Zaterdag 9 september heb ik op ‘De Noordstar’ in Noordbroek gedraaid. Mijn eigenlijke molen 'Entreprise' in Kolham was na de grote schilderbeurt nog niet helemaal klaar. Zo lagen de zeilen, welke eigenlijk al aan het gevlucht hadden moeten hangen, nog binnen op de stellingzolder. De windborden heb ik al terug aangebracht. Aangezien de twee vrijwilligers van 'De Noordstar' op die dag verhinderd waren (vakantie en werk), ben ik gevraagd om naar Noordbroek te komen.  Ik werd even voor 13.00 uur bij de molen hartelijk ontvangen en een vrijwilliger, die op het punt stond om naar zijn werk te gaan, maakte me wat wegwijs in zijn molen. Hoewel ik vaak voor koffie of thee in de molenschuur ben gevraagd, bleef ik liever in de stellingzolder op mijn post staan zolang de molen draait. En vanaf de stelling het onstuimige weer goed in de gaten gehouden. Het heeft flink wat geregend, met tussendoor ook wat zon. De molengids vroeg mij om voor de bezoekers één koppel maalstenen mee te laten draaien. Dat heb ik geweigerd, want ik wil liever de maalstenen eerst goed leren kennen voor ermee gedraaid kan worden. Anders krijg ik misschien later gedonder mee. Bovendien is mij geleerd dat de draaiende loper, zonder dat die op het graan „drijft”, de taats te zwaar zou belasten. Tussen ± 14.45 en 16.15 uur was er helemaal geen wind meer, de molen viel stil. Af en toe aanduwen of de lange pikhaak gebruikt. Er kwamen twee oldtimer-bussen met bezoekers. De busleider kwam op ons aflopen en deelde ons mee dat de bussen moeilijk op de smalle Hoofdstraat konden parkeren en men is maar doorgereden naar de Noordbroekster kerk. Toch liep er vanuit de kerk een groepje van 14 personen naar ons toe, waarvan 9 in de molen naar boven is geweest. Ik heb een paar keer ruimend en krimpend gekruid. Niet zwaar en is goed te doen.  Ik mag dan wel gedeeltelijk doof zijn, maar met een gehoortoestel kan ik de molen goed horen. Zelfs de kippen van de buren kon ik horen tokkelen (oostelijk van de molenschuur). En het geluid van een tractor, die ca. 500 meter verderop over het korenveld reed, heb ik ook opgevangen. Maar een stem vanuit de video-presentatie op de begane grond ging door de molen heen, vond ik wat hinderlijk bij het luisteren naar het draaiende gaande werk. Afgezien van een beetje gekraak alles in orde. De stellingzolder schoon geveegd.     Even voor vijf uur heb ik de molen stil gezet en alles op de gebruikelijke manier vastgezet. Het is een leuke en gemakkelijke zelfzwichter om mee te draaien. Met een vlucht van 19,10 meter klein maar fijn. Ook een compliment voor de mevrouw van de molenaarswoning over de eigengemaakte soep met ingrediënten uit de moestuin!