bordje ' achteruit de trap af'

  • CC/MSMOG

    Wij zijn gegaan voor lage leuningen, 4 cm boven de trapboom. Eenvoudig te maken uit stukken geschaafd vuren (44 x 44 mm) met rond afgewerkte hoeken, zie bijvoorbeeld https://www.bouwmaat.nl/vuren-geschaafd-44x44-mm-4-ronde-kanten-360-cm-fsc-mix-70/product/0000567918.  Je zaagt van één zo'n regel dan stukjes van 10 cm af. Dan zaag je een regel op maat van de trapboom en zet er op regelmatige afstand zo'n stukje van 10 cm onder. Met een houtboor een gat door leuning en midden door het blokje boren. Houtschroef er verzonken in draaien. Klaar. Kost bijna niets en werkt als een tierelier.

    Dit is een bericht van de Commissie Communicatie van de Molenstichting Midden- en Oost- Groningen (http://www.msmog.nl)

  • Teun

    Zijn die borden niet bij uitstek een onderwerp voor de veiligheidscommissie van GVM en DHM? Voor borden in het het verkeer bestaan er precieze normen waaraan verkeersborden moeten voldoen. Is het in het belang van bezoekers, vrijwilligers en molenaars dat er uniforme borden komen? Als je een bord maakt vanuit de gedachtengang van een molenaar, snapt een bezoeker dat zoiets nog wel?

    Bedenk dat de borden die je maakt een juridische betekenis kan krijgen. “U betreedt de molen op eigen risico” betekent écht niet dat je als molenaar of molenstichting niet aansprakelijk gesteld zou kunnen worden. Sterker nog, bij een ongeval met Duitse dame stelde de rechter dat het bord zowieso géén vrijwaring betekende, maar áls het wél zo geweest zou zijn, dan had de tekst er ook in het Duits moeten staan…!

    Al met al: zou het niet goed zijn om de wirwar van borden een keer recht te trekken. Ik zag zelfs ergens in een molen zo´n blauw “VERBODEN TOEGANG, art 461 wetboek van strafrecht”. Zo´n bord is buitenproportioneel, als je het betreffende art 461 er op na slaat. Ook de afzettingen van het gevlucht zijn per zo ontzettend verschillend. Moet daar niet een keer een professional naar kijken wat feitelijke de beste afzetting is, die ook goed begrepen wordt? Nogmaals: Waarom zijn het verkeer veiligheidsinstructies genormaliseerd, zodat iedereen ze begrijpt. Terwijl we in molenwereld maar wat aanknutselen?

  • Lolke

    @Michiel: op zichzelf heb je gelijk, maar dat traditionele touw is niet echt de beste oplossing als bijvoorbeeld bezoekers met een klein kind op de arm die trap op of af willen…

    @CC/MSMOG - Henk Klöpping: inderdaad, dat is precies wat ik bedoelde met ‘handrails’.

    @Teun: uniformering van borden en andere veiligheidsvoorzieningen zou inderdaad wat zijn voor diegenen die zich bij GVM en DHM specifiek met veiligheid bezighouden, maar nogmaals: als die lage leuningen of handrails overal standaard werden aangebracht, al dan niet voorgeschreven door de overheid of dringend aanbevolen door GVM/DHM, had je die bordjes ‘achteruit de trap af’ helemaal niet meer nodig en hoefde je wat dat betreft dus ook helemaal niets meer te regelen of standaardiseren!

  • Nicole

    Joh, het is toch helemaal niet nodig trapbordjes te uniformeren. Wil je dat ook voor alle bordjes op alle WC-deuren gaan doen ? Moeten alle auto"s in Europa een uniform nummerbord ?

    Het ligt ook helemaal niet op de weg van het Gilde om ons voor te schrijven wat voor trapbordjes we moeten hangen.

  • Joep

    http://molenwerkgroepoostgroningen.nl.server3.firstfind.nl/omgekeerddetrapaf.pdf

  • Teun

    Nicole

    Joh, het is toch helemaal niet nodig trapbordjes te uniformeren. Wil je dat ook voor alle bordjes op alle WC-deuren gaan doen ? Moeten alle auto"s in Europa een uniform nummerbord ?

    Het ligt ook helemaal niet op de weg van het Gilde om ons voor te schrijven wat voor trapbordjes we moeten hangen.

    Beste Nicole,

    Zolang direct achter de WC deur maar geen wiek draait maakt het bordje op deur mij niet uit. Nummerborden van auto´s zijn toch allang geuniformeerd? En wat is dan nog de taak van de werkgroep Veiligheid, als die niks mag voorschrijven?

    Ik weet niet of jij de Nicole van het gele hesje bent, maar ik ben daar erg van geschrokken! Veilligheid is nóóit een grap, zeker niet in de molenwereld waar naar verhouding buitensporig véél gewonden en doden vallen.

  • Nicole

    Sorry, maar wat heeft een bordje “de trap af achterstevoren” te maken met een draaiend gevlucht ?

    Voor bij de afscherming van het gevlucht zijn wel internationaal uniforme bordjes (PIC-209).

    Voor trapbordjes is zoiets er niet.

    Zou je veel doden en gewonden voorkomen door uniforme trapbordjes, denk je ?

  • karel

    Dag Charles,

    Je stelling dat bij alle gevaar uniforme bordjes wenselijk zijn is misschien wat voorbarig. Er spelen bij gevaar vier vragen. Dat is al eens uitgelegd op een contactavond in jouw afdeling. Je kunt het ook nalezen in Gildebrief 2/2016. Daar vind je ook het geëigende bordje om aan de afscherming van het gevlucht te bevestigen. Je kunt daar ook nog eens nalezen wat nu precies wiens verantwoordelijkheid is.

    In Nederland overlijden overigens  jaarlijks ruim 500 mensen als gevolg van een val. Voor zover ik weet is er de afgelopen 40 jaar gelukkig nog nooit iemand dodelijk verongelukt door een val van een molentrap.

  • Fietsende

    Hallo Karel,

    Hoeft niet per se dodelijk, maar ergens in een van de molenbladen (weet niet meer welke) is er recent bericht dat een molenaar vijf meter van de trap was gevallen. Wel zwaar gewond. Dat is ook juist waarom er preventieve maatregelen moeten genomen worden.

  • karel

    Fietsende

    Hallo Karel,

    Hoeft niet per se dodelijk, maar ergens in een van de molenbladen (weet niet meer welke) is er recent bericht dat een molenaar vijf meter van de trap was gevallen. Wel zwaar gewond. Dat is ook juist waarom er preventieve maatregelen moeten genomen worden.

    Hé Fietsende,

    Dit lijkt weer zo'n heerlijke meanderende discussie te worden. Over de noodzaak van preventieve maatregelen zijn we het denk ik wel eens. De noodzaak van uniforme trapbordjes zie ik wat minder zitten.

    Ik herinner me het geval dat je noemt. Er was een staalkabel geknapt. Daar helpt, denk ik, geen bordje tegen.