http://www.msmog.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=296
Dit is een bericht van de Commissie Communicatie van de Molenstichting Midden- en Oost- Groningen (http://www.msmog.nl)
http://www.msmog.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=296
Dit is een bericht van de Commissie Communicatie van de Molenstichting Midden- en Oost- Groningen (http://www.msmog.nl)
Je ziet iedere keer weer die bizarre eigenschap in de molenwereld, waarbij men direct wel een probleem vindt bij iets wat de veiligheid moet verbeteren. Men wil er gewoon absoluut niet aan, terwijl het molenaarsschap toch een van de meest gevaarlijke hobbies is. Je ziet het hier terug in de manier van redeneren:
Zou je dan vallen, komt er in 1x een belasting op het hekwerk, en daarmee wellicht een kans op breuk. Hier houdt Alexander nog een slag om de arm.
Dit betekent dan wel dat een vallijn met katrol/demper dus niet aan het hekwerk vastgemaakt moet worden. Hier is alles ineens al helemaal zeker! Zo moet het (niet)!
Op grond van vage aannames worden definitieve conclusies getrokken. Is het wel zo dat heklatten zo breekbaar zijn? En wat te denken van dempers in valbescherming? En je kan er natuurlijk voor zorgen dat je maximale valafstand tot 1 meter of zo beperkt blijft. Dan maak je nog geen echte valsnelheid. En er zijn nog wel meer dingen die je kan doen om breuk van heklatten bij een val te voorkomen!
Maar stel nou ‘s dat het onverhoopt tóch zo is, dat heklatten tóch gaan breken bij een valincident. Stel dat zo’n heklatbreuk zich 1 op de 5 keer zou voordoen. Dan nog heb je in 4 van de 5 gevallen mensen gered! Als mijn aanname klopt, dan verlaag je zo dit type ongevallen met 80% !!! Dat zou is toch een prachtige score zijn?! Of klopt er iets niet aan mijn redenering….?
TvdM
Het ophangen van zeilen is molenaarswerk en als hier volgens de huidige normen een valbeveiliging nodig is dan horen wij als molenaar op dit punt professioneel te zijn en dan ook een training te krijgen. Verder vind ik de discussie of het niet met een meer betaalbare oplossing kan die je aan de heklatten vastzet erg nuttig, want als je per definitie een dusdanig dure valbeveiliging nodig hebt dat geen enkele molenaar of moleneigenaar die kan betalen, dan kom je ook niet verder. Met heklatten van goede kwaliteit moet dit denk ik wel kunnen. Of hebben we nu ook al een proffesional nodig die de heklatten gaat keuren?
Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen
Zo'n veiligheidstuig aan m'n lijf zou me erg hinderen in werkzaamheden aan een molenwiek, om er confuus van te worden. Nog afgelopen zondag alle vier molenzeilen losgemaakt en gecorrigeerd, met de onderzoom over de „laatste wind" tot net boven het onderste heklat geplaatst. Tot aan de askop toe, die 25 meter hoog ligt. Geen probleem, gewoon voorzichtig met beleid.
Enkele vragen:
@ Johannes
Ik lees dat je na een val -hangend in een veiligheidstuig- na 30 minuten door bloedafknelling kan ovelijden. Moet er altijd iemand bij zijn als iemand bij jullie in een veiligheidstuig werkt? Het in de olie zetten van een hekwerk, aanslaan van heklatwiggen, etc: laat men dat in het algemeen aan de molenmaker over?
@ Fietsende molenaar De positie van GVM veiligheidscoordinator is alweer vacant. Is daarover nog iets op de ALV gezegd?
@ Hantummerleeg Het is maar een simpele riem om het middel. Wordt zoiets juist niet sterk ontraden in het artikel waarmee dit draad begon? De lijn sla ik om een heklat heen (wel een goede natuurlijk) en geef die dan zo'n lengte dat ik een beetje achterover in de riem kan hangen. Je gebruikt op die manier een ‘veiligheidstuig’ tegelijkertijd als werktuig. Maar je het daarmee niet onveiliger? Door iets in mekaar te knutselen en daarin te gaan hangen vergroot je toch de kans dat je valt?
TvdM
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?