Bij draaiende molen (niet) in de kap ?

  • karel

    In een terugkrabbelartikel in de laatste Gildebrief staat dat elke ervaren molenaar zijn eigen afweging moet maken of bij een draaiende molen wel of niet mensen in de kap mogen komen. Ik heb daar een kleine aanvulling op.

    In de kap bevinden zich draaiende delen. Daar is een norm voor : draaiende delen moeten zijn afgeschermd. Als dat niet zo is, dan moet de ruimte waarin zich draaiende delen bevinden op slot. Doe er je voordeel mee.

    In de afgelopen 40 jaar zijn twee mensen door draaiende molenwielen uiteengereten.

    In 2014 is een leerling bijna fataal verongelukt tijdens instructie aan het draaiende aanlopende bovenwiel.

  • Willem

    Tja…

    Ik ben eigenlijk heel blij met de stelling van het Gilde, voorheen was het namelijk zo dat alle mogelijke risico's moesten worden uitgebannen. De enige manier om dat te doen is thuis te blijven. Het belangrijkste risico is zelfoverschatting, maar daar zijn de afgelopen 40 jaar wel meer mensen aan gesneuveld.

  • Henk Klöpping

    In de kap bevinden zich draaiende delen. Daar is een norm voor : draaiende delen moeten zijn afgeschermd. Als dat niet zo is, dan moet de ruimte waarin zich draaiende delen bevinden op slot. Doe er je voordeel mee.

    De algemene regel is ook: blijf uit de kap van een draaiende molen, tenzij je er een goede reden voor hebt.  Ik ben het met Willem eens dat al te grote risico-mijding ook weer niet nodig is: uiteindelijk gaat dat leiden tot stilstand. Bewust nemen van risico hoort bij het leven en leid tot mooie dingen. Ik raas regelmatig met 200 km/u snelheidsverschil op een meter langs een tegemoetkomende auto en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de auto te laten staan.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Willem

    Tja…

    Ik ben eigenlijk heel blij met de stelling van het Gilde, voorheen was het namelijk zo dat alle mogelijke risico's moesten worden uitgebannen. De enige manier om dat te doen is thuis te blijven. Het belangrijkste risico is zelfoverschatting, maar daar zijn de afgelopen 40 jaar wel meer mensen aan gesneuveld.

    Beste Willem, 

    ​Je kan trachten een risico zo klein mogelijk maken, maar je kan het nooit geheel uitbannen. Het gaat om een ​kans dat iets gebeurt. Ook schrijf je: “De enige manier om dat te doen is thuis te blijven”. 

    ​Twee keer beschrijf je de veel gebruikte methode: maak het probleem geheel zwart wit, en je hoeft er niks meer aan te doen, want er valt toch niks meer aan te doen. Is thuis blijven nu echt de enige methode om het aantal doden en gewonden in de molenwereld te reduceren tot aanvaardbare aantallen? 

    ​Op zich is het eigenlijk wel bizar. Het hele molengebeuren is opgetuigd om onze molens te behouden. Tegelijkertijd vallen de molenaars bij bosjes. Onacceptabel en onaanvaardbaar zei Jansen. Tja….

  • Fietsende

    In de afgelopen 40 jaar zijn twee mensen door draaiende molenwielen uiteengereten.

     

    Zullen wel meer zijn, want er zijn mij minstens drie gevallen bekend. In 1983 was ik op fietsvakantie langs Brabantse, Zeeuwse en Belgische molens. Eén daarvan is De Brak in Sluis, die daar bij stevige wind stond te draaien. En veel bezoekers liepen daar vrij rond tot in de kap aan toe! Geen molenaar te zien of te vinden. Alleen verkopers in een souvenirswinkeltje op de begane grond. Ik ben te pletter van geschrokken, stuurde de mensen weg uit de kap en zette de molen stil (trommelvang). Wel maakte een bezoeker een foto van mij aan het vangtouw van De Brak. Ook niemand kwam daarop reageren en hierna fietste ik geëmotioneerd en hoofdschuddend verder naar de molens van Oostkerke en Damme.

    =12pt

  • karel

    Willem

    Tja…

    Ik ben eigenlijk heel blij met de stelling van het Gilde, voorheen was het namelijk zo dat alle mogelijke risico's moesten worden uitgebannen. De enige manier om dat te doen is thuis te blijven. Het belangrijkste risico is zelfoverschatting, maar daar zijn de afgelopen 40 jaar wel meer mensen aan gesneuveld.

    Mwjah,

    Ik ben ook blij met de terugtrekkende beweging van de auteur. Het is immers niet aan het Gilde om regeltjes te maken over wat “ontoelaatbaar” is in de kap. Tegelijkertijd zal het wel niet de bedoeling zijn geweest om te stellen dat men zelf maar moet uitmaken of men zich aan de wet- en regelgeving moet houden.

    Van een koerswijziging lijkt overigens geen sprake .Op de website van het Gilde staat sinds jaar en dag :

    Het laten draaien van molens is niet zonder gevaar. Molenaars, maar ook bezoekers, begeven zich bewust in gevaar als zij autorijden, skiën, bergklimmen en ook als ze een molen betreden