Stunten op molenwiek

• Teun

Echt een beroerd filmpje. In meerdere opzichten. Dat wiekdraaien, dat zouden we na het laatste dodelijke ongeval in 2008 toch niet meer doen? Of zijn we dat al vergeten? En draagt mijnheer van Boxtel een officieel goedgekeurd harnas? Ik zie wat loshangende touwen hangen. En wie is er eigenlijk varantwoordelijk als het dan toch mis gaat? ,Ze hadden hem heel strak ingesnoerd, hij kon nog maar nét praten.” Waren dat deskundigenop veiligheidsgebied? Het zag er nogal raar uit.

Ook op het verhaal valt het nodige aan te merken. ´Wist U dat 1 uur ronddraaien van een windmolen u van Utrecht naar Groningen brengt´ zegt van Boxtel, staande vóór een klassieke windmolen, terwijl hij natuurlijk een windturbine bedoelt!!! Ja Hallo: Neem je grootje in het ooitje!En die zin ´Een beetje Nederlander die kan toch wel met wind omgaan?´. Leuk geprobeerd, dat Nederlands tintje, maar vertel er dan eerlijkheidshalve bij dat die windstroom voor een groot gedeelte uit het buitenland komt…? Toch?

Mijn tip: beste NS, haal het filmpje zo snel mogelijk weg.

• Teun

Nog ter aanvulling:

Mensen denken vaak dat ze alle veiligheidsmaatregelen hebben genomen, en dat er dus niks fout kan gaan. En dat is onzin: je hebt nóóit alles in de hand. Een triest en saillant voorbeeld: de President Directeur van de NS van Boxtel schrijft op zijn site over het wiekdraaien:Roept u nu anderen ook op om aan een molen te gaan hangen? “Dan adviseer ik wel een thermoshirt te dragen, want het is best wel koud.”Er staat dus letterlijk dat hij anderen oproept om -mits goed gekleed- ook aan de wieken te gaan hangen…..

http://nieuws.ns.nl/president-directeur-ns-in-youtube-boodschap-vanaf-1-januari-reist-u-zonder-te-vervuilen/

• Fietsende

Ik heb eigenlijk nog nooit van de Nederlandse Molenvereniging gehoord, zoals in de tekst onder Mark Ravesloot staat geschreven. Zou hiermee de Hollandsche Molen bedoeld worden? Volgens Charles Stokman zouden dit soort dingen al worden gedaan sinds dat er molens zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de foto op pagina 12 van het boek ‘De Standerdmolen’ van 1994: een man hoog in een overhekse wiektop van de standerdmolen van Oirschot. Dan denk ik ook aan de beroemde foto uit 1932 van de bouwvakkers, die op een stalen balk kranten zaten te lezen of een sigaret te roken, een paar honderd meter hoog op een wolkenkrabber in aanbouw in New York. Zonder enig vorm van bescherming of veiligheid! Ik denk dat tegenwoordig de verzekeringen een vinger in de pap hebben inzake de veiligheid op molens. Juist vanuit dit standpunt kunnen discussies oplaaien.

=12pt

• Teun

De foto kent een achtergrond: het verhaal achter de foto is allesbehalve vrolijk. De foto is in 1932 genomen, toen Amerika in een diepe depressie zat. De werkloze bouwvakkers stonden bij de in aanbouw zijnde wolkenkrabbers te wachten tot er weer iemand te pletter  viel want dan was er weer kans op werk. En wie dat ‘geluk’ had, had een hele grote kans om op een dag zelf te pletter te vallen of ernstig gewond te raken: 40 per jaar op een groep van 1000 bouwvakkers.

Dat is toch iets heel anders dan een hobby als molenaar beoefenen, waarbij ieder ongeval overbodig is, waarbij een mensenleven nog telt en waar de maatschappelijke schade van een ongeval misschien wel het 100-voudige bedraagt. 

• Lolke

We moeten inzake dergelijk georganiseerd stuntwerk op een molen wel onderscheid maken tussen enkele onderling zeer verschillende zaken:

- het directe gevaar voor de betrokkenen;

- het indirecte gevaar voor iedereen doordat mensen dit mogelijk op eigen houtje na willen gaan doen;

- het algemene gevaar van de ‘imagoschade’ doordat mensen de molens hierdoor primair als kermisattractie kunnen gaan zien.

Ten aanzien van het eerste punt zijn we denk ik snel uitgepraat: als dat ‘wiekdraaien’ op professionele wijze is georganiseerd zoals in dit NS-geval, is er normaal gesproken geen noemenswaardig risico voor de deelnemer(s).

Het tweede punt is veel belangrijker: inderdaad wordt zoals Charles opmerkte dit soort dingen al sinds er molens zijn op eigen houtje (en dus volstrekt onverantwoord) door voornamelijk molenaars gedaan; zie bijvoorbeeld de tekening van de hand van Jan Lunenburg op pagina 66 van De Molen in ons Volksleven van Bicker Caarten. Onnodig om op te merken dat elke suggestie dat dit soort gedrag onschuldig zou zijn, te gestoord voor woorden is! Om die reden ben ik het natuurlijk geheel eens met het protest van De Hollandsche Molen tegen de strekking van dit filmpje. En ik vraag me net als veel andere prikkers af of, en hoe, je kunt bereiken dat een nadrukkelijke waarschuwing in de geest van don't try this at home elke keer dat zaken als wiekdraaien of bungeejumpen op een molen ‘officieel’ worden georganiseerd en/of zoals hier in de publiciteit komen, werkelijk effect heeft. Je kunt bij zo'n waarschuwing in elk geval niet duidelijk en ‘hard’ genoeg zijn!

Tenslotte, wat betreft die imagoschade: over de omvang daarvan is nauwelijks een zinnig woord te zeggen, althans zolang het organiseren van dit soort amusement op molens geen gewoonte wordt. Want niet alleen die halsbrekende toeren bestaan al even lang als de molens, ook voor ander puur op vermaak gericht gebruik van molens geldt dat. Zoals op het prikbord al vaker is besproken: molens waren vroeger bij bijzondere gelegenheden vaak ook al ‘kermisattracties’, zoals bij het ‘mooizetten’, en vooral bij het vogelschieten door de schuttersgilden. Om die reden ben ik, maar dat is puur persoonlijk, op zichzelf geen tegenstander van het een enkele keer organiseren van zaken als wiekdraaien of bungeejumpen op een molen, gewoon omdat ik vind dat een molen op dezelfde manier als vroeger het middelpunt van het plaatselijke sociale leven moet kunnen zijn, dus ook recreatief. Maar dan uiteraard wel onder de bovengenoemde strikte voorwaarden: doe het puur professioneel, maak er geen gewoonte van, en maak iedereen elke keer op ondubbelzinnige wijze duidelijk (net als bijvoorbeeld de Mythbusters) dat alleen een volslagen idioot dit op eigen houtje zou willen proberen! En om tegenwerpingen betreffende het sensatie-karakter van dit eigentijdse ‘nevengebruik’ maar meteen voor te zijn: ook dat vogelschieten was op dat punt niet zo onschuldig!

P.S. Martin, dat beroemde tafereel op de bouwplaats van het Empire State Building was speciaal voor de foto geënsceneerd; dit soort gedrag was bepaald geen gewoonte van die bouwvakkers. En zelfs de liberale Amerikaanse overheid vond in de jaren 30 de ‘death toll’ van dergelijke bouwprojecten te gek worden, zodat bij de bouw van de Golden Gate Bridge in San Francisco voor het eerst verplicht uitgebreide veiligheidsmaatregelen werden genomen. Niet ten onrechte, zoals bleek: er werden daar door de vangnetten en andere valbeveiligingen zoveel levens gered dat de daardoor niet-omgekomenen zelfs de ‘Halfway To Hell’-club konden oprichten.

• Teun

Lolke

als dat ‘wiekdraaien’ op professionele wijze is georganiseerd zoals in dit NS-geval, is er normaal gesproken geen noemenswaardig risico voor de deelnemer(s).

Hoe kan je toch zo stellig zijn? Op de Molen van Sloten werd in 2008 op identieke en professionele wijze gewerkt, en toch viel er een dode! En draagt van Boxtel een goedgekeurd harnas? Ik kan het niet zien. Eén van de 2 hulpjes trekt aan de fok, en loopt voor de wiek uit. Wat als hij struikelt en vermangeld wordt tussen roe-end en grond? Wéér een dode? En is het wiekenkruis afgezet zoals het hoort? Ik zie het écht niet! Professioneel…?

• Lolke

Ik schreef dan ook ‘normaal gesproken’, Teun. Ik blijf erbij dat als het toch fout gaat, er kennelijk onprofessionele blunders zijn gemaakt.