uit de hand te koop.” En wat dat betekent…?

TvdM

• keesvanger

De meule van Wassens in Zuidwolde wordt DIGITAAL nu al opgeknapt door Kornelis Smook.

Het eindprodukt is nog lang niet klaar, maar o wat wordt het al mooi.

Kunnen we in de toekomst mooi gebruiken voor ………… ? 

ZIE:   http://myalbum.com/album/s4F7414Ys9xq

kees 

• Smokey

Op deze foto zie je het goed,dit is ongeveer het voorbeeld wat ik gebruik.

• JS

Hantumerleech

De verschillen t.o.v. de foto’s op www.myalbum.com en op www.allemolens.nl die mij zo opgevallen (en daarmee verbeterpunten) zijn:

1. De sprong in de velden is niet fel genoeg waarmee het boventafelement iets te wijd t.o.v. het ondertafelement geworden is.

2. De buitensluiting van de kruiring is niet wijd genoeg.

3. De schoren zijn te zwaar en net te diep op de spruiten gekeept.

4. De voeghouten steken veel te ver naar achteren uit.

5. Het achterkeuvelens is te hoog.

6. Het stormschild is te rond en de kap is daarmee ook te rond geworden.

7. Het rietdek van de kap hoort, op grond van de foto's, tot aan de onderzijde van de voeghouten reiken.

@  Coen Manche; 31 Mrt, 2016 11:54 De rode binnenroede komt op enige foto’s bij Allemolens ook voor.

Is deze kritiek, voor zover van toepassing,  gebaseerd op de bestekken van de Zuidplasmolens?

Met vriendelijke groeten,

Johan Bakker

• keesvanger

We zijn de molenbaard van de MEULE VAN WASSENS aan het opknappen. Waarschijnlijk is het nog de originele baard van één van de Zuid-Hollandse plodermolens in de buurt va Moordrecht. (waar de molen vandaan komt!) Weet iemand hier meer van?  Hebben de tekens op de baard een betekenis? 

Wij zijn erg nieuwsgierig.

Ziehttp://myalbum.com/album/9flkdqWSajvLJoe Wassens en Kees Vanger.