=12pt
Lange tijd heeft de bovenstaande raadselfoto ons bezig gehouden. Ik heb contact opgenomen met Waterschap Noorderzijlvest te Groningen, die op hun beurt verder heeft uitgezocht waar vooral het gemaal links heeft gestaan.Geachte heer Van Doornik, Misschien heeft u in de tussentijd het antwoord op uw zoekvraag gevonden. Zo niet, hier achter te coulissen hebben we een antwoord voor u kunnen vinden. De secretaris van de Groninger Molenpolders Stichting Anne Wieringa heeft voor u gezocht en kwam tot de volgende ontdekking. Het is de Westerse Molen te Nieuw Scheemda.Dit gegeven kan op de kaart van www.topotijdreis.nl gecontroleerd worden door de tijdlijn op een willekeurig jaar vóór 1967 te zetten. Dan blijkt dat er op de locatie waar de molen staat, aan het Buiten Nieuwe Diep, een windmolen, stoomgemaal en enkele andere gebouwen staan. Dit correspondeert met de weergave op de raadselfoto. Op dezelfde kaart blijkt dat vanaf 1970 op deze plek alleen nog maar een windmolen staat.
Met vriendelijke groet, Trudy Dijkshoorn, Coördinator documentaire informatievoorzieningWaterschap Noorderzijlvest, Groningen
Mijn antwoord van vandaag:
Geachte Trudy Dijkshoorn,
Ik dank u voor uw reactie en voor jullie inspanning. Maar ik moet u teleurstellen: het is misschien de Westerse Molen (ook wel Zeldenrust genoemd) niet. Kijk eens naar de bakstenen muren van de molen: er zijn acht hoekpilasters, die op de oude raadselfoto ontbreken. De lange horizontale balk die door de kap heen steekt, de zogeheten lange spruit, zit bij de Westerse Molen ver voorin, dichtbij de wieken. Het is in de Groninger molenbouw zeer ongewoon dat de lange spruit voorin de kap zit. Er zijn verder maar twee molens te vinden met deze constructie: de korenmolens van Ganzedijk en Usquert. Op de raadselfoto loopt de lange spruit midden door de kap. En de Westerse Molen heeft twee vijzels (schroeven), op de raadselfoto is er één vijzelbak te zien. Een oude foto van de Westerse Molen staat hieronder, in gezelschap van een stoomgemaal. Klik hieronder (en vergroot de foto): http://collecties.allemolens.nl/AtlantisPubliek/detail.aspx?view=lijst&source=detail&imgid=855997&xmldescid=856003&globaal=&mode=&uitgebreid_zoeken=&positie=0#media/856003/1 Het gebouw links op de raadselfoto is beslist geen stoomgemaal, gezien de dunne uitlaatpijp. Waarschijnlijk stond daar een zuiggasmotor. Meer informatie over de Westerse Molen is te vinden op http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=343 Blijft nog over dat het muurwerk en de lange spruit in de tussentijd mogelijk zijn gewijzigd, maar dat vind ik een gewaagde conclusie.
Met de vriendelijke groet,Martin van Doornik