Molenaarstrap

• Sjaak

Ik ben nieuw op dit forum en weet dus niet of onderstaande vraag al eens eerder gesteld is.

Komt er vandaag een bezoeker binnen en bekijkt met verbaasdheid de trap. “Zit er geen molenaarstrap in de molen?” was zijn vraag. Hij had een architectenopleiding gehad en legde uit hoe zo'n molenaarstrap er uit ziet. Ik ben in mijn “molenaarsleven” al in veel molens geweest maar heb nog nooit zo'n trap van zijn omschrijving in een molen gezien: De traptreden zijn om en om (linkerkant en rechterkant) verschilend van diepte. Wel komisch om te zien dat diezelfde bezoeker soms twee treden tegelijk nam :S . Dan kom je dus in de problemen. Weet iemand of er in Nederland een molen is met een molenaarstrap?

• Fietsende

Ook nooit gezien, maar ik vind die „molenaarstrap“ op de website van Grotendorst niet bepaald praktisch: het verbrede deel van de treden kan juist afbreken door je gewicht bovenop dat naar voren uitstekende hoekje, of niet soms? Een paar jaar geleden zag ik wel een „molenaarstrap” in een folder van Gamma vermeld, maar het gaat om een gewone steile trap met open treden. En toch nog te licht van constructie voor een echte molen! 

• Teun

@ Bart Hoofs:

'Gebruik molens als werktuig en monument'.

Dat kan niet tegelijkertijd. Het is of-of. Een werktuig wordt een monument zodra het geen echte functie meer vervult en (enkel) met gemeenschsapsgeld nog in stand gehouden kan worden.

'Het molenaar zijn zit in je vezels en het is een manier van leven ook'. Is een ‘gewone’ vrijwillig molenaar er dan een van het mindere soort?

Van dat ‘molenaarsschap als immaterieel UNESCO erfgoed’ heb ik me trouwens veel te veel voorgesteld. We komen straks op dezelfde lijst als Tielse kermiskoek, klompenmaken, Koningsdag, pijproken, Brabantse worstenbroodjes en Sinterklaas. Met die laatste heb ik zelfs wel wat moeite. Welke molenaar vertelt er straks trots op verjaardagsfeestjes: 'Ik sta op dezelfde lijst als Sinterklaas'. Ik vrees dat je meewarige blikken krijgt en je ziet iedereen denken: maar die bestaat toch niet? 'Klap van de molen…' Wis en zeker!

http://www.volkskrant.nl/binnenland/brabants-worstenbroodje-op-lijst-van-immaterieel-erfgoed~a4264905/

TvdM

• Teun

Erg leuk, die van Sinterklaas!! Op mijn of-of stelling valt inderdaad het nodige af te dingen, maar ik gooi soms graag een immateriele knuppel in het materiele molenaarshoendershok. Met die poldermolens ziet je wél mis. De Beemster werd toch met veel winst door Amsterdamse kooplui opgezet. De molens hebben zich -zeker in de beginjaren- geheel zelf bedropen. Toch?

Kijk voor een mooie molentrap ook naar de laaste foto van de Grenswachter: http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=550   Hij begint erop te lijken…..

• Teun

Leo Endedijk

Bij het worstenbroodje gaat het om de Nederlandse nationale inventaris. Het molenaarsambacht is voorgedragen voor de Unesco lijst van immaterieel erfgoed. En dat is toch echt andere koek!

Tja, maar pizza lijkt wél op de Unesco lijst te komen. En dat is toch bijna weer dezelfde koek…..

En een beetje Off-topic:

Ik ben altijd een beetje sceptisch over prijzen en vermeldingen. Krijgt de winnaar de lang verdiende erkenning of wil de jury laten zien hoe belangrijk zij  zelf zijn? Een goede vriendin krijgt op 24 mei in Madrid de research-prijs van ‘Europa Nostrum’. Een ietwat wonderlijk clubje, maar voor de molengeinteresseerde misschien toch wel leuk om te zien dat vorig jaar een prijs werd uitgereikt aan een Griek die bedacht had om molenzeilen te perforen. Ik kan dat niet verklaren. (net als stukken uit molentrappen zagen….) Zie hier: 

https://youtu.be/2ObmzAx9YT0?t=3250

TvdM

• Teun

Lolke Rang

Gewoon uitproberen en nuchter kijken of dergelijke innovaties in de praktijk beter voldoen

Niks daarvan! Ik wil weten waarom! In dat opzicht spiegel ik me schaamteloos aan Albert Einstein, die zei: “Ik ben niet slim, maar wél nieuwsgierig!” En daar heeft ie nog ver mee geschopt! TvdM