BartBegrijp ik het goed Martin dat er alleen mag worden gedraaid als er twee vrijwilligers aanwezig zijn?
Daardoor wellicht ook het droevige aantal omwentelingen over 2016?
Wij waren die dag met twee man aanwezig, hoor. De derde vrijwilliger was die dag verhinderd. De molen is alleen zondag's open van 13.00 tot 16.00 uur, op andere tijden of dagen mag niet van de buurman, die een paardenmanege heeft. Zijn woonhuis staat ook nog tegen de molen aangebouwd, zoals in Bleskengraaf het geval is. Alleen als de paarden binnen in de stal staan, kan de molen draaien anders zouden ze gaan schrikken van de draaiende wieken. In die drie uur tijd gaat er ook veel tijd verloren door te kruien en zeilen voorleggen/klampen, steekborden insteken en uithalen, wat de weinige omwentelingen verklaart. Ik vind het al mooi dat wij de 600 omwentelingen op één middag konden halen. Als er bezoekers komen willen ze ook in de kap gaan kijken, dus stilzetten. Ik maak er geen wedstrijd van wie de meeste omwentelingen haalt. Wij zijn al blij als de Entreprise kan draaien.
Het is ook moeilijk om op de lange spruit (hier midden door de kap) te gaan staan om de bovenste halve omtrek van het bovenwiel met bijenwas te smeren. Het bijna 3 meter grote wiel helt zo achterover dat ik makkelijk van de spruit af kan tuimelen. Dan val je zeker drie meter naar beneden op de kapvloer, na nog eerst via de harde bovenas en de bonkelaar te hebben gestuiterd. Met mijn 66 jaar ben ik ook niet zo lenig meer als vroeger, hoor. Vanaf de kapvloer werken vind ik veiliger.