Enden per minuut teller

  • Peter

    Vandaag hebben we de laatste hand gelegd aan de enden per minuut teller van de Walderveense molen.Om eenvoudig aan de koffietafel op de graan/opslag zolder onder het genot van een bakkie koffie te kunnen zien wat de molen doet, hebben wij een toerenteller ingezet als enden per minuut teller.De sensor die d.m.v. een magneet signaal krijgt hebben we bij de luitafel geplaatst. Om de luitafel zelf zit een ijzeren band waar we eenvoudig zonder verdere montage de magneten hebben geplaatst.I.v.m. de overbreng van het bovenwiel op de koningspil van 1:2 hebben we 2 magneten geplaats om het aantal enden per minuut i.p.v. toeren per minuut af te lezen.Vanwege het slingeren van de luitafel zit er aan de ene zijde 1 magneet en de andere zijde 3 op elkaar.De snoeren hebben we achter de achtkantstijlen naar beneden lopen naar het aflees schermpje welke weer op een vitrine is geplaatst. Hier moeten we de snoeren nog een keer even wegwerken.Na een kleine check op de ouderwetse methode (door het raampje kijken en tellen) klopt het aantal met wat we aflezen.Op de maalzolder zelf zullen we uiteraard tijdens het malen nog ambachtelijk op gehoor en zicht blijven waarnemen wat de molen doet.

  • Peter

    Nog ter informatie;

    Toerenteller via AliExpress besteld, 

    https://nl.aliexpress.com/item/2016-Brand-New-4-Digital-LED-Blue-Tachometer-RPM-Speed-Meter-Hall-Proximity-Switch-Sensor-NPN/32702142879.html

  • Henk Klöpping

    Waar was dat ook weer - nog niet zo lang geleden kwamen wij tijdens een excursie ergens waar ze op de onderbonkelaar een op centrifugaalkracht werkende contraptie hadden gemaakt die het aantal enden aangaf.  Heel eenvoudig systeem: op de bonkelaar was een rechtopstaande stang gemaakt, bovenaan die stang een scharnier en daaraan een 2e stang met een gewicht er aan. Bonkelaar draait - en dus zwaait de “losse” stang naar buiten. Een schaal er aan en je kunt zien hoe hard het gaat.  Vond ik ook heel ingenieus en .. kost geen batterijtjes.  Maar kun je niet op afstand uitlezen (tenzij je moeilijk doet met een cameraatje of zo).

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • rob.duinkerken_idm_6c80

    Peter

    Nog ter informatie;

    Toerenteller via AliExpress besteld, 

    https://nl.aliexpress.com/item/2016-Brand-New-4-Digital-LED-Blue-Tachometer-RPM-Speed-Meter-Hall-Proximity-Switch-Sensor-NPN/32702142879.html

    Een leuk idee. Hoe heb je de voeding gerealiseerd?

  • Peter

    Hoi Rob,

    De voeding hebben we opgelost met een adapter van 12v bij 500mA, de voeding moet namelijk tussen de 8-24v wezen en minimaal 40mA. De meeste mensen zulllen geheid zo'n adapter nog ergens in een la hebben slingeren.

    Het schema van de RPM meter was in het chinees vrij onduidelijk, hieronder heb ik een duidelijker schema.

    Het installeren van deze enden teller was na aanleiding van het artikel in de laaste Gildebrief waar “Fietsende” naar refereert.

    Deze uitvoering is eenvoudiger qua installatie, maar heeft als nadeel dat je natuurlijk geen gemiddelde enz kan uitlezen wat volgens mij met de fietscomputer oplossing van Daams' molen wel kan.

  • Michiel

    Wat belachelijk om zoiets in je molen te prutsen.

  • Fietsende

    Jan Buijs

    Vreemde manier om de 4 foto's toe te voegen, op de normale manier lukte niet.

    Kwam iedere keer met de mededeling dat pagina niet meer bestond.

    Vandaar elke foto in een nieuw bericht moeten plaatsen.

    Heel eenvoudig: open een blanco pagina op Word; plaats daar de foto's op, klik dan op de foto's (waarbij een zwart kader met blokjes zichtbaar wordt), kopieer dit met Ctrl + C en plak die dan op de pagina van dit Molenprikbord met Ctrl + V. Meerdere foto's tegelijk geen probleem. Hieronder zomaar een voorbeeld.

    Post was bewerkt op 21-11-2017 23:48 door Fietsende

  • Peter

    Jan Buijs

    Mede naar aanleiding van het artikel van Peter op molen.startpagina.nl en mijn zoektocht via de Arduino projecten ben ik verder gegaan waar Peter aan begonnen was en mijn opzet was om zowel het aantal enden per minuut maar ook het aantal omwentelingen per dag en per jaar digitaal te kunnen zien.Ook ik heb de toerenteller via AliExpres besteld:https://nl.aliexpress.com/item/2016-Brand-New-4-Digital-LED-Blue-Tachometer-RPM-Speed-Meter-Hall-Proximity-Switch-Sensor-NPN/32702142879.htmlIn mijn verdere zoektocht op AliExpres kwam ik gelukkig ook een 5 cijferig display tegen met dezelfde inbouwmaten waar ik dus 2 van nodig had voor de dag en jaarteller.https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-DC12V-24V-0-56-LED-Digital-Display-counter-panel-0-99999/32631229860.htmlVerder had ik bij de display ook een “gever” nodig hiervoor een NJK-5002C Hall Effect Sensor gevonden bij AliExpres.https://nl.aliexpress.com/item/Hall-Effect-Hall-sensor-Proximity-Switch-NPN-3-wires-normally-open-magnet/32817743019.htmlDe verhouding op “Molen De Deen” van bovenwiel naar bovenschijf is 2,03125 dus net als bij Peter met 2 magneten beneden op te lossen en met de afwijking van 1% prima voor het aantal enden maar 1% afwijking op het aantal omwentelingen vond ik te groot en moest op zoek naar een andere oplossing.Ik heb een magneet op het bovenwiel gemonteerd en een zeer ruim liggende datakabel op de kapzolder liggen die makkelijk kan meedraaien.

    De 3 displays in een kastje gebouwd en met 2 datakabels verbonden met de naderingsschakelaars en mijn voeding kwam ook uit de “oude doos met voedingen”

    Al met al een leuk project waar je veel plezier aan kan hebben.

    Hoi Jan,=10ptErg mooi uitgevoerd, het ziet er een stuk professioneler uit en nauwkeuriger. Ook erg leuk om het gemiddelde per dag en per jaar te kunnen aflezen. Een heuse molenboordcomputer.=10ptMisschien moeten wij ook maar onze oplossing gaan herzien en upgraden.

    Groeten,

    Peter

  • rob.duinkerken_idm_6c80

     Hoi Rob,

    De voeding hebben we opgelost met een adapter van 12v bij 500mA, de voeding moet namelijk tussen de 8-24v wezen en minimaal 40mA. De meeste mensen zulllen geheid zo'n adapter nog ergens in een la hebben slingeren.

    Het schema van de RPM meter was in het chinees vrij onduidelijk, hieronder heb ik een duidelijker schema.

    Het installeren van deze enden teller was na aanleiding van het artikel in de laaste Gildebrief waar “Fietsende” naar refereert.

    Deze uitvoering is eenvoudiger qua installatie, maar heeft als nadeel dat je natuurlijk geen gemiddelde enz kan uitlezen wat volgens mij met de fietscomputer oplossing van Daams' molen wel kan.

    Hallo Peter,

    de opstelling heb ik bij ontvangst uitgetest, en deze werkte toen. Vandaag heb ik hem in de molen geplaatst, maar hij telt niet, het rode LED op de sensor blijft branden.

    Ik heb de voeding boven bij de  sensor gemonteerd, een telefoonlader 8-24V, 200 mA 1.8 VA. Vandaar gaat het samen met het telsignaal via een 4-aderige kabel naar het display beneden. Deze geeft 4 nullen aan.

    Doe ik iets verkeerd, zijn de aders misschien te dun of beïnvloeden die elkaar? Bij het display meet ik wel 9V.

    Of heb ik het display inwendig beschadigd bij het monteren in de lasdoos?

    Misschien kun je me mailen op rob.duinkerken@gmail.com

    Met groet,

    Rob