BankGiro Loterij Molenprijs 2017 - Volmolen - Venray

  • Pieter

    Uniek in West-Europa: volmolen in bedrijf!  

    Het project van de Volmolen in de Loobeek (Venray) draait om het oude ambacht, de geschiedenis en de traditie. De wol van de schapen die in de Peel graasden werd deels verhandeld, gesponnen, geweven en veredeld tot vilt. Het maken van vilt gebeurde in een volmolen. Een molentype dat wij terug willen brengen in West-Europa.

    Bij vollen wordt de wol met door waterkracht aangedreven houten hamers urenlang geplet zodat vilt ontstaat, dat vroeger gebruikt werd voor kleding. 

    Het volmolenwerktuig wordt gebouwd naar authentiek model. Bezoekers krijgen straks workshops aangeboden waarbij een deel van het proces van vollen beoefend kan worden. Ons project is een van de 4 genomineerden voor de BankGiro Loterij Molenprijs 2017 en met de prijs kan deze unieke volmolen in het prachtig heringerichte Lookbeekdal gebouwd worden. En de volmolen is dan zo uniek, dat je deze alleen in Venray ziet!

    Uw stem wordt zeer gewaardeerd! Stemmen kan via www.molenprijs.nl/volmolen

  • Lolke

    Voor de volledigheid, hier zijn alle gegevens te vinden over de vier kandidaten voor de Molenprijs 2017.

    https://www.molens.nl/molenprijs-2017/

    Let wel, als je op ‘STEMMEN’ klikt, stem je nog niet, maar ga je naar de pagina met informatie over het betreffende kandidaat-molenproject (waar je dan desgewenst daadwerkelijk op dat project kunt stemmen).

    En dan nog dit, iets wat ik bij een eerdere editie van de Molenprijs ook al geschreven heb: ik vind het principieel onjuist dat noodzakelijk normaal onderhouds- of restauratiewerk, zoals (nu) het vervangen van het rietdek van De Traanroeier of (vorig jaar) het vervangen van het wiekenkruis van De Zwaluw in Hasselt, gefinancierd zou (moeten) worden met geld uit prijzen als deze. Dat hoort zonder discussie langs de normale weg en dus met normale overheidssubsidies te gebeuren! Deze prijs is m.i. naar zijn aard zeer beslist alleen bedoeld voor molenprojecten die niet regulier op een andere manier te financieren zijn, maar wel de waarde van de betreffende molen in monumentaal, toeristisch/educatief of ander opzicht substantieel verhogen. Als we dergelijk geld in plaats van voor die beoogde verrijkingen onderdanig voor noodzakelijk normaal onderhoud gaan gebruiken, is dat een open uitnodiging aan de overheid tot het verder afschuiven van zijn verantwoordelijkheid en dus tot het verder bezuinigen op de reguliere onderhouds- en restauratiesubsidies!

    Post was bewerkt op 03-09-2017 05:19 door Lolke

  • Fietsende

    Gestemd op Venray!

  • Peter van Kuik

    Ja ik heb ook op Venray gestemd.. Inderdaad vind ik ook dat onderhouds projecten er niet bij zouden moeten horen en de andere 2 projecten voegen voor mij niets toe aan de molenwereld

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen