Molentjes Blokker

  • Ton

    Wie kan ik blij maken met uit de serie Hollands glorie van Blokker 5 molentjes.

  • Ton

    Uit de serie Hollands glorie van Blokker 5 molentjes.

    nr 8 watermolen nr2 torenmolen nr 3 standerdmolen nr 10 bovenkruier nr 11binnen kruier. Het zesde molentje op de foto is de wipmolen maar deze heeft schade en geen doosje en deze krijg je er gratis bij. De rest is met doosje en boekje compleet dus. Bieden vanaf 30 euro.

  • Ton

    Uit de serie Hollands glorie van Blokker 5 molentjes.

    nr 8 watermolen nr2 torenmolen nr 3 standerdmolen nr 10 bovenkruier nr 11binnen kruier. Het zesde molentje op de foto is de wipmolen maar deze heeft schade en geen doosje en deze krijg je er gratis bij. De rest is met doosje en boekje compleet dus.

  • Ton

    Volgens mij moeten er nog meer zijn grotere en kleinere serie. Deze zijn ook van 2003 uitgebracht door VMM b.v. onder de naam Holland Memories. Weet iemand hier meer van en waar deze zijn verkocht of nog mooier heb je ze en wil je verkopen. Over de bovengenoemde molentjes van Blokker deze zijn niet meer te koop, ze staan in het museum bij molen den Evert in Someren mooi te wezen.

  • Lolke

    Ton, ik heb de complete reeks, 12 stuks, van grotere molentjes van Holland Memories (die volgens mij net als de kleinere identiek zijn met die van Blokker, maar zonder boekje) indertijd, een jaar of 12 geleden, gekocht bij een keten van tabaks- annex souvenirwinkels in Amsterdam, genaamd Bom 1 t/m Bom 9, maar ze zijn daar allang niet meer te koop. Ook bepaald niet bij mij; ze zullen pas na mijn RIP beschikbaar komen.

    Ik heb van 11 van de 12 nog het originele doosje; het 12e heb ik nooit gehad omdat ik dat molentje (nr. 9) toen zonder doosje en zonder wiekenkruis, en dus mèt flinke korting, gekocht heb. Helaas was ik destijds zo onder de indruk van die grotere molentjes dat ik het toen heb nagelaten om ook de geheel overeenkomstige en eveneens voorradige serie van kleinere molentjes te kopen.

    De ‘grotere’ serie bestaat (net als de ‘kleinere’) uit de onderstaande modellen. Er zijn bij die grotere molens bij de wiekenkruisjes twee formaten; (1) geeft aan dat de vlucht ongeveer 18 cm is, (2) dat de vlucht ongeveer 12 cm is. Doordat de kruisjes los bijgeleverd zijn, zijn ze onderling uitwisselbaar, ook tussen de verschillende formaten, wat ik bij nr. 12 ook heb gedaan, zie aldaar.

    1. Spinnekop (1). Het kruis moest aan elk end met 2 heklatten ingekort worden om een correct geheel te krijgen.

    2. Torenmolen (binnenkruier, grondzeiler) (1). Het kruis moest aan elk end met 2 heklatten ingekort worden om een correct geheel te krijgen.

    3. Standerdmolen (open) (1).

    4. Wipmolen (met open scheprad) (1).

    5. Paltrok (2). De luifeldaken waren rood; die heb ik met een viltstift maar zwart gemaakt. Dit is op zichzelf het mooiste model van allemaal, maar helaas is de achterzijde van de zaagvloer ten onrechte gesloten.

    6. Grondzeiler (achtkant) (1).

    7. Stellingmolen (achtkant) (2).

    8. Watermolen (onderslag, Saksisch type, met houten voor- en achtergevel, en vakwerk in de gemetselde zijgevels).

    9. Ronde stellingmolen (2). Dit is het molentje dat ik indertijd zonder wiekenkruis heb gekocht, maar ik kon het overbodig geworden kruis van nr. 12 ervoor gebruiken.

    10. Bovenkruier (ronde stenen grondzeiler) (1). Het kruis moest aan elk end met 1 heklat ingekort worden om een correct geheel te krijgen.

    11. Binnenkruier (1). Het kruis moest aan elk end met 2 heklatten ingekort worden om een correct geheel te krijgen.

    12. Beltmolen (rond) (2). Het kruis was veel te klein, dus heb ik er destijds een tweede torenmolen bij gekocht (die nog steeds, en dus zonder kruis, bij mij in het oorspronkelijke doosje in de kast ligt en beschikbaar is voor wie hem wil hebben, al zal daar zonder dat kruis wel weinig belangstelling voor zijn) en het grotere kruis daarvan voor dit molentje gebruikt, al moest het wel aan elk end met 4 heklatten ingekort worden om een correct geheel te krijgen. Het verwijderde te kleine kruis kwam goed van pas bij nr. 9.

    Nog een opmerking: ik vond deze modellen zo mooi dat ik indertijd met de paltrok naar het kantoor van De Hollandsche Molen ben gegaan met de vraag waarom DHM ze niet bij zijn verkoopartikelen had. Wat bleek nu: het bedrijf dat ze op de Nederlandse markt bracht, was nauwelijks na te trekken (ik heb dat ook vergeefs geprobeerd). Op de onderzijde van elk doosje staat de volgende identificatie (notabene onder het oude logo van DHM, zoals dat tot en met 1977 op de titelpagina van de jaarboekjes te vinden was, en dat ook nog eens prominent op drie van de zijkanten van het doosje staat!):

    Holland Memories (R)

    VM&M b.v.

    Designed in Holland

    hand-crafted in China

    (C) 2003 VM&M b.v. Haarlem

    Vanwege dat onduidelijke bedrijf, dat ‘hand-crafted in China’ en de lage prijs voor een dergelijk bewerkelijk product (voor mij was dat 9,95 euro per stuk) bleek DHM nogal zijn twijfels te hebben over de werkomstandigheden bij de fabricage (het woord ‘kinderarbeid’ viel zelfs). Vandaar dat DHM ze nooit zelf verkocht heeft.

    Ondanks die terechte twijfels betreur ik het toch dat deze molentjes niet meer te koop zijn; het zijn eigenlijk de enige betaalbare molenmodellen die ik ooit in een souvenirwinkel tussen alle schertsmolens heb gezien die het origineel recht deden, sterker nog, die tot in de details klopten. Het schijnt zelfs zo te zijn dat elk molentje een behoorlijk nauwkeurig schaalmodel is van één bepaalde bestaande Nederlandse molen. De beltmolen, duidelijk een Brabants type, heeft bijvoorbeeld in tegenstelling tot de andere buitenkruiers geen kruirad maar een lier, terwijl het onderhuis van de spinnekop met pannen gedekt is. Ik kan niet aannemen dat de ontwerper zo deskundig was dat hij dergelijke subtiele streekeigenschappen zelf kende, dus moeten die wel van een bestaande molen gekopieerd zijn.

     

  • William B.

    Ik heb zelf ook een paar molentjes van de Blokker serie en ik heb enkele kleine en grote. De kleine wijken sterk af van de middelmaat en de grote. De spinnekop is wit en gepotdekselde ondertoren en zo heeft de wipmolen in tegenstelling tot de grotere maten een rood bovenhuis. Laatst was ik in Amsterdam en in een souvenirwinkeltje zag ik namaak Blokkermolentjes. een merkwaardig gevlucht wat niet kon draaien en gespiegeld was, de romp ervan was indentiek met die van de stellingmolens van de Blokker serie maar slecht afgewerkt. Vorig jaar heb ik nog enkele van het grote formaat aan mijn collectie toegevoegd in Giethoorn, achterin een souvenir winkel onder het stof zag ik nog de standerdmolen en de watermolen. in een ander winkeltje zag ik toen de torenmolen maar die heb ik niet meegenomen. Dus soms zijn ze nog te vinden in souvenirwinkeltjes. Dit bedrijf heeft volgens mij nu weer een nieuwe serie maar wordt niet bij Blokker verkocht en heet Amsterdam Streets en daar zijn uit mijn hoofd naast Amsterdamse grachtenpandjes ook nog 4 molens te koop maar zijn ongelooflijk duur zo was het grote model  rond de 40 euro. De molens die ze verkochten waren: de Kockengse Molen, De Huisman, volgens mij Aarlanderveen en een zwarte binnenkruier die ik niet thuis kon brengen. Deze serie heb ik gezien in Kinderdijk en op de Zaanse Schans. Van de wipmolen en de grondzeiler kon ik een foto vinden op internet.

    Mvg,

    William

    Mvg, William Bouter
  • Charles Stokman

    Als ik het goed heb zijn er ook een paar modelmolentjes te koop in Museummolen “De Valk” in Leiden. Geen idee overigens om welke serie het gaat. Ik meen me te herinneren dat ze in de kleur Delftsblauw waren of zijn. Of dat waren de doosjes in die kleur.

    Kan goed zijn dat ze daar niets meer hebben, was een paar jaar geleden dat ik die molen bezocht.

    De serie geheel kompleet kopen toen het nog volop verkrijgbaar was, is best een flinke uitgave. En dan ook nog meerdere series compleet op de plank willen hebben. Dan ben je vlot door het spaargeld heen, reken maar eens uit wat dat in totaal kost. 

    Overigens is het al wat langer geleden dat er een bouwpakket te koop was onder de naam “Hollandsche Snuyfmoolen”. Geheel van hout en het gaande werk werkte ook echt, al waren de kantstenen ook van hout…

  • Lolke

    De serie geheel kompleet kopen toen het nog volop verkrijgbaar was, is best een flinke uitgave. En dan ook nog meerdere series compleet op de plank willen hebben. Dan ben je vlot door het spaargeld heen, reken maar eens uit wat dat in totaal kost. 

    Ach Charles, elke keer dat ik voor een regionale molendag een auto huur voor een weekend, ben ik all-in al meer kwijt dan de nog geen 120 euro die deze eenmalige ‘duurzame investering’ me indertijd gekost heeft. Ik zou dan ook het nog lagere bedrag voor die kleinere serie er graag ook nog voor over hebben.