Welke molens zijn dit?

• Lolke

Er staan op het moment een groot aantal nieuwe ‘kansrijke’ zoekplaatjes op Allemolens. Helaas zijn de meeste hiervan moeilijk thuis te brengen doordat het of opnamen van water(rad)molens betreft, of technische, detail-, interieur- of zuivere landschapsfoto's. Er zijn echter twee duidelijke afbeeldingen van windmolens bij, volgens mij uit Brabant of Limburg, of België.

http://collecties.allemolens.nl/atlantispubliek/detail.aspx?xmldescid=138197000

http://collecties.allemolens.nl/atlantispubliek/detail.aspx?xmldescid=138197015

Welke al dan niet zuidelijke molenkenner en/of -verzamelaar biedt?

• Fietsende

Het bovenste raadsel was aanvankelijk wat moeilijk, gezien de bijzondere vorm van de askop zou ik zonder twijfel aan de Hellemolen van Reek denken, die pas in 1960 wit is geverfd. De zeilen zijn om de hekkens geslagen voor een schilderbeurt of zo. En er was volgens de raadselfoto gebruik gemaakt van een staartrol.

Het onderste raadsel is de Weltevreden in Chaam, kijk maar op nr. 1255 van de Verdwenen Molendatabase.  

Post is bewerkt op jan 8, 2017, 7:27 p.m. door Fietsende

• Lolke

Bedankt Martin. Dat nu geen zuiderling, maar uitgerekend iemand uit het hoge noorden me de oplossingen moet bezorgen die ik zelf niet kon vinden…

• Fietsende

Die van Chaam staat het antwoord er al op! Bij het raadsel van Reek was het de askop die de doorslag gaf. Als je bij Allemolens van Reek ga kijken, kom je oude foto's van vóór 1960 tegen, die daarmee overeenkomen. Ik heb gisteren een mail van iemand gekregen met de vraag welke en waar deze standerdmolen dit is. Ik heb al in twee seconden het antwoord gevonden dat dit de standerdmolen van Scherpenzeel (Gld.) is, zie Verdwenen Molendatabase nr. 350. Lastige foto, achter gespiegeld glas.

=12pt

• Lolke

Mijn complimenten voor je speurzin en speurwerk, Martin, vooral wat betreft Reek. Vandaar nog maar eens een oud ‘succes’-nummer tevoorschijn gehaald: als iemand onderstaande, op ongelofelijk raadselachtige wijze kennelijk maar niet op te lossen afbeelding thuis kan brengen, dan moet jij het als Groninger toch wel zijn. Probeer het nog eens met alles wat je hebt!

http://collecties.allemolens.nl/atlantispubliek/detail.aspx?xmldescid=115902850

• Fietsende

Ja, die poldermolen heeft ons nogal bezig gehouden, ik heb de foto in hoge resolutie opgeslagen en het heel vaak bestudeerd. Ik hield rekening met het omliggende landschap, behoren die bomen op de achtergrond bij een dorp, een borg of grote boerderijen? De haakse sloot, de dijk geheel links. Een molenaarswoning van twee hoog komt men zelden tegen. Naar mijn gevoel ergens tussen Harkstede en Nieuwolda; maar Westerkwartier maakt ook een kans. Ik mis hier de typische smalle Oost-Groninger zolderraampjes. Ik hou rekenig met de latere ruilverkavelingen; op Google Maps zoeken heeft me al behoorlijk moe gemaakt. Heeft Waterschap Noorderzijlvest misschien een lijst met bestaande en verdwenen Groninger gemalen? Ik ben nog geen molen-Sherlock Holmes, hoor! Met de oplossing van Reek heb ik gewoon geluk gehad, alleen vanwege zijn bijzondere askop. Bijvoorbeeld Noord-Holland is moeilijker vanwege de vele binnenkruiers.