Sint Antonius, Weert- Laar

• Peter de Vries

Vorige week ging het bijna mis in Weert. 

https://www.weertdegekste.nl/2017/06/molen-op-laar-slaat-op-hol-harde-wind-fotos/

Het verhaal is niet helemaal duidelijk; “wieken los gekomen uit de beveiligingen”, maar het lijkt me dat de kettingen van de roe zijn gekomen, en/of de pal heeft gefaald, en dat de molen op hol is geslagen.

De buren sloegen alarm en de eigenaar heeft de molen stil kunnen zetten. Daarna is de molen op een andere windrichting gekruidt.

Dit had een aantal gebroken kammen tot gevolg (foto), en een hele hete (Vlaamse) vang!

Begrijp ik hieruit dat de molen achteruit door de vang is gaan draaien? (Zie de discussie in de draad hieronder). 

In dat geval had de molenaar eerst moeten kruien voordat hij hem stil kon zetten.

Weet iemand hier meer van?

Het is wel een goede waarschuwing omaltijd - en zeker bij storm - extra op te letten dat alle maatregelen getroffen zijn en ook in orde zijn!

Peter

• Fietsende

„De eigenaar spoedde zich naar de molen en wist tot stilstand te brengen. Hij draaide de wieken en trok aan de rem om de molen tot stilstand te krijgen."

Als de molen werkelijk achteruit heeft gedraaid, werkt de vang toch niet? Hoe verklaart de bovenstaande tekst dan? De molen altijd controleren op deugdelijke manier van het vastzetten van het gevlucht en op het weer letten.

• Lolke

Peter, welke discussie in welke draad? Als je het op de persoon gerichte geschimp onder het artikel bedoelt: dat is niet echt als een ‘discussie’ te betitelen, en bovendien wordt ‘achteruitdraaien’ daar helemaal niet genoemd.

Post was bewerkt op 15-06-2017 02:19 door Lolke

• Fietsende

Op deze foto is duidelijk te zien dat de ketting snaarstrak staat richting de bordzijde van de wiek. En de bomen op de achtergrond buigen door de harde wind naar links af, zeg maar tegen de verkeerde kant van het gevlucht.

=12pt

• Nicole

Er stond die middag in Weert een stevige zuidwestenwind. Windkracht 6 met windstoten tot windkracht 8. Als ik zo op Google-maps kijk, dan lijkt de molen  “windluuw ??” overhek weggezet met z'n kont in de wind. Eerder lijkt ie op de halve wind te hebben gestaan. Er zal t.z.t. wel een terugkoppeling vanuit het Gilde komen over wat er hier nu precies gebeurd is.