Molenaar die vegetariër is smeert met.........

• keesvanger

Onlangs schoot mij bij het smeren van het kruiwerk de volgende vraag te binnen. Waar smeert een molenaar die vegetatiër eigenlijk is zijn molen mee?

• Teun

Een vegetariër mag dierlijke producten zoals wol, leer en reuzel wel gebruiken, maar mag het niet consumeren. Na het met reuzel smeren dus niet de vingers aflikken: dan is er niets aan de hand….

TvdM

• Willem

Ik zou voor de zekerheid met plantaardig vet smeren. Nu het over zekerheid gaat: mocht je als molenaar je reuzelvingers af willen likken dan lijkt het me verstandig eerst uw cholesterol te laten bepalen. Het kan zijn dat deze vooraf al verhoogd is waardoor de kans op hart- en vaatziekten enorm toeneemt. Tussen het geweld van de val- en kluspreventie blijft de grootste kans op een medische calamiteit helaas onderbelicht. Het wordt tijd om te pleiten voor een medische keuring door de moleneigenaar!

• Teun

Maak het juiste onderscheid tussen vegetariers en veganisten. De laatste gebruiken op geen enkele manier dierlijke producten: geen vlees, wol, leer, e.d. Vegetariers consumeren geen dierlijke producten, maar lopen wel in leren schoenen en smeren met reuzel.

• keesvanger

Vandaag nog een leuk verhaal gehoord van een molen  bij ons in de buurt.Een vrijwilliger die een aantal jaren geleden naar Nederland gevlucht is helpt veel op de molen. Hij is een echte moslim en wilde de molenaar wel even helpen bij het smeren van de kap. Tijdens het smeren vroeg hij aan de molenaar.  “WAAR SMEREN WE EIGENLIJK MEE?”  Nou gewoon met reuzel dat doen ze al eeuwen op molens legde de molenaar uit! Maar wat is dat dan die reuzel…..   Nou gewoon vet van een varken kreeg hij als antwoord.Dat was even schrikken! en het was ineens gebeurd met de spontane smeerhulp. De vrijwilliger heeft snel zijn handen goed schoon gemaakt en de molenaar zal voortaan weer alleen de kap moeten smeren.

• Fietsende

keesvanger

Vandaag nog een leuk verhaal gehoord van een molen  bij ons in de buurt.Een vrijwilliger die een aantal jaren geleden naar Nederland gevlucht is helpt veel op de molen. Hij is een echte moslim en wilde de molenaar wel even helpen bij het smeren van de kap. Tijdens het smeren vroeg hij aan de molenaar.  “WAAR SMEREN WE EIGENLIJK MEE?”  Nou gewoon met reuzel dat doen ze al eeuwen op molens legde de molenaar uit! Maar wat is dat dan die reuzel…..   Nou gewoon vet van een varken kreeg hij als antwoord.Dat was even schrikken! en het was ineens gebeurd met de spontane smeerhulp. De vrijwilliger heeft snel zijn handen goed schoon gemaakt en de molenaar zal voortaan weer alleen de kap moeten smeren.

• Fietsende

En vergeet de Joden ook niet: varkens zijn in ogen ook onrein.

• Teun

Inderdaad, het Jodendom en de Islam komen op dat punt overeen: geen delen van (onreine) varkens consumeren. Beide religies laten volgens mij wél toe dat varkensleer wordt gebruikt voor schoenen, tassen, portemonee's etc. Het looien van huiden ziet men als ‘rein’ maken, ofwel: dat het niet meer kan rotten. Mogelijk kan je het laten drogen van reuzel in de kap ook als ‘rein maken’ beschouwen? Het is toch ook een soort van conservering?

• Fietsende

tvdm

Inderdaad, het Jodendom en de Islam komen op dat punt overeen: geen delen van (onreine) varkens consumeren. Beide religies laten volgens mij wél toe dat varkensleer wordt gebruikt voor schoenen, tassen, portemonee's etc. Het looien van huiden ziet men als ‘rein’ maken, ofwel: dat het niet meer kan rotten. Mogelijk kan je het laten drogen van reuzel in de kap ook als ‘rein maken’ beschouwen? Het is toch ook een soort van conservering?

Wie zegt dat het leer alleen van varkens komt? Zij kunnen toch wel runderleer gebruiken? Ik ben zelf in Israël en Jordanië geweest (per fiets), heb Libanon en Syrië van een korte afstand gezien, maar ben ook 14 jaar lang op school in de Amsterdamse Jodenbuurt geweest. De eerste vreemde taal dat ik daar als kind tegenkwam was Hebreeuws. De godsdienstleraar op onze school was een rabbi.

• Teun

fietsende-molenaar

Wie zegt dat het leer alleen van varkens komt?

Inderdaad: wie zegt dat? Ikke niet…. TvdM